Annons

Pol-filter Hoya? Haida?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikasmed

Aktiv medlem
Jag blev lite nyfiken på dessaa s.k. polarisationsfilter. Tänker inte dra till med någon värsting för 1000-2000 kr, så avancerad är jag inte. Så vitt jag förstått så finns det enklare varianter och något mindre enkla som bättre motstår att det blänker i filtret vid t.ex. motljuskälla, osv. Och så de riktigt dyra som förmodligen är ännu bättre...

På Hamda.se fanns ex. nått filter Haida och så JJC, sen hittade jag Hoya nånstans i massa olika varianter, den vanliga och så nån HD variant som var dyrare.

Haida hade en modell med MC beteckning som skulle minska reflektioner i filtret mer än annars. Vet inte om det finns några motsvarigheter för Hoya t.ex... Eller några andra märken att rekommendera. JJC ger mig lite budget-feeling men kanske bara är jag.

Eller är det en onödig utgift att skaffa sånt typ av filter?

Blir mest lockad av de där effekterna där man kan "se genom vattenytan"...
 
Eller mindre diameter på objektivets filtergänga. Det går ju att använda en s.k. step-up-ring i så fall.
 
Jovars, har ett precis 55 mm. Den såg väldigt ljus ut den där jämfört med andra jag sett. Kanske inte bråkar så mycket med ljusinsläppet? Har du klarat dig utan reflexer i själva filtret? Eller det kanske är ghosting det heter?

Låter som ett kap i vilket fall. Stort tack :) Scandinavianphoto hade jag missat helt. Ba det finns mycket att välja på.
 
Har inte upplevt några problem med reflexer som jag kan koppla till filtret, utan tycker att det verkar vara av bra kvalitet. Att det ser ljust ut på bilden beror nog mest på belysningen vid fototillfället; mitt ser mörkare ut i verkligheten. Filtret "stjäl" lite ljus, men det kan ju också vara till fördel om man vill foto med längre tider i dagsljus utan att använda ett ND-filter.

På en resa förra hösten tog jag några bilder vid Rengsfallet i Jämtland med filtret i olika läge (-tror jag vred det ca ett kvarts varv mellan exponeringarna).
Här är ett par sammanslagna exempelbilder som visar att filtret fungerar:
 

Bilagor

  • Pola-exempel 01.jpg
    Pola-exempel 01.jpg
    400.8 KB · Visningar: 99
  • Pola-exempel 02.jpg
    Pola-exempel 02.jpg
    454.8 KB · Visningar: 91
Hittar man begagnade kvalitetsfilter så blir det både billigare och bättre än kinesiska lågprisvarianter.
Jag köper inte gärna "sämre än" Hoya-filter.
Tänk också på att det kan bli vinjetteringar med vidvinkelobjektiv om man använder "tjocka" filter. Slim-varianten är att föredra i det fallet.
Upptäckte tyvärr vinjetteringar på en del av sommarens greklandsbilder (tagna i 16 mm Fx) först vid hemkomsten eftersom jag inte testat kombon (ny vidvinkel och polfilter) innan. Det funkade ju med 12-24 Dx.
 
Vill bara förtydliga att filtret jag använder, tipsar om och länkar till inte är en "kinesisk lågprisvariant". Det är tillverkat i Japan och har flerskiktig antireflexbehandling (MC). Mitt filter med 62 mm:s gänga hade kostat 695:-, men var när jag köpte det prissänkt till 382:-. Så 79:- för ett motsvarande med för TS passande gänga bedömer jag som extremt prisvärt med tanke på de erfarenheter jag gjort. Troligen betydligt billigare än ett begagnat filter av mera (er)känt märke och ett bra alternativ för den som vill testa; själv känner jag absolut inget behov av att byta...;-)!

Vinjetteringsvarning gäller väl för alla slags filter i kombination med vidvinkel, men några problem med det har jag inte heller haft (16 mm APS-C).
 
Ja nu sitter ju redan filtret på kameran, eller åtminstone är förpackningen öppnad. Nu vet jag inte säkert var gränsen för vidvinkel går, min lins går ju ner till 18 mm, men om vinjettering är vad jag uppfattat så tycker jag det förekommit även med det Hoya UV-filter jag har...
 
Hoppas du får mycket glädje av filtret och tycker det var värt sitt pris;-)! Kolla gärna upp lite på nätet där många skriver om och visar bilder på hur det funkar. Bra att känna till att det kan ge lite konstiga resultat ibland också, bl a ojämn effekt på en blå himmel, särskilt med vidvinkel.

Jag tror inte att du kommer att ha några problem med vinjettering, men vill du kolla kan du lätt göra det genom att fota i vidvinkelläge mot himlen med och utan filter.
Blir inte hörnen mörkare med filter än utan, är det i alla fall inget som beror på det. Lycka till!
 
Stort tack. Har inte varit tillräckligt bra väder för att ge sig ut än, men den ska med på semestern om några veckor. Så då ska skjutas :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.