NPA
Aktiv medlem
Låt mig gå rakt på sak. Jag anser mig vara mycket noga och förutseende när det gäller mina digitalabilder. Först två inbyggda hårddiskar. En med program och en med bilder. Ettan om man så vill. Tvåan är en extern hårddisk på skrivbordet. Varje gång nya bilder läggs in eller redigeras, så görs en backup till denna. Dessutom så byts "Tvåan" ut mot en tredje hårddisk som förvaras i ett bankfack var fjortonde dag. Trean och tvåan byter då plats, var på trean får ta alla backuper. Så, en dag blev min inbyggda disk full, "ettan". Jag kopierade då över material som skulle till att kastas (äldre saker) från denna till tvåan. Sedan kastade jag bilderna och tömde papperskorgen. Fjorton dagar senare byte jag diskar. Då jag nu hade ny ordning på "ettan", valde jag att formatera "trean" innan backup gjordes. Därmed fanns de gammla bilderna inte med vid backupen. Fjorton dagar till och skifte av "trean" tillbaka till "tvåan". Trött, yr och oförsiktig hade jag fått för mig att "trean" låg på de gamla bilderna och "tvåan" formaterades. Shit pommes frites! Nu är de gamla bilderna borta och jag MÅSTE verkligen få fram dem! Går det? Har läst flera trådar här, men de kretsar kring kraschade hårddiskar och dyrköpta projekt. Finns det inget sett att få tillbaka bilder/filer man kastat i papperskorgen? Vad är mest prisvärt att göra om man kan få tillbaka filerna på hårddisken?