Annons

Plasma eller LCD

Produkter
(logga in för att koppla)

NoFilter

Medlem
Hej,

jag står inför att skaffa ny TV och vill då ha en som visar bilder så bra som möjligt. Är då LCD eller Plasma att föredra? Vad har ni för synpukter? TVn kommer naturligtvis även användas för att se TV-program, visa film etc, möjligen även spel. TVn kommer att kopplas direkt till en dator och bilderna visas därifrån.

I mitt fall kommer det röra sig om storleken 46-50".

Tänkt prisklass är 8.000-12.000,-

Hälsningar
NoFilter

Om du ska ha en datorskärm (dvs statiska bilder) är förmodligen lcd bäst. Vill du ha en tv (dvs rörliga bilder) är en plasma utan tvekan bäst, iaf i det prisläge du efterlyser.

Jag ska naturligtvis även ha en datorskärm kopplad till datorn för "normalt" arbete. TVn ska användas för att visa bilder/bildspel för gäster, vid fest etc.

Vad är det som gör LCD bättre än Plasma vid statiska bilder?

Jag ska naturligtvis även ha en datorskärm kopplad till datorn för "normalt" arbete. TVn ska användas för att visa bilder/bildspel för gäster, vid fest etc.

Vad är det som gör LCD bättre än Plasma vid statiska bilder?

Den bränner inte fast bilden. Detta undviker man till viss del genom att välja "rätt" plasmapanel. Den som sitter Panasonic går att misshandla ganska kraftigt utan att minsta fastbränning (spökbild) uppstår, till skillnad mot ex vis Samsung som snabbt bränner fast en statisk bild.

/K

till skillnad mot ex vis Samsung som snabbt bränner fast en statisk bild.

/K
Jag har en 50" plasma (Samsung!) till både TV-spel och bildvisning. Har aldrig upplevt något fastbränt öht.
Det där med att "bränna" plasma var vanligare när tekniken var ny, nu är det problemet i princip borta oavsett märke. :)

Den bränner inte fast bilden. Detta undviker man till viss del genom att välja "rätt" plasmapanel. Den som sitter Panasonic går att misshandla ganska kraftigt utan att minsta fastbränning (spökbild) uppstår, till skillnad mot ex vis Samsung som snabbt bränner fast en statisk bild.

/K

Har haft 2st plasma, en LCD och en LED från Samsung, används alltid som primär skärm till datorn hemma. Ingen har haft tillstymmelse till inbränning, den första från 2002 går fortfarande som tåget. Historiskt har plasmaskärmar haft störst problem med inbränning, kanske nya rön som gäller nu?

Här har du en skaplig guide som förklarar skillnaden mellan dom tre typerna(oavsett fabrikat): http://asia.cnet.com/hdtv-buying-guide-61985379.htm

Det var länge sedan plasma var bättre för film t.ex. Den perioden är över sedan några år. Men det finns fortfarande i två fall då plasma är bättre och båda fallen syns det bäst när det är mörkt. Det ena är så kallade clouding, d.v.s. en ojämn belysning på LCD skärmen som ser ut som moln och den andra är light bleeding, d.v.s. bilden "strålar" ljus. I dagsljus är plasma hopplösa då de är ljussvaga.

Angående inbränning på plasma är det definitivt ingen skröna även om det har blivit bättre på den punkten. Man ska alltid när man har köpt en ny plasma "köra in den", .d.v.s. ha tvn inställt på låg ljusstyrka, under några veckor för att senare öka på ljusstyrkan till det man vill ha.

Att LCD föredras för statiska bilder har lite med att plasma kan bränna in bilden. Utan det handlar helt enkelt om att bilden är skarpare.

För de pengarna du har angivit kan man få en jättefin LCD tv. Vill du ha plasma titta på PANASONIC, och enbart PANASONIC.

Det var länge sedan plasma var bättre för film t.ex. Den perioden är över sedan några år. Men det finns fortfarande i två fall då plasma är bättre och båda fallen syns det bäst när det är mörkt. Det ena är så kallade clouding, d.v.s. en ojämn belysning på LCD skärmen som ser ut som moln och den andra är light bleeding, d.v.s. bilden "strålar" ljus. I dagsljus är plasma hopplösa då de är ljussvaga.
Nja, om du jämför tv-apparater i samma prisläge (t ex det som TS anger) ger plasma bättre svärta, bättre rörelse, bättre färger. Har man däremot obegränsat med pengar är det möjligt att de bästa lcd-apparaterna är bättre än de bästa plasmorna.

Att plasmor är "hopplösa" i dagsljus är en sanning med modifikation. Själv har jag inga problem mitt på dagen, trots att apparaten står vinkelrätt mot och bara två meter från en vägg med massor av fönster -- jag känner inte ens något behov av att maxa ljusstyrkan. Om man skulle ha direkt solljus på skärmen blir det förstås en annan situation.

För övrigt håller jag med om att Panasonics plasmor är de bästa apparaterna i sitt prisläge. Själv kom jag dock för ett knappt år sedan fram till att LGs bättre modeller just då var mer prisvärda och skulle tro att de också passar TS budget bra.

Man kan tydligen få en Pana P50G30 (50-tummare alltså) för under 9000 kr nu. Enormt prisvärt, imho. (Om man klarar sig utan 3D.) Om du har Hifi-klubben i närheten, gå dit och kolla. De brukar ha både Pana plasma och Sammy lcd. Och de är bra på att visa vad apparaterna faktiskt presterar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar