ANNONS
Annons

PocketWizard och studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

runohm

Aktiv medlem
Hej
Jag går i tankarna om att utöka min kreativitet skaffa mig ett par studioblixtar.
Jag har hittills använt mig av Nikon Speedlight SB-900+SB700, två blixtstativ med paraplyer och pocketwizard MiniTT1 + FlexTT5 samt Ac3

Jag tycker om att fotografera porträtt enskilt eller i par i såväl hel-och halvkropp samt huvud.
Jag tycker även om att göra produktfoton på storleksmässigt mindre saker

Jag har tittat på Elinchrome´s D-lite 4, men jag skulle gärna vilja kunna styra dessa trådlöst med mina pocketwizards och även kunna justera blixtstyrkan med min Ac3.
Jag är inte i första hand ute efter att få TTL styrning på studioblixtarna, utan endast kunna justera blixtstyrkan med hälp av Ac3:an på kameran

Jag vill även kunna blanda studioblixtar med mina speedlights och kunna styra allt med hjälp av mina PW + Ac3, maximalt tre grupper.

Budgetmässigt hade jag tänkt lägga mig ”ungefär” på vad ett D-lite paket skulle hamna på.

Jag har provat att söka runt på forum och hemsidor men inte kunnat hitta svar på just det jag undrar över.

Så nu till mina frågor och skulle vara jättetacksam för svar från er som kanske har kunskap eller erfarenhet från det jag vill åstadkomma:

Är D-lite 4 en bra studioblixt för mina ändamål, eller klarar jag mig med D-lite 2?

Finns det något annat alternativ som ni istället skulle rekommendera? Annat märke som är bättre eller alternativt högre kvalitativa beg. blixtar för ungefär samma pengar, eller är beg. blixtar ingen bra affär?

Vilken storlek på softbox är lämplig för mina ändamål, främst avseende porträttdelen?

Går det att styra D-lite som jag avser göra med hjälp av mina PW?

Har tittat på en sådan här kabel mellan D-lite och MiniTT5 och inbillar mig då att jag kan styra blixten med hjälp av inkopplad FlexTT5 på studioblixten och MiniTT1+ Ac3 på kameran och även då kunna reglera blixtstyrkan från Ac3?
http://www.flashzebra.com/wizardcables/miniwizard.shtml

(Eller finns det någon annan lösning som ger möjlighet att koppla ihop PW med D-lite eller motsvarande studioblixt)

Hoppas på lite hjälp här:)
 
Lyfter tråden för jag skulle också vilja få svar på detta!

Hej Alex, och tack för ni andra som visat intresse för min fråga. Det har ju runnit lite vatten under bron sedan jag först skrev frågan och har nu på egen hand kommit fram till följande:
Med PW miniTT1 på kameran och en flexTT5 kopplad med kabel från P2 uttaget till synkkontakten på blixten kan jag utlösa blixten via PW systemet men ej trådlöst justera styrkan. Detta fungerar även på andra märken än Elinchrome.

Med Elinchrome RX serie kan man köpa en PW ST-4 och har då full kontroll trådlöst med MiniTT1+AC3 på kameran.
Hoppas du blev hjälpt med detta svar Alex?
 
Avbetalning ;-)
Jag har inte kollat på PW´s styrning av studioblixtar förr, visste bara att det fanns, så nu kollade jag på filmen och blev mycket imponerad av vad jag såg. Vill ha!!! Irriterande att allt jag vill ha skall kosta så mycket bara :-(
 
Hej Alex, och tack för ni andra som visat intresse för min fråga. Det har ju runnit lite vatten under bron sedan jag först skrev frågan och har nu på egen hand kommit fram till följande:
Med PW miniTT1 på kameran och en flexTT5 kopplad med kabel från P2 uttaget till synkkontakten på blixten kan jag utlösa blixten via PW systemet men ej trådlöst justera styrkan. Detta fungerar även på andra märken än Elinchrome.

Med Elinchrome RX serie kan man köpa en PW ST-4 och har då full kontroll trådlöst med MiniTT1+AC3 på kameran.
Hoppas du blev hjälpt med detta svar Alex?

Är precis på väg att skaffa PW TT1/5 till mina Canon Speedlites och vill också gärna kunna trigga mina D-Lites med dom men jag är inte riktigt säker på vilken kabel det är man skall ha, vilken köpte du?

/Micke
 
Är precis på väg att skaffa PW TT1/5 till mina Canon Speedlites och vill också gärna kunna trigga mina D-Lites med dom men jag är inte riktigt säker på vilken kabel det är man skall ha, vilken köpte du?

/Micke

Hej
En helt vanlig 3,5 kontakt eller vad den nu heter, hane i bägge ändarna.
 
ANNONS