Annons

Plocka upp bortkastade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Låt mig gå rakt på sak. Jag anser mig vara mycket noga och förutseende när det gäller mina digitalabilder. Först två inbyggda hårddiskar. En med program och en med bilder. Ettan om man så vill. Tvåan är en extern hårddisk på skrivbordet. Varje gång nya bilder läggs in eller redigeras, så görs en backup till denna. Dessutom så byts "Tvåan" ut mot en tredje hårddisk som förvaras i ett bankfack var fjortonde dag. Trean och tvåan byter då plats, var på trean får ta alla backuper. Så, en dag blev min inbyggda disk full, "ettan". Jag kopierade då över material som skulle till att kastas (äldre saker) från denna till tvåan. Sedan kastade jag bilderna och tömde papperskorgen. Fjorton dagar senare byte jag diskar. Då jag nu hade ny ordning på "ettan", valde jag att formatera "trean" innan backup gjordes. Därmed fanns de gammla bilderna inte med vid backupen. Fjorton dagar till och skifte av "trean" tillbaka till "tvåan". Trött, yr och oförsiktig hade jag fått för mig att "trean" låg på de gamla bilderna och "tvåan" formaterades. Shit pommes frites! Nu är de gamla bilderna borta och jag MÅSTE verkligen få fram dem! Går det? Har läst flera trådar här, men de kretsar kring kraschade hårddiskar och dyrköpta projekt. Finns det inget sett att få tillbaka bilder/filer man kastat i papperskorgen? Vad är mest prisvärt att göra om man kan få tillbaka filerna på hårddisken?

Om "MÅSTE" innebär stort (ekonomiskt) värde så är det bättre att ringa någon av experterna än att försöka själv när man inte vet.
Men om du hellre vill chansa så skulle jag tro att photorec < http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec > fixar det. Förutsatt att det var en snabbformatering, var den en fullständig (tar lång tid) så är det kört för åtminstone hemmaanvändare.

bör gå att lösa

har du skrivit något till disken/diskarna efter formateringen? om inte så bör det vara ganska lätt att återskapa innehållet även om det tar lite tid. har hjälpt vänner och bekanta med detta ett flertal gånger. Om du mailar mig så kan jag nog hjälpa dig

Vad gäller bilderna på ettan så går de att rädda, trots att de är raderade, om de inte skrivits över av nya filer. Eftersom du säger att ettan var full så är väll tyvärr den risken ganska stor.

Sen skriver du så förvirrat om tvåan och trean att jag inte förstår till vilken det var du kopierade och vilken som formaterades, eller var det båda som formaterades?

har du skrivit något till disken/diskarna efter formateringen? om inte så bör det vara ganska lätt att återskapa innehållet även om det tar lite tid. har hjälpt vänner och bekanta med detta ett flertal gånger. Om du mailar mig så kan jag nog hjälpa dig

Hej Tobbe,

Jag gjorde en formatering (vanlig sådan som tog lite tid) och la därefter in nya mappar med andra bilder. Sänder dig en mail.

Niclas.

Vad gäller bilderna på ettan så går de att rädda, trots att de är raderade, om de inte skrivits över av nya filer. Eftersom du säger att ettan var full så är väll tyvärr den risken ganska stor.

Sen skriver du så förvirrat om tvåan och trean att jag inte förstår till vilken det var du kopierade och vilken som formaterades, eller var det båda som formaterades?

Ledsen för de luddiga formuleringarn. Ja, bägge backuperna formaterades och därefter kopierades nytt material med nya mappar och nya bilder in på dem. Så bägge har fått samma behandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar