Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocket wizards eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ville kasta ut den här frågan till er erfarna blixtmänniskor. har fotat en del nu med min CLS utrustning och tycker det fungerar ok. Har kollat ett tag och läst om en pocket wizard för att uppgradera. vad har ni för erfarenhet av att använda Nikon blixtar tillsammans med Pocket wiz kontra inbyggd blixt i kameran och remote? Och vilken ska man köpa ifall man tänker sig en uppgradering? Fungerar TTL med en?
Alla tips och tankar är välkomna.
/Martin.

Ville kasta ut den här frågan till er erfarna blixtmänniskor. har fotat en del nu med min CLS utrustning och tycker det fungerar ok. Har kollat ett tag och läst om en pocket wizard för att uppgradera. vad har ni för erfarenhet av att använda Nikon blixtar tillsammans med Pocket wiz kontra inbyggd blixt i kameran och remote? Och vilken ska man köpa ifall man tänker sig en uppgradering? Fungerar TTL med en?
/Martin.

Glöm inte att kika på Phottix Odin.

/Martin.

Ja, FlexTT5 fungerar med TTL och du kan även blanda CLS med PocketWizards, dvs du måste inte köra alla blixtarna med PW.

Man kan använda en MiniTT1 på kameran, men själv valde jag att genomgående använda FlexTT5, då den även kan användas för att utlösa kameran med en liten sladd ned till 10-pin uttaget.

Dessutom så är PW AC3 ZoneController en underbart liten Masterkontroll, tyvärr styr den bara till PW enheter så den är svår att använda om du vill blanda CLS och PW.

Pocketwizard fungerar utmärkt för mig

Har 3 st FlexTT5 + 1 st MiniTT1 + 1 st AC3 till mina Canon blixtar. Ger bra flexibilitet och enkelt att kontrollera blixtljuset. Har också en Sekonic L-458DR ljusmätare som kan mäta/styra blixtstyrkan i varje zon separat...
Skadar aldrig att lära sig ljuset fungerar där hjälper en ljusmätare till, Köpte Sekonic L-458DR för att den fungerar ihop med PocketWizard....

Vet att det finns ytterligare blixtstyrningsgrejor, men PocketWizard för Canon föll mig i smaken för flexibiliteten och givetvis TTL support....

Hej! Har kört CLS och PW FlexTT5/MiniTT1 - först CLS med endast blixtar, senare med SU 800 som commander som jag iaf tycker var bättre och smidigare att arbeta med än en SB 900 (i commander läge). Funkade mycket bättre i dagsljus än jag hade vågat hoppas. Däremot så ger PW systemet "ännu mer" av allt kan man säga. Kostar givetvis lite mer också. Men man vinner räckvidd, blir oberoende av "line of sight eller IR-studsande material" och känslomässigt ännu mera smidighet i att ändra inställningar. Har just nu endast Profoto Air systemet i bruk då det var smidigare tillsammans med D1:eek:rna, därför säljer jag de andra systemen. Men vill man vara på väg med lätt utrustning och flera små blixtar, är både CLS och PW bra alternativ tycker jag. Men att ha en FlexTT5:a på kameran tyckte jag var lite störande, och ska man inte utlösa kameran "remote" ser jag ingen fördel i det. Batteriet i MiniTT1 räcker bra länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar