Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plastighet ett säkert tecken på sämre produkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag gjorde ett inlägg om detta redan i en tråd om objektiv, men då saken intresserar mig mycket, vill jag gärna höra åsikter från fler. Därför klipper och klistrar jag in mitt inlägg till en ny tråd.

Det gäller alltså frågan om produkter som känns plastiga, är de sämre än produkter som inte känns plastiga? I den aktuella tråden diskuterades Canons 50/1.8 vs 50/1.8 II. Modell II är den nyare alltså och det verkar som att den ger samma bildkvalitét. Den är dessutom lättare, vilket jag upplever som en fördel, fastän version I är inte heller tung. Men i alla fall. Eftersom II känns plastig, så avråds man från att köpa den. Om den känns plastig, på vilket sätt påverkar det fotograferandet eller bilden negativt?

Läser man tekniktidningar så är det inte allt för sällan som recensenten tar upp känslan av plastighet som ett stort minus. Det kan låta ungefär så här; "Denna mp3-spelare av modell X har samma prestanda som mp3-spelare Y. Dessutom har den ett par extrafinesser utöver vad Y har och är dessutom billigare än Y, därmed kandiderar den starkt till att bli testvinnaren. Tyvärr känns den allt för plastig, därmed vinner mp3-spelaren Y hela testet".

Det jag frågar mig är, varför har folk blivit så totalt allergiska för känslan av "plastighet", att de är beredda i vissa fall t.o.m. att betala mycket mer för likvärdiga produkter som inte känns plastiga. Nu pratat jag inte enbart om ovannämnda objektiv utan om (konsument) produkter rent generellt. Jag har naturligtvis en teori själv om orsaken; jag tror att folk assosierar starkt plastighet med dålig kvalitét. Därför är man beredd att betala mer till och med för en sämre produkt, om den inte känns plastig. Ofta vet man ju i realiteten inte vilken av produkterna som har sämre kvaliét/hållbarhet, men det är alltid den med plastig känsla som får stryka på foten. Eftersom man tror sig veta att då den känns plastig, då måste den automatiskt vara sämre. Hur en produkt känns i handen har blivit viktigare än vad produkten kan uträtta. Varför har det blivit så? Är det reklammakarna som lyckats med att sälja känsla istället för produkt?

Jag tycker känslan i att använda en sak har rätt stor betydelse. En produkt med hög byggkvalitet som känns rejälare har jag större förtroende för och känns trevligare att använda.

En produkt som har allt för plastigt yttre misstänker jag att den även har ett lika plastig inre och kommer få problem med funktionen då den slits i förtid.

Ett plastigt objektiv kan kännas hyffsat bra att använda när det är nytt, men efter några månaders slitage så kan den kännas betydligt sämre pga att det glappar. Då kan man dessutom undra hur mycket bildkvaliten påverkas.

"Plastighet" är säkert överskattat som ett negativt uttryck för en produkts funktionalitet.

Personligen avskyr jag plastighet och ratar alltid allt som jag anser är för plastigt (såvida vi inte snackar badbollar o dyl;).

Jag köpte en Nokia 8800 Sirocco Edition enbart för att undkomma plastigheten. Efter en vecka tappade jag mobilen från ca en halv meter ner på grovt grus. Som resultat sprack safirglaset... tror en plastskärm hade pallat fallet...

Eeh vet egentligen inte vad det är jag vill ha sagt... :S

Plast upplevs i allmänhet som billigt skräp men självfallet så är det ju så att det är skillnad på plast & plast. kvalitetskänsla. Gå tillbaks några år & jämför en Audi & en toyota invändigt, plastigheten är påtalande i toyotan jämfört med audin, dörrarna i audin slår igen med en skönare, dovare klang än i toyotan, allt andas så mycket mer kvalite!

Kolla sen in lite statistik & bedöm vilken som verkligen håller högre kvalite, hållbarhetsmässigt...

det kostar med ytlig kvalite & ofta så följer den med om man köper en dyr produkt av hög genomgående kvalite, själv så blev jag less på audi, ytlig kvalite är inget värt om inte resten håller, bytte till toyota & levde problemfritt, kör nu liten renault twingo, både krånglar & har noll kvalitetskänsla, dock charmig som fan!

L.

Visst uppleva plast mer som skräp än de av metall.
Men vet man att innehållet är samma innanför plastet eller metallen och det är prestanda man är ute efter så är det ingen skillnad. Du betalar för en känsla thats it.

Skulle köpa ett nytt USB minne som jag skulle ha till som readyboost . 4GB

Plast
http://www.kjell.com/content/templa...px?item=31309&path=38400000,66500000,68000000

Metall
http://www.kjell.com/content/templa...px?item=31898&path=38400000,66500000,68000000

Den sista är testad att bli överkörd av en bil! WOW och är faktiskt rätt snygg.. WOW.. jag gillar personligen snygga grejer som presterar!
Fast de är faktiskt samma minne med andra kläder för de mer kräsna.

Det är dyrare att tillverka i metall och det betalar man för. Man betalar även lite extra för att få känslan. Har man pengar så......

Men de som testar kanske väger in en del i utseende och känsla. Hade det funnits en 400D i rosa färg så hade den nog kostat lite extra.

Har en kaffebryggare..... Lyxmärke Moccamaster-.... Gör skitagott kaffe. Finns i flera olika utföranden.... Silver Svart 1200 kr... Silvermetallic 1400 kr. Borstad stål 1600 kr. Alla samma prestanda.... dock känns kankse den svarta mindre lyxig än de andra, men inte f#n är den sämre.

/Stefan

.Z. skrev:
Gå tillbaks några år & jämför en Audi & en toyota invändigt, plastigheten är påtalande i toyotan jämfört med audin, dörrarna i audin slår igen med en skönare, dovare klang än i toyotan, allt andas så mycket mer kvalite!

När jag läste marknadsföring i början av 90-talet berättade föreläsaren att Mercedes har en hel avdelning som enbart sysslar med just psykologiska effekter i bilen. Dörrljud var mycket viktigt och ett av de mest prioriterade för hela avdelningen.

När man slår igen dörren, så får det absolut inte skramla eller låta "ihåligt" metalliskt. Dörren får inte heller kännas för lätt. Det är ljudet av ett kassaskåp eller ett bankvalv som stängs med ett tungt suck och en diskret klick som man strävar efter (gärna ska det klicka två, tre ggr, inte bra med bara ett klick. Sista klicket ska helst komma först en kort stund efter att dörren stängts. Surrande ljud före det sista klicket är också bra). Det inger kunden en känsla av säkerhet och kvalitét. Bilen där dörren har det där utstuderat "kassaskåpsaktiga" klicket är precis lika säkra/osäkra som samma bil med annars samma dörr, men där man inte gjort något åt ljudet. Men kunden väljer hellre att betala tiotusentals kronor mer för bilen med rätt ljud. Eftersom den "andas kvalitét". Blir kunden i verkligheten lurad i så fall? Kunden är ju nöjd och glad...

Det handlar om upplevd kvalitet, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som reell kvalitet. Vem föredrar produkter som känns som Made in China.... ?

Som kuriosa kan jag berätta att även Apple har i sin designavdelning en underavdelning som sysslar enbart med den positivt psykologiska effekt som man strävar efter att designen ska ha på kunden. Effekten man strävar efter är förstås att kunden ska vilja plocka varan och lägga den i kundvagnen. Denna avdelning kom fram till att när kunden köper en dator så ska den se ut att vara så funktionell som möjligt vad avser flyttbarheten.

De gjorde diskreta marknadsundersökningar där de testade olika sätt att locka folk att plocka en vara från hyllan och lägga den i kundvagnen. Vad de kom fram till var att ju tyngre en vara är, destå viktigare är det att den ändå ska se ut att vara lätthanterlig när man lyfter den. Denna slutsats var den direkta orsaken till att Maccen fick ett handtag i fronten. När kunden ser varan så tänker han inte medvetet på handtaget, men intrycket i det omedvetna blir att "den där vill jag ha, den är ju mycket enklare att lyfta än PC:n som inte har ett handtag".

Det sorglustiga är att kunden i princip bara använder handtaget två gånger, eftersom datorn är för tung för att flyttas på ofta. Kunden använder inte handtaget när han köper Maccen, för då är den packad i kartong, men första gången kommer handtaget i bruk när han lyfter Maccen till sin plats vid skrivbordet. Sen står handtaget där oanvänt fram tills datorn är uråldrig och måste slängas. Då tar man tag i handtaget och slänger datorn i en sopcontainer. För detta "lyx" har Mac-kunderna betalat massvis med kronor, eftersom dylik marknadsundersökning och utveckling inte är billigt. Kostnaden för utvecklingen bakas naturligtvis in i priset.

Detta handtag var bara ett exempel på hur utstuderat allting är i en Mac. De flesta detaljer, samt helheten, kartonger, reklam och allting är lika utstuderat hos Apple. Mot bättre vetande skulle någon nu kanske förledas att tro att Mac-användarna blir lurade. Men frågar du en Mac-användare så är han hur nöjd och glad som helst, han känner sig absolut inte lurad. De betalar gärna en extra slant för att få en snygg och funktionell design som "andas kvalitét" (jag vet, använder själv Mac). Och när man är nöjd, så har man inte blivit lurad. Eller?

Sen så handlar det nog mycket om perception, fördomar och kunskap.

Tex är det inte ovanligt att kommentaren "plastighet" i negativ bemärkelse dyker upp som en första reaktion men att omdömet sen förändras när vetskapen om att det i själva verket är carbon och att carbon är lättare, starkare iförhållande till sin vikt, styvare och dyrare än de flesta metaller.

Det är ju skillnad på plastighet och plastighet. 350D känns inte alls lika plastig som 300D, men jag är övertygad att båda står pall för en hel del. På samma sätt så kan plast flexa lite där metall skulle spruckit. Personligen föredrar jag ändå metall i många situationer för att det känns bättre och ger ett intryck av högre tålighet.

Men sen är det stor skillnad på plast och plast också. Jämför en Tupperware burk mot en gb big-pack. Båda är plast.

Som en bisak kan man ju dock säga att 50/1.8 II är plastigt i sin högsta form. Det hålls bokstavligen ihop av tre små ömtåliga plastpiggar som tenderar att gå av. Jag har personligen sett detta objektiv falla sönder utan synbar anledning. Mitt eget objektiv föll inte isär, men plötsligt hade fattningen halkat ur led så det behövde in på service, etc. Men det är nog ett bra exempel på saker där plastighet används negativt, och där det faktiskt stämmer in väldigt bra på produkten ifråga. Även om den optiskt sett är helt ok.

Jag tycker det är lite kul när folk köper en kamera av plast och klagar på att den känns plastig.

Tycker nog den plastigaste plastkameran jag haft var 350D, plastigare plast än plasten i plastkameran 300D. Plasten i den plastkameran kändes mer skör än plasten i plastkameran 300d. Men det var säkert kvalitetsplast i båda plastkamerorna och jag väntar fortfarande på att höra talas om en plastkamera där plasten spruckit.

BugEyes skrev:
Jag tycker det är lite kul när folk köper en kamera av plast och klagar på att den känns plastig.

Tycker nog den plastigaste plastkameran jag haft var 350D, plastigare plast än plasten i plastkameran 300D. Plasten i den plastkameran kändes mer skör än plasten i plastkameran 300d. Men det var säkert kvalitetsplast i båda plastkamerorna och jag väntar fortfarande på att höra talas om en plastkamera där plasten spruckit.

Det var ett plastigt inlägg...

Tror det var min mening om Canon EF 50/1.8 II som skapade grunden till denna diskussion. I det fallet sä är ju det inte bara en sak om känsla. Det känns som om objektivet kan gå sönder när som helst OCH faktum är att det är stor chans att det går sönder inom en kort tid. Finns inget objektiv på marknaden som är så klent sett till hållbarheten. Men visst är det skarpt när det fungerar.

matnyttige skrev:
Tror det var min mening om Canon EF 50/1.8 II som skapade grunden till denna diskussion. I det fallet sä är ju det inte bara en sak om känsla. Det känns som om objektivet kan gå sönder när som helst OCH faktum är att det är stor chans att det går sönder inom en kort tid. Finns inget objektiv på marknaden som är så klent sett till hållbarheten. Men visst är det skarpt när det fungerar.

Som sagt, man får vad man betalar för. Med tanke på att man får ett 50/1,8II för en ynka tusenlapp, så är det ett riktigt bra objektiv. Rent optiskt är det faktiskt förbannat bra. Riktigt skarpt från ett steg nerbländat ungefär.

Plastigheten då? Jo, visst är det plastigt värre. Plasten stör mig inte så mycket, men däremot avsaknad av avståndsskala, löjligt tunn fokusring som dessutom glappar ganska betänkligt, samt långsam och högljudd autofokus som inte fungerar särskilt bra i dåligt ljus (då man i praktiken behöver ljusstyrkan). Det är de faktorerna som ger betyget dålig byggkvalitet från min sida. Om plasten byttes mot metall, men ovanstående "problem" fanns kvar, så skulle jag fortfarande kalla det plastigt, med betydelsen dålig byggkvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar