Annons

Platt 17 tum eller slopa platt o få 19tum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Har storleken betydelse??

Vi har hitills jobbat med imac dvs 15 tum vilket är litet för bildhantering och skall nu få nya datorer -tyvärr pc ;-)!(från Dell).

Platta skärmar motsvarande 17tum är förbeställda. Nu diskuterar vi alternativet att beställa -större 19 tums skärmar, MEN då göra avkall på platta skärmar.(En platt skärm är ju dyrare än andra.) Smart eller osmart??

Vad har ni för synpunkter vad gäller valet mellan en platt skärm SOM MOTSVARAR 17 tum eller en "vanlig" 19 tums skärm. Fördelar nackdelar med valen? Gärna sådant som berättar mer än det mest självklara- att vi kan se mer av bilden på den större skärmen och att den plattare är behagligare för ögonen?

Krävs egentligen 19 tum f

Vi arbetar 4-8 timmar/dag framför skärmarna med bildbehandling (dokumeterande för arkiv) och registrering.

Ulrika

lämpare sig inte "vanliga" skärmar bättre till bildbehandling än "platta"?

har för mig att det är så.. har inte tid att söak reda på det men sök i forumen, tror att det finns någon tråd om just detta

//johannes

F.n. finns det bara en fördel med platta skärmar: sparar utrymme!
(och mindre strålning...tror jag...)

CRT är att föredra på alla andra punkter (pris, prestanda etc)

Strålning

Sitter man framför skärmen 4-8 tim/dag, så
är platta skärmar att föredra pga av otroligt mycket mindre strålning.

/Bosse

Storleksmässigt så är väl skillnaden mellan 17" LCD och 19" CRT inte så jättestor med tanke på att på CRTn går det bort en del så den verkliga ytan ligger mer åt 18". Nu snackar jag alltså om bildytan och inte yttermåtten på höljet.

Jag skulle nog valt en CRT-skärm trots strålningen. Strålningen från en modern TCO-märkt CRT är inte heller lika illa som förr i tiden även om en LCD strålar mindre. 19"-are kan man i regel köra med högre upplösning än 17"-are och fortfarande få en läsbar bild.

Min åsikt grundar sig mycket på att CRT i regel har bättre kalibreringsmöjligheter och bättre färgåtergivning pga att den inte har så snäv betraktningsvinkel som billiga LCD har.

Lycka till med beslutet,
AnnaKarin

Jag köpte nyss ny skärm för bildbehandling. Det blev till slut en platt skärm eftersom jag inte lyckades hitta en CRT som hade samma sjukt skarpa bild..

Jag upplever att det är betydligt skarpare bild på TFT'n, färgåtergivningen är förmodligen bättre på en dyr CRT, men jag blir inte alls lika trött i ögonen nu som förr.

Ditt val mellan 17" TFT och 19" CRT har jag svårt att uttala mig om just när det gäller storleken, jag köpte en 20.1" TFT som kör 1600x1200 punkters upplösning. Jag är mycket nöjd.

Re: Strålning

twang skrev:
Sitter man framför skärmen 4-8 tim/dag, så
är platta skärmar att föredra pga av otroligt mycket mindre strålning.

/Bosse
So what? Såvittjavet tyder inget på att det skulle påverka varken mig eller nån annan. Har jag missat nåt?
/ Mats (som inte tror på horoskop heller...)

Jag hade samma val för något år sedan, och jag valde en 20 tum CRT. Men, även om det är vad du betecknade som trivialt, tänk på att en stor CRT också är djup och tar en stor del av skrivbordet. Den väger också runt 30 kg.

Idag skulle jag nog gå på en platt skärm. Hos Dustin kostar en basal 21 CRT ca 4000 medan en 21-LCDTFT kostar ca 11000. Det kostar ca 25000 kr att bygga en kvadratmeter kontor, så i någon mening är den platta skärmen billigare om man
väger in lokalkostnaden!!

Men under 20 tum vill jag inte ha, jag vill ha många fönster öppna.

Re: Re: Strålning

Linmajon skrev:
So what? Såvittjavet tyder inget på att det skulle påverka varken mig eller nån annan. Har jag missat nåt?
/ Mats (som inte tror på horoskop heller...)

Har du sett dig själv i spegeln när du suttit framför en CRT skärm hela dagen ?
Jag har då varit rödbrusig nästan varje dag, även med TCO godkända skärmar. Alla kanske inte har lika känslig hud som jag, eller kanske inte bryr sig ?

/Bosse

Re: Re: Re: Strålning

twang skrev:
Jag har då varit rödbrusig nästan varje dag, även med TCO godkända skärmar. Alla kanske inte har lika känslig hud som jag, eller kanske inte bryr sig ?

/Bosse
Jag sitter sedan 18 år ungefär 6 tim. per dag bakom CRT-skärmar. Har aldrig haft det minsta problem med något, inte ens linserna som sitter i dagligen, men man ska ju aldrig säga aldrig.

Re: Re: Re: Strålning

twang skrev:

/Bosse

Ja och om jag slarvat med ansiktskrämen på morgonen så kan jag likna en kokt kräfta när jag kommer hem, men med en bra ansiktskräm som ger mycket fukt för att motverka den torra inomhusluften så är det inga bekymmer.

Och jag är inte säker på att det är skärmen som är problemet, det kan lika gärna vara luftkonditioneringen i mitt fall.

Och stor skärm ska man titta på på avstånd, inte krypa nära. Numera har jag ett lagom avstånd på någonstans mellan 70-80 cm mellan mig och skärmen.

/AnnaKarin

Tack för all hjälp!

Det blir 19 tummaren när jag själv får välja, efter era råd och efter lite mera surfande.

Beställningen visade sig tyvärr vara låst tre första månaderna, jag blev tillfrågad för sent, så nu får vi hit platta skärmar i alla fall :-(!

Får väl se om jag kan lyckas få folk att se charmen med en stor klump på skrivbordet efter de första månaderna med de små platta sakerna ;-)!

För min del är alltså diskussionen avgjord med detta, för den här gången!

Ulrika

ANNONS