ANNONS
Annons

Pocket Wizard Plus II - Dålig räckvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

iR1ZZ

Medlem
Hej!

Jag har nu haft mina PWs i några månader och jag känner mig väldigt besviken på räckvidden. Jag får knappast ut några 500 meter + som utlovas i Kaffebrus specifikation. Om jag har tur så kanske de fungerar varannan exponering på cirka 30 meters avstånd. Jag har provat att byta mellan olika uppladdningsbara batterier och även vanliga alkaliska engångsbatterier, men Pocket Wizardarna fungerar inte bättre för det. Känner mig väldigt besviken över detta då jag har betalat runt fem tusen kronor för dessa...

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Mvh Jocke Rissveds

Bilagor

• JR_Photography-1.jpg
    JR_Photography-1.jpg
    12.2 KB · Visningar: 673
Garanti!?

Hej!

Jag har nu haft mina PWs i några månader ....

Om de är så nya så måste du väl ha garanti på dem? Jag skulle reklamera dem omgående om de funkar så darrigt som du beskriver (man klarar knappast av att felsöka själv). Friska PocketWizards är driftsäkra grejor.

Om de är så nya så måste du väl ha garanti på dem? Jag skulle reklamera dem omgående om de funkar så darrigt som du beskriver (man klarar knappast av att felsöka själv). Friska PocketWizards är driftsäkra grejor.

Jo jag överväger ju att göra så som du säger. Jag vart ju nästan lite chockad över att mina fungerar så dåligt när man bara har hört positiva saker om PWs, grymt bra räckvidd och att dom aldrig "missar" osv.

Hej!
Jag har lånat hem 3 st multimax av en polare och upplever precis samma problem som du!

Lånade dom för att pltåa en snowboardtävling för att slippa mina skyports, men inte blev räckvidden så mkt bättre för de.

Testade multimaxarna mot mina skyports på en äng jag har här hemma och tro de lr ej men skyportarna fungerade bra mycket bättre, dels fugnerade dom länge och sen funkade dom bra när man hade kameran i "porträtt läge" vilekt inte multimxarna pallade på länge avstånd. Runt 30 m orkade pocket wizard med sen började dom diffa å ha sig.

Mycket märkligt med en pryl som ska va top of the line tycker jag. Multimaxarna jag lånat är dock amerikanska men känns inte som att de ska spela någon roll på avståndet

Hej igen!

Har kollat på alla de åtta avsnitten som Michael länkade. Enligt filmerna verkade det ju som att blixtarna störde ut PWsarna?

jag har skyport systemet och hade feta problem när jag körde med gamla canon blixtarna som inte har sync uttag för då behöver du en adapter. Kablarna som medföljer skyport är ett skämt så jag köpte (riktiga) kablar och nya blixtar med sync uttag på o då fungerar det betydligt bättre.

Så har du inga sync uttag på blixtarna så kan det vara kopplingarna som ställer till det. Jag var snubblande nära att skicka skyport grejerna men har nu fått grejerna att fungera. Har inte testat räckvidden kör med dom i mäklarjobb men avståndet jag kört som längst med är genom två väggar och runt 20 meter.

Jag såg att du kör med 430 ex och den har inget sync uttag så jag antar att du kör med en hamas adapter och då brukar det bli problem.

Jag använder en 430EX och 580EX.

Men vad är det som gör att det blir problem då man använder en Hamaadapter med synkuttag istället för att man har ett synkuttag inbyggt i blixten? Tycker inte att det borde vara någon skillnad...

jag hade hamas adapter och det fungerade när det ville typ en på tio gånger. Efter att jag köpt blixt med sync uttag och riktiga kablar så slipper jag en massa problem. Vad jag vet märkte så är det en massa problem med hamas adapter och dom upphörde när jag slutade med den.

jag hade hamas adapter och det fungerade när det ville typ en på tio gånger. Efter att jag köpt blixt med sync uttag och riktiga kablar så slipper jag en massa problem. Vad jag vet märkte så är det en massa problem med hamas adapter och dom upphörde när jag slutade med den.

Okej. Men jag tycker det vore konstigt om adaptern skulle ha någon inverkan på räckvidden? Men det är möjligt om det var så för dej. Kaffebrus skulle iallafall höra av sig till mig imorgon så jag kan återkomma då så får vi se om dom har någon lösning på det hela.

har inte testat räckvidden men om vi pratar om hur den löser ut så påverkar hamas koppling väldigt negativt. Om du tar bilden med hamas kopplingar samt standard kablar så löser den ut den externa blixten när den känner för det.

Kör du med blixtar med sync uttag så slipper du massa extra kopplingar etc o det fungerar som det ska. Jag körde förut med 580 ex samt 550 med en massa kopplingar bla hamas sko och det fungerade dåligt (dom löste sällan ut).

Efter det så köpte jag nya blixtarna med sync uttag och slapp en del kopplingar och det fungerar klart stabilare.

Jag kan utav mina erfarenheter utav trådlöst med blixtar säga att hamas adapter påverkar negativt och jag tror att en del av dina problem beror på adaptern samt kopplingar etc. Jag kör med speciella kablar som har en bättre passform än dom man får med från början inte billiga runt 700kr/st men det fungerar och driftsäkerheten är viktig för mig.

har inte testat räckvidden...

Jag tror inte att du och jag har/har haft samma problem. Mina fungerar felfritt så länge man inte går längre än fem meter från den andra enheten. Dvs, de löser ut när man vill att de ska göra det och aldrig annars. Så jag tycker inte att mitt problem borde vara Hamablixtskon eller kablarna då det funkar klockrent inom fem meters radie.

Hoppas att du förstår hur jag menar :)

Canons blixtar ska tydligen störa pocketwizardsens radiosignal. En del har förbättrat räckvidden avsevärt bara genom att flytta PW:n 20-30cm ifrån blixten (så långt synk kabeln räcker) istället för att fästa PW:n direkt på blixten med tex kardborre eller gummisnodd.

Har bara snabbskummat denna tråd, så risken att detta redan ältats är stor... Men att Canon-blixtarna stör PW-radiosignalen är sant, och då speciellt den amerikanska frekvensen.

Såg nån sajt där det diskuterades vilka radioskärmsmaterial man skulle klä blixtarna i, och att synkkabel inte hjälpte ett skvatt då störningen fortplantade sig i synkkabeln. Kontentan var iaf att om man lindade in blixten i detta radioskärmsmaterial (vars namn jag helt glömt) så skulle det funka mycket, mycket bättre.

Föressten, minns även att om man lindade blixten i folie funkade det inte alls. :)

Har bara snabbskummat denna tråd, så risken att detta redan ältats är stor... Men att Canon-blixtarna stör PW-radiosignalen är sant, och då speciellt den amerikanska frekvensen.

Såg nån sajt där det diskuterades vilka radioskärmsmaterial man skulle klä blixtarna i, och att synkkabel inte hjälpte ett skvatt då störningen fortplantade sig i synkkabeln. Kontentan var iaf att om man lindade in blixten i detta radioskärmsmaterial (vars namn jag helt glömt) så skulle det funka mycket, mycket bättre.

Föressten, minns även att om man lindade blixten i folie funkade det inte alls. :)

Det verkar som att du har fördjupat dig en hel del inom det här ämnet! Du kommer inte ihåg alls vart du läste om radioskärmsmaterial? Vilket forum det var eller dylikt?

Jag vore jätte tacksam om du gjorde det :)

Mvh Jocke

Skall dela med mej av mina erfarenheter i ämnet.

Först Hamaadaptern:
Jag har två sådana och har haft en del problem med dessa. En slutade t.o.m. att fungera helt till slut.
Öppnade den och såg att alla kontaktytor bara var metallytor tryckta mot varandra. Lödde in tunna kablar i stället och lödde dessutom ihop den övre halvan med den undre (jag har den modellen med två uttag, där det nedre har kontakt med kameraskon och det övre med blixtskon). På så vis fick jag en förgreningskontakt på köpet så att jag t.ex. kan koppla två blixtar till en mottagare.
Efter lödningen har Hamaadaptrana fungerat klockrent.
Så Hamaproblemet verkar vara ett internt kontaktproblem som går att fixa om man kan löda smått.

Nu till störningsproblemet:
Jag har Skyports och de störs ut av blixtarna ibland.
Störst problem har jag med en gammal blixt från den tiden då ingen brydde sig om elektroniken skickade ut strålning i omgivningen :) Att montera mottagaren på blixten som jag gjorde i början fungerade sällan. Testade att linda in blixten i aluminiumfolie och kontaktera den till jord genom att klämma fast den i kontakten. Då fungerade det så länge man inte satte mottagaren direkt framför blixtröret. Då slocknade den direkt.
Även med Canon 580EX kan Skyporten störas ut i bland om den sitter för nära.
Jag har löst detta genom att ha längre kablar och montera mottagarna en bra bit ner på stativen. Funkar betydligt bättre och jag kan inte minnas att det har klickat sedan jag började med det.
Jag har inte testat hur lång räckvidd jag har, men det har aldrig varit ett problem.
Nu är största problemet att Skyportsändaren glider ur blixtskon på kameran...
Jag gissar att även PW störs ut på samma sätt och att monteringen direkt mot blixten så som den är gjord på bilden i början av tråden inte är så bra.

jag kör med en nikon sb-800 sam en elinchrom ranger rx men har samma problem för de med mina multimax.
Jag tycker det känns lite knasigt att räckvidden ska spela nån roll på om det är amerikanska eller svenska frekvenser, de borde väl diffa när man är nära blixten också?

Hur som heslt väldigt knasigt. jag har dumpat pocket wizard och kör med mina hederliga skyports tills vidare, tål att bli vöerkörda med och funkar utmärkt för de :)

Skall dela med mej av mina erfarenheter i ämnet.

Först Hamaadaptern:
..

Nu till störningsproblemet:
...

Min Hamaadapter funkar bra hittils. Tack för tipset om hur man lagar dem, jag kanske också får problem med min i framtiden.

Ska även prova med aluminiumfolietrixet.Sedan när jag kommer hem från skolan ska jag även läsa igenom den text David länkade.

Mvh Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar