ANNONS
Annons

Plumsade:(

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag är mycket ledsen just nu:(
Skulle gå över en 30 cm bred bäck som var 5 cm djup och råkade halka. Hade min 30d + 70-200 2.8 på axeln i rem och den lade sig perfekt i vattnet.
Ryckte snabbt som fan ur batteriet men jag tror det sket sig då den säkert låg där i vattnet i 5 sekunder innan jag fatta vad som hände.
Just nu känns det som man vill lipa, kameran var 2 år gammal och linsen fyllde mer än ett år i januari så jag får bara 65% på försäkringen.
Som det såg ut verkade inte linsen tagit in vatten men jag vet inte. Rullen bak på kameran låter förfärligt av grus och vatten samt alla knappar plaskar:( Jag hoppas att allt går att reparera.
Då kanske man inte behöver betala mer än de 1500kr som är i självrisk.

Nån som vet hur känslig 70-200an är? Tror ni den tålde att ligga i vattnet den korta stunden?

Pust, jag har inte tur, hoppas det vänder snart.

Jag hittade det som man trodde var senapsgas på Fotö för två veckor sedan. Kastade då mina och sambons skor då vi inte var säkra på att vi inte fått det på dem. Nu visade det sig inte vara senapsgas efter en andra analys och vi hade kastat skor och städgrejor för 2500kr helt i onödan:(
Trodde min otur var över efter detta men inte...

Så länge 70-200an inte fick några sprickor så borde den hålla. Jag har haft min i riktigt fuktiga förhållanden och den har klarat sig finfint.

I eftertanke så kanske du inte skulle slängt skorna, utan plastat in dem och förvarat dem i påse i källaren eller dylikt.

Hoppas kameran går att rädda.

Det är lätt att vara efterklok vad gäller skorna. Men kustbevakningen sa att det var senapsgas efter att de hämtat klumparna och då kände vi att det inte var läge att ha dem kvar. Senapsgas är inte att leka med..

Jag hoppas att linsen klarade sig, kameran kan man alltid lättare reparera. Dessutom såg jag att nya nu kostar 5000kr hos japanfoto.
Jag skall prata med försäkringsbolaget på måndag så får vi se vad de säger.

Jag har god lust att dra en mycket lång svordom nu men det lämpar sig inte här:(

Har sett artiklar om digitalkameror som badat men börjat fungerar igen när de torkat ur.
Är det saltvatten är det kört men med sötvatten så har du en chans att den återhämtar sig.
Ställ den på ett lagom varmt ställe och håll tummarna.

Passa dig för goda råd vad gäller kameran.
Låt den stå i några dagar och pilla inte på den i onödan.

Stoppa inte in den i torkskåp eller något liknande. Hört så många idiotsaker om blöta elektronik prylar.

Fick en telefon av morsan en gång och hon undrade om jag kunde fixa den, för den blivit blöt. Hon sa att den startade men inget hände. Tog ur batteriet och ser att det bara är en klump av simkortet. Tydligen hade hennes väninna sagt att man skulle köra den i micron i x antal minuter på "upptining".

Liknande fall hade jag med en mp3 spelare som någon haft i ugnen.

En kille smälte sin datormus med värmepistol etc.

Nä, goda råd ska jag inte följa. Är elektroingenjör så jag vet vad som hnder med vatten och kretskort. Jag hoppas att de kan byta de trasiga delar som finns i kameran....hoppas hoppas...och att det inte blir dyare än 65% av nypriset...
Nu står kameran torrt men inte på element. Får torka sakta.

De flesta kameror är specade att fungera mellan 0 och 40 grader. Så lagom varmt är någonstans mellan rumstemperatur och 40 grader.
Det förstår de flesta utom amerikaner som å andra sidan säkert har en varningsskylt på torktumlaren att den inte är lämplig att torka kameror i:).

Om sensorn klarar sig och fukten kan hitta ut från sökare etc, vad annat kan bli skadat? Jag hade ett vattenbaserat kylsystem i datorn som brast och jag upptäckte det inte i tid, hela datorn var dränkt men den funkar finfint nu. tog iofs 10 dagar innan den hoppade igång igen

Hej Mats

Jag lider med dig, hoppas det går bra så vi kan ta en fototur någongång.

/Tobias

Det mesta av elektroniken tål normalt vatten, så länge som spänningen inte är påslagen. Det är faktiskt en normal process vid tillverkning av kretskort att man tvättar dem i en slags upphottad diskmaskin och torkar i cirka 80 grader varmluft i så där 30-40 minuter.
Sen är det ju en helt annan sak med en komplett kamera med optik och en massa knappar, tar ju mycket längre tid att torka ur allt.

Nu har jag lämnat kamera och lins hos Canon service center. Tyvärr har de visst lång väntetid så jag får vänta på resultatet:(
Nån som vet hur väderskyddad EF70-200 2.8 L är? Klarar den doppas snabbt i vatten? Samma med EOS 30D? Jag hoppas verkligen de kan reparera den och att den inte är förstörd, hela kameran var ju inte i vattnet.....håll tummarna för mig!

IS versionen är maximalt tätad och kan klara mycket regn. Men att köra djupdykning är nog inte att rekommendera. Förmodligen blir en demontering och torkning det som gäller, eftersom det var sötvatten?

Hade det varit saltvatten så är inte verkstaden alltför pigga på att laga. Jag tappade mitt EF 100/2.8 Macro USM i strandkanten och det blev kondens inuti. Det blev skrot av det.

Om man råkar ut för sånt ska man lägga elektronikprylar i ugnen i 30grader en längre tid! Bara du fick ut batteriet fort...

Receptet funkade på radion jag tappade i havet i alla fall. Tog ur batterier, sköljde i en hink sötvatten och lät allt torka ca två veckor, först ett par dygn i ugn och sedan på ett värmeelement (vattenburen värme...).

Laesk skrev:
Om man råkar ut för sånt ska man lägga elektronikprylar i ugnen i 30grader en längre tid! Bara du fick ut batteriet fort...

Jeppe skrev:
IS versionen är maximalt tätad och kan klara mycket regn. Men att köra djupdykning är nog inte att rekommendera. Förmodligen blir en demontering och torkning det som gäller, eftersom det var sötvatten?

Jo det var sötvatten och max 3-5cm djupt. Så hela kameran var inte dränkt.Linsen stod till stor del på motljusskyddet som tur var.

Att ha ett kamerskåp med obehandlad träinsida suger iaf ur vardagsfukten väldigt bra.

Att lägga dränkta saker i så nära anslutning till fuktuppsugande material som möjligt när de väl läggs för torkning och byta dessa meterial när det behövs lär nog vara bra, annars tror jag inte så mycket på värme som på att få igång en luftcirkulation. Tyvärr är det ju väljigt få saker som kan tas lös på dagens klumpar men batteriluckan och mattskivan kan ju vara två saker iaf.
En fläkt(utan värme element) kan vara bra.

Om jag inte redan var avskräckt vad gäller axelbärande blev jag det nu iaf, på bröstet, i handen eller på ryggen tror jag på.

Lycka till!

Nu har kameran och lins kommit tillbaka från Canon. Eftersom den troligen landade på batteripacket och motljusskyddet så kom det inte in vatten i kameran och linsen. Och det lilla som hamnade på knappar torkade bort på elementet. Canon säger att de inte har kunnat hitta något vatten eller märken från vatten på kortet:) Det var tur att det var en bäck med sötvatten för även batteripacket klararde sig!!! Så jag är mycket nöjd! Dock kostade detta lilla äventyr 2031kr varav jag får stå för 1500kr då försäkringen täcker resten.

Nu vet jag att man inte ska ha kameran på axeln!!!!

Mitt råd är att inte doppa kameran i sprit mm som vissa gett som råd, då riskerar man att lösa upp plastdelar på kameran.Skaka ur så mycket vatten som möjligt efter att du snabbt tagit ur batteriet! Ställ sedan kameran med den del nedåt som legat i vatten på elementet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar