Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocketwizard

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Jag undrar lite om Pocketwizard Flex TTL5 och Mini TT1 till Nikon, är det bara några dyra leksaker, eller är det verkligen så pass bra att det är värt att köpa de?
Jag har nu 2 st SB-900 1 st Canon 580 och en portabel Cononmark DL400 som jag funderar på att styra, men frågan är om det är värt att köpa Pocketwizard, eller räcker det med en enkel utlösare... :/

Jag vill dock tillägga, att jag har några enkla triggers just nu, som funkar alldeles utmärkt, billiga var de iallafall, men då måste jag styra allt manuellt och springa fram till varje blixt osv.... jag skulle vilja, i snar framtid styra mina blixtar från kameran istället....
Så, detta är något jag skulle vilja ha lite hjälp med. Som skrivet, jag har nikon uttrustning, och kommer att utgå ifrån den. Jag har även 2 st SB900 och funderar på att byta ut Canon Ex580 till en SB900 till. Men Dessa blixtar är förmodligen inte tillräckligt kraftiga i solsken, därför undrar jag också om det finns nån batteridriven blixt som är på 400 - 600 Ws som ska kunna styras direkt från kameran istället för att springa fram och tillbaka...
Så, enkelt, triggers och batteridriven blixt som kan styras från kameran...
 
Senast ändrad:
Jag undrar lite om Pocketwizard Flex TTL5 och Mini TT1 till Nikon, är det bara några dyra leksaker, eller är det verkligen så pass bra att det är värt att köpa de?
Jag har nu 2 st SB-900 1 st Canon 580 och en portabel Cononmark DL400 som jag funderar på att styra, men frågan är om det är värt att köpa Pocketwizard, eller räcker det med en enkel utlösare... :/

Jag vill dock tillägga, att jag har några enkla triggers just nu, som funkar alldeles utmärkt, billiga var de iallafall, men då måste jag styra allt manuellt och springa fram till varje blixt osv.... jag skulle vilja, i snar framtid styra mina blixtar från kameran istället....
Så, detta är något jag skulle vilja ha lite hjälp med. Som skrivet, jag har nikon uttrustning, och kommer att utgå ifrån den. Jag har även 2 st SB900 och funderar på att byta ut Canon Ex580 till en SB900 till. Men Dessa blixtar är förmodligen inte tillräckligt kraftiga i solsken, därför undrar jag också om det finns nån batteridriven blixt som är på 400 - 600 Ws som ska kunna styras direkt från kameran istället för att springa fram och tillbaka...
Så, enkelt, triggers och batteridriven blixt som kan styras från kameran...

Jag har den utrustningen till min kamera och även en AC-3 controller så du kan styra blixstyrkan i upp till 3 grupper. Om det är värt pengarna är väl upp till var och en att bedöma, men jag är supernöjd med PW.
 
PW har ju ST4 till Elinchrom så du kan köra Ranger via dina TT5 alt TT1.

Har även jag TT1 och TT5 till nikon och är mycket nöjd. Kör 1xSB800 och 2xSB900 .

Dina canon-blixtar vet jag dock inte riktigt hur du vill ha med i ekvationen och med vilken funktion.
 
Nä, det är väl så att jag får göra av med min Canon blixt, köpte den bara för att den var så snuskigt billig.. ;)

Och ni som körde med Nikon blixt och PW, kör ni då manuellt, eller använder ni TTL funktionen någon gång också?
 
Jag har sett kollega som kör PW till en SB900 som i sin tur styr tre ytterligare grupper via cls!
Trodde inte det funkade men antar att SB900 står i commanderläge!
Och via 900,an ställs styrkan på de tre grupperna som står i remotläge.
Skulle tro att detta är en kompromiss då blixtarna står långt från huset men nära varandra.

Jag har använt radio till mina speedlights 1 Sb900 2 SB800, men numera mer sällan då CLS nästan aldrig falerar och du styr rubbet med styka osv från huset.
 
Nä, det är väl så att jag får göra av med min Canon blixt, köpte den bara för att den var så snuskigt billig.. ;)

Och ni som körde med Nikon blixt och PW, kör ni då manuellt, eller använder ni TTL funktionen någon gång också?

Jag kör både och.

Manuellt är ju fortfarande reglerbart från AC3. Där har du ju en switch i 3 lägen där du per grupp (max 3 grupper) kan köra blixten i A för auto dvs iTTL, M för manuell eller avstängd grupp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.