Annons

Platser att fota i Helsingfors?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Jag och några vänner skall iväg på en helgkryssning till Helsingfors. Åker fredagen den 28 oktober kl 16.45 från Stockholm.

Anländer ca 09.30 i Helsingfors. Där är vi fram till ca 16.45 när båten går tillbaka för att sedan anlända i Stockholm söndag morgon vid 09.30 ungefär.

Dom timmarna vi har i land i Helsingfors skulle jag vilja använda till att fotografera lite. Söker därför tips på intressanta "fotografiska" ställen på rimliga avstånd.

Känner du till några ställen som kan vara intressanta att kolla upp? Tipsa mig gärna.

Jag har varit i Helsingfors några gånger å jobbets vägnar. Några tips är senatstorget med senatskyrkan, parlamentet (byggt i granit) och Finlandiahuset. Sedan finns ju hamnen med båtarna, salutorget som ligger nära där både Viking och Silja Line kommer in (om torghandeln är igång).

Helsingfors är vackert och du kan börja fotograferandet redan innan du klivit av båten. Därifrån har du redan den ovanliga synen av två domkyrkor med ett stenkast mellan sig.
Båten lägger ju till på bästa adress så du är egentligen redan på "tipsställena" genast du kommer fram.

Något speciellt du har i tankarna? Arkitektur? Natur? Människor?

Generellt så skulle jag skulle rekommendera en trip till Sveaborg utanför Helsingfors.

http://www.suomenlinna.fi/index.php?lang=swe

Det tar 15 minuter med båt och båtarna går från Kolerabassängen inne i centrum (en kort kort promenad från terminalen oberoende om du kommer med Viking eller Silja). Sveaborg är prima året runt, tar en timme eller två att promenera runt hela området. Sveaborg är alltså det gammla fortet som svenskarna byggde på 1700-talet.

I övrigt... ja, skriva va du har för preferenser och vad du har i tankarna så kan jag ge fler tips!

/Andreas

Vet egentligen inte vad jag vill fota då jag är nybörjare och aldrig tidigare varit i Helsingfors. Så jag vet ju helt enkelt inte vad som finns ;)

Blir väll mest platser, arkitektur, natur å så som är aktuellt. Ingen direkt jagt på att fota människor för närvarande.

Tack för de tips som inkommit å finns det fler så är det bara att slänga in dom i tråden. Sedan får jag väll helt enkelt sammanställa det som kommit in å besöka de platser jag hinner ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar