Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plus-X

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Tjena!
Jag är lite sugen på att testa Kodak Plus-X som ett långsammare alternativ till Tri-X. Är den något att ha? Är det någon som använder Plus-X regelbundet?
 
Plus-X är ett utmärkt alternativ Tri-X. Plus-X har liknande karaktär men finare korn.
 
ett bra allternativ tycker jag, lätt att frammkalla också, eller nästan svår att misslyckas med om man säger så...
 
Det finns finkornigare filmen än Plus-X, men man väljer Plus-X för att den funkar ihop med Tri-X och för att det är en skön film helt enkelt.

Det ännu mer lågkänsliga alternativer Panatomic-X på 32 asa är tyvärr borta för länge, länge sedan.

Jag kan tycka att en del modernare filmer som T-Max 100 förlorar i känsla på sitt fina men odistinkta korn.
 
froderberg skrev:
Det finns finkornigare filmen än Plus-X, men man väljer Plus-X för att den funkar ihop med Tri-X och för att det är en skön film helt enkelt.
Perfekt! Det är exakt vad jag är ute efter. Kör ofta Tri-X på 800 numera och gillar det verkligen, men ibland kan det vara bra med lite mindre korn. Ett annat problem är ju att kamerorna jag kör med inte har så värst snabba slutartider (Konica Hexar har max 1/250s t.ex.) och då kan 800 eller 400 vara lite i mesta laget ibland.

Det ännu mer lågkänsliga alternativer Panatomic-X på 32 asa är tyvärr borta för länge, länge sedan.
Min pappa brukar också prata om Panatomic-X. Det verkar vara en nostalgi-favorit bland många.
 
arvro395 skrev:
Min pappa brukar också prata om Panatomic-X. Det verkar vara en nostalgi-favorit bland många.

Jag hittade ett gäng Panatomic-X i pappas frys med utgångsdatum mellan 1968 och 1971.... Det blev superbilder, men nu är filmerna tyvärr slut.

Det är också Kodak Bromesko pappret....
 
Lustigt, satt igår och bläddrade igenom några gamla (80-tal) nummer av den numera nedlagda Camera & Darkroom (en riktigt bra tidning!)och läste om just Plus-X.

I tidningen gavs tipset; Exponera efter 80-100 ASA (ISO med moderna termer), framkalla i D76, gärna 1+1, ca 20% kortare tid än rekommenderat och använd ett ganska starkt gulfilter. Koncentrera dig å att exponera mellandagrana rätt. Detta ger en väldigt valörrik gradering.

Överexponering oxh underframkallning är inget nytt och ger bättre resultat med de flesta filmer. Däremot kan jag nog själv skriva under på att PX och gul- eller grönfilter är en lyckad kombination.

Mina egna erfrenhetert är att PX verkligen kan ge vackra resultat men den kräver lite testande och experimenterande innan den visar sina bästa sidor. I synnerhet med mellanformat har jag fått fina resultat.

Rodney Smith (www.rodneysmith.com) använder sig mest av Plus-X och Tri X.


Mvh

Fredrik
 
Det finns inga universalmetoder för exponering och framkallning av film. Motivets kontrast och din utrustning bestämmer hur du ska exponera och framkalla. Bli resultatet bäst vid exponering efter 80 ISO så är 80 ISO normalkänsligheten för dig. Men att alltid underframkalla måste vid lågkontrastmotiv ge väldigt kontrastlösa och valörfattiga negativ?
 
Graal skrev:
Det finns inga universalmetoder för exponering och framkallning av film. Motivets kontrast och din utrustning bestämmer hur du ska exponera och framkalla. Bli resultatet bäst vid exponering efter 80 ISO så är 80 ISO normalkänsligheten för dig. Men att alltid underframkalla måste vid lågkontrastmotiv ge väldigt kontrastlösa och valörfattiga negativ?

Är den förste att skriva under på detta, men som utgångspunkt är tipset i tidningen kanske något bättre än att rakt av följa tillverkarens rekommendationer.

/F
 
Fredrikpersson skrev:
Är den förste att skriva under på detta, men som utgångspunkt är tipset i tidningen kanske något bättre än att rakt av följa tillverkarens rekommendationer.

/F

Kanske även tidningstips bör sättas under focus?
Andersson/Osvalds har testat Plus-X och uppger att filmen har en känslighet på mellan 100-125 ISO (beroende på motivkontrast och därefter anpassad framkallning). Exponerar man efter 80 ISO blir det då ev en liten överexponering. Kanske bättre att följa tillverkarens rekommenderade 125 då? Att man ofta upplever en lägre känslighet som mera rimlig kan kanske ha med ens egna mätmetoder att göra? Mäter man rakt på (som kameran riktas och motivet komponeras) får man ofta ett ngt underexponerat negativ. Mäter man istället snett nedåt får man en lite rikligare exponering med samma ISO-tal.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.