Annons

Plugg till Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag sitter just och försöker få till en plugin i mitt Lightroom 3 för att enkelt maximera bilder som jag vill skicka till Fotosidan.
Då slog mig tanken: det finns kanske ett färdigt plugin att ladda ner från fotosidans sajt. Men det verkar inte finnas något sådant? Eller är det jag som inte kan hitta det?
Visst hade det varit både praktiskt och en utmärkt service om ni kunde erbjuda något sådant? ;-)
 
Jag sitter just och försöker få till en plugin i mitt Lightroom 3 för att enkelt maximera bilder som jag vill skicka till Fotosidan.
Då slog mig tanken: det finns kanske ett färdigt plugin att ladda ner från fotosidans sajt. Men det verkar inte finnas något sådant? Eller är det jag som inte kan hitta det?
Visst hade det varit både praktiskt och en utmärkt service om ni kunde erbjuda något sådant? ;-)

Vad menar du med att "maximera bilder"?
 
Tja, t.ex. storlek på filen, antal pixlar, format, alltså jpg, png m.fl., och vilken kvalitet som är "bäst" att spara i.

Allt det kan du ställa in en gång för alla och sedan spara som ett preset/förinställning.

Det en plugin skulle kunna göra - vilket i och för sig vore en bra grej - är att innehåll FTP-funktion för direkt uppladdning till Fotosidan.

Men att bara snabbt kunna skapa Fotosidan-anpassade bildfiler kan du göra redan nu, utan plugin.
 
Allt det kan du ställa in en gång för alla och sedan spara som ett preset/förinställning.

Det en plugin skulle kunna göra - vilket i och för sig vore en bra grej - är att innehåll FTP-funktion för direkt uppladdning till Fotosidan.

Men att bara snabbt kunna skapa Fotosidan-anpassade bildfiler kan du göra redan nu, utan plugin.

Jo, jag vet. Jag hade ett sådant plugin, självgjort, innan jag uppdaterade LRs katalog från lr2cat till lr3cat. I samband med det försvann ALLA pluggar i LR, både mina egna och de för export till t.ex. Flickr!
Det jag hade gjort hade dock inte funktionen med direkuppladdning utan jag nöjde mig med att skicka bilderna till en särskild mapp på datorn. Det var enklare så, tyckte jag om/när jag ville skicka bilder till olika forum.
 
OK. Så du har gjort en egen plugin? Imponerande. Fast det kanske inte är så svårt?

Hur som helst... har du ingen backup på den då?

Och om du ändå inte hade någon FTP/upload-funktion i den så borde du ju kunna ersätta den med en export-preset. Bara att välja var du vill att filerna ska hamna, vilka pixeldimensioner, kvalitetsgrad, filstorlek (har jag för mig finns nu i LR ver 3) o.s.v.
 
OK. Så du har gjort en egen plugin? Imponerande. Fast det kanske inte är så svårt?

Hur som helst... har du ingen backup på den då?

Och om du ändå inte hade någon FTP/upload-funktion i den så borde du ju kunna ersätta den med en export-preset. Bara att välja var du vill att filerna ska hamna, vilka pixeldimensioner, kvalitetsgrad, filstorlek (har jag för mig finns nu i LR ver 3) o.s.v.

OK, plugin eller presets, Just nu känns det bara som ordklyveri,
Nä, det var inte alls svårt, jag bara ändrade i en befintlig.OK, det kanske är presets då, men dessa presets hanteras som sagt mha Plug-in Managern. Men jag har även gjort egna plugins/presets. Men som jag skrev, de försvann när jag uppgraderade från lr2cat till lr3cat. Varför, tja säg det!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.