Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platser för naturfoto i/kring Halmstad

Produkter
(logga in för att koppla)

Nahald

Medlem
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet var man kan åka för att fotografera natur/djur/insekter o.dyl. i eller omkring Halmstad? Jag har varit ut till Haverdal (Annies gård), men vill ha lite variation. Jag har inte bott här så länge och har inte koll utanför själva innerstan. Jag söker efter t.ex. skogsområden dit man kan åka och promenera runt med kameran, eller andra intressanta områden. Tacksam för alla svar!

Du skriver inte hur nära, men du har ju Hovs hallar och Kullaberg som inte ligger SÅ långt ifrån. Hovs hallar ger kanske mest om man är intresserad av landskap (men det finns lite skog/annan växtlighet i området åxå):
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/nypon_hovshallar.jpg

Kullaberg har jag själv inte hunnit utforska så mycket. Där finns en hel del skog med olika leder man kan gå/vandra. Därtill finns det klippor ner mot vattnet och det ska även finna grottor (som jag själv inte kollat in ännu). Det finns en fyr åxå, om man gillar sånt. :)
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/moonlight02.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/fyren.jpg

Från Torekov som ligger nära Hovs hallar kan man även ta båt ut till hallands väderö.

Det går ju att ta naturbilder även i Aleskogen. Strandskogen vid västra stranden nedanför kattegattskolan alltså. Ta med gummistövlar och vada inte för långt ut i kärren :)

Skogen vid Skedala är ett populärt strövområde som är riktigt vackert.

Även Naturresarvatet vid Möllegård men det är inte så stort.

Det är rätt annorlunda växtlighet längs med Östra stranden nedanför Hagöns camping..

Galgberget som ligger i princip mitt i stan är underskattat.

Hela kusten är bra men mina favorit ställen är: Längst ut på udden vid Ringenäs och I princip hela Prins Bertils stig.

Lite längre bort finns Danska Fallen i Simlångsdalen och strövområdet i Gyltige.

M

Hej! Följ Nissan från centrum upp till Slotsmöllan. Gå över bron och andra sidan tillbaka.
Ön utmed väg 25 ca 9 km från centrum. På Hallandsåsen finns många fina platser.
Hälsningar Lars.

Runt Stensjö två och en halv mil norr om Halmstad tycker jag det finns många fina ställen t,ex naturreservaten Skipås och Steninge reservat. Även kring Stensjö strand är det fint.
Nu var det dock ett par år sedan jag var just där, men har själv tänkt dra dit till våren och sommaren och leta coola vyer.

Annars brukar jag gå till Östra Stranden för att det är det närmaste för mig, så jag tar också gärna emot fler förslag. Ska prova gå uppåt längst Nissan så fort det blir finare ute.

Före detta halmstad bo (som tur är) :)

Jag hade åkt ut till Steninge där fins både hav strand skog i ett och samma område.
Skrea strand i Falkenberg är fint med.

Vill du ha mera skog så Marbäck är ett väldigt trevligt ställe med olika typer av områden, simlångsdalen är fint med.

Men vill du ha skog närmare så fins det en del vid Grötvik om man går genom skogen från Bergsgård(tylösandsvägen) och sen väster ut så kommer du ner vid Grötvik där har du klippor hav och skog på vägen dit.

Några tips. hoppas dom ger dig lite hjälp.

Min inoficiella tips är dock att flytta från byn :)

Mycket foto nöje!

Nuvarande Halmstadbo (som tur är) =)

Halmstad är en fantastisk stad som har mycket att erbjuda och man behöver inte åka långt för att hitta fina naturområden. Jag har en liten förkärlek för stranden och Tjuvahålan nere vid Tylösand är väldigt fin. Det finns ett parti där med röda klipphällar som lyser klarrött när de blir blöta med kombinationen solnedgång (bilden).
Annars är det många bra förslag som har redan har kommit. Galgberget är underskattat, Prins Bertils stig, Aleskogen vid västra stranden, danska fallen vid Simlångsdalen, Laxvik etc etc.
Det är ju fortfarande trist väder, men om en månad kommer det hända grejer ute i naturen!
Lycka till!

Mvh/Per

Bilagor

• _MG_6476.JPG
    _MG_6476.JPG
    83.7 KB · Visningar: 1,665
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar