Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plocka delar från analog (EOS 300) till digital (EOS 350D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tre Ess

Aktiv medlem
Jag rotade fram min analoga Canon EOS 300 och nu förstår
jag vad folk menar när de säger att sökarbilden är eländigt
liten i EOS 350D. Känns som att gå från 12" TV till 32".

Nu undrar jag om det går att plocka delar från den analoga,
som jag ändå inte använder, till den digitala för att;

a) förbättra sökarbilden i 350:n.
(Gissar att ex. KPS ögonmussla är enda alt.)

b) göra det möjligt att använda äldre objektiv till en lägre
peng på 350:n. Det är främst bra vidvinkelobjektiv jag är
intresserad av. Kan inte alla detaljer men tror mig veta
att det har något med mattskivan att göra.
Om det går, vad kostar ett sådan arbete?

Tre Ess skrev:
b) göra det möjligt att använda äldre objektiv till en lägre peng på 350:n. Det är främst bra vidvinkelobjektiv jag är intresserad av.
Alla objektiv som passade på din EOS 300 kommer att passa på din EOS 350D, även vidvinkliga sådana.
Om du menar att du vill använda FD-optik så borde det vara samma converter för bägge kamerorna men då blir såklart den lilla 350D-sökaren lite jobbig att använda.

men tror mig veta att det har något med mattskivan att göra.
Den enda inverkan mattskivan har är att den saknar verktyg för att göra manuell fokusering (det gör den väl även på EOS 300 så det borde inte vara någon skillnad). Å andra sidan brukar fokuspunkterna lysa upp när kameran hittar fokus, även när man kör manuellt.

Re: Re: Plocka delar från analog (EOS 300) till digital (EOS 350D)?

fhe skrev:
Alla objektiv som passade på din EOS 300 kommer att passa på din EOS 350D, även vidvinkliga sådana.
Om du menar att du vill använda FD-optik så borde det vara samma converter för bägge kamerorna men då blir såklart den lilla 350D-sökaren lite jobbig att använda.
Det är FD-optiken jag syftar på.

Finns det inget sätt att trixa till det för att få bättring på
sökarproblemet?

Den enda inverkan mattskivan har är att den saknar verktyg för att göra manuell fokusering (det gör den väl även på EOS 300 så det borde inte vara någon skillnad). Å andra sidan brukar fokuspunkterna lysa upp när kameran hittar fokus, även när man kör manuellt.
Vad jag läst, byter fotografer mattskivan i sin digitala när
de istället vill jobba med FD-optik. Det ska visst bli bättre.
Trodde den bytta mattskivan förbättrade förutsättningarna
vid användande av manuell fokusering.
Jag fokuserar alltid manuellt med nuvarande utrustning.

Re: Re: Re: Plocka delar från analog (EOS 300) till digital (EOS 350D)?

Tre Ess skrev:
Det är FD-optiken jag syftar på.
Det måste imhovara väldigt bra FD-optik om det ska vara värt det. Men en FD-converter behövs oavsett 350D eller 300.

Vad jag läst, byter fotografer mattskivan i sin digitala när de istället vill jobba med FD-optik.
Mattskivan har inte så mycket med FD-optik att göra, den är bra att ha när man ska fokusera manuellt, även med EF-optik.
350D har inte utbytbar mattskiva men rent teknsikt går det naturligtvis att byta ut den och skära till sin egen. Men ska man göra det själv ska man nog ha en kamera som man skiter i om den blir obrukbar.

Större sökare lär du inte få in i huset, däremot finns det förstoringssökare man kan trycka på utanför vanliga sökaren.

Re: Re: Re: Re: Plocka delar från analog (EOS 300) till digital (EOS 350D)?

...
350D har inte utbytbar mattskiva men rent teknsikt går det naturligtvis att byta ut den och skära till sin egen. Men ska man göra det själv ska man nog ha en kamera som man skiter i om den blir obrukbar.
Det gör inte jag med 350:n. Vill använda den framöver också. :)

...
Större sökare lär du inte få in i huset, däremot finns det förstoringssökare man kan trycka på utanför vanliga sökaren.
Blir till att införskaffa musslan m.a.o.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar