Annons

Platser att fota på

Produkter
(logga in för att koppla)

robpac

Ny medlem
Hej jag undrar om ni i Stockholm har några tips på vackra platser att fota på? Något bra ställe man kan fånga solndengången? Har tröttnat lite på stadsmiljön men har lite ont om ideer och skulle uppskata tips.
 
robpac skrev:
Hej jag undrar om ni i Stockholm har några tips på vackra platser att fota på? Något bra ställe man kan fånga solndengången? Har tröttnat lite på stadsmiljön men har lite ont om ideer och skulle uppskata tips.
Det finns gott om naturområden runt i Stockholm, såväl parker som skog, om du inte vill ta bilder på hus. Ett tips är att leka inhemsk turist och gå till turistcentret i bottenvåningen på Kulturhuset. Där kan du få både gratis kartor och information.

I en tråd (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=23689) för några dagar sedan dök följande länk upp till Stockholms bästa utkiksplatser: http://www.stockholmtown.com/templates/SubPageListing___6172__SV.aspx

Även om det är en bit till Vårberg och Vårbergstoppen inte är den snyggaste hög som gjorts så har man en fin vy västerut över Mälaröarna och solnedgången. Du har även en fin vy åt de andra väderstrecken, men om det nu var solnedgång du tänkte på så...

Annars kan man väl ta en båt ut till skärgården. Där lär du hitta många underbara fototillfällen, men jag vet inte när sista båten går hem så det kanske är sämre med solnedgångar om du inte väljer någon ö med vandrarhem du kan sova över på.
 
tackar

Tack för de fina tipsen jo vårbytippen har jag funderat på att åka till lekte där endel när jag var mindre.
Tack för svaret.
 
Skogskyrkogården är väl en klassiker där mången foto tagits. Sett ett gäng här på fotosidan, och själv har jag ett.

Men för att se några fler från samma ställe kan du kika på denna URL (förutsatt att du har flashplayern installerad):

http://www.soloflow.com/album/autumn/

Jag ska definitivt dit och fota mer i sommar.

chip!
 
RolandM skrev:
Jag har för mig att det finns en liftanordning att åka i.
Det var värst, då har de moderniserat sedan jag växte upp där. Men det kan väl knappast vara så att liften är igång nu, sommartid?

Annars går man lätt upp för den. Är man hurtig tar man bara någon av "kanterna" på sydöstra respektive nordöstra sidan. Då kommer man allra högst upp direkt. Eller så går man via någon av de två vägar som leder upp på toppen. Det är en gammal byggtipp från de schaktmassor efter att de byggde områdena, som litet barn kommer jag ihåg att lastbilarna åkte upp för dessa och byggde på den. Ena vägen börjar i sydöstra hörnet (mot Lammholmsbacken/Vårby Gård-hållet) och den andra vägen går från baksidan, inne i "kratern" på den västra sidan och så möts de uppe på toppen.

Om man ändå är i krokarna kan man gå till Korpberget som finns mellan Vårbergstoppen och Mälaren. På Huddingesidan (söderut) finns en liten boklund om den inte är borta vid det här laget. Jag vet att den lilla boklunden påverkade byggplaner i området när man ville bygga ett bostadsområde. Vet inte om man nu har byggt något där men det fanns ett önskemål om att bevara just lunden. Dessutom finns en ganska fin "trollskog" vid gränsen mellan Huddinge och Stockholms kommun, bakom berget mot vattnet, och en ganska fin liten klippskreva/ravin ungefär mitt mellan dessa två ställen. Den upplevdes som enorm när man som litet barn byggde kojor i trakten. Kanske själv borde ta en tur ut dit och se om de gamla barndomsminnena fortfarande finns kvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.