Annons

Plarisationsfilter.

Produkter
(logga in för att koppla)

oskda

Aktiv medlem
Har en fundering ang användning av polarisations filter när man skall fota i skidbacken vinner man ngt på det rent bildmässigt, spelar det någon roll?
Med tanke på att det kan bli mkt reflektioner eller tappar man känslan av att man fotar i snö?
M.A.O. skall man använda pol. filter eller ej?

Om du fotar 90 grader mot solen så får du max effekt.
Mot eller medljus kan det kvitta.

Du förlorar 2-3 bländarsteg.
Osmidigt om främre ringen på objektivet snurrar.

Färger, framförallt den blå himlen, får härliga djupa blå toner.

Om det är värt det?
Vid vacker blå himmel, ja.
Gråmulet så kan det kvitta, tar bara en massa ljus.

Min lilla erfarenhet av skidfotografering säger mig ungefär vad Erik sagt, Är det inte bluebird sky så behöver man allt ljus man kan få. Å andra sidan när man väl har blå himmel så finns det ljus i överflöd och man kan lätt få väldigt korta slutartider, då finns det utrymme för ett polfilter. Å andra sidan så kan ju motljusbilder med lite blixt vara effektfulla å då kan man ju skippa polfiltret.

Erik Schalin skrev:

Nu kanske jag tänker fel men "90 grader mot solen" - innebär inte det att ha solen rakt ovan sig (alltså kl 12) om man tex fotar direkt horizontellt? Då har man ju varken med eller motljus.
Eller jag kanske är helt ute och cyklar. Isåfall står jag gärna med dumstrutren på en stund.
/jer.

Ja Jerry

OCH till höger OCH till vänster om dig + alla dessa oändliga mellanlägen.

Tricket är att man bör veta att en extrem vidvinkel riktad 90 grader mot solen ger maxeffekt rakt fram men i bilbens kanter är effekten i princip obefintlig. Alltså ett ojämnt resultat över bildytan.

Solen i Sverige står ju sällan rakt över oss. Du skall ha din ena axel mot solen. Eller om solen står i söder har du mest effekt år öster och väster.
Det syns klart i sökaren var du har effekt.
Kraftiga vidvinklar är svåra att använda med polfilter. Himlen blir ojämnt tonad p.g.a. polfitrets effekt skiljer sig över bildytan.

tackar!

tack för alla svar. Det känns som man kan skippa pol filtret med andra ord.
Får hoppas man får några sköna bilder från backen!!

Erik Schalin skrev:

Du förlorar 2-3 bländarsteg.
Osmidigt om främre ringen på objektivet snurrar.

Färger, framförallt den blå himlen, får härliga djupa blå toner.

Om det är värt det?
Vid vacker blå himmel, ja.
Gråmulet så kan det kvitta, tar bara en massa ljus.

Missförstod nog isåf.
å andra sidan sånt väder vi haft den senaste tiden e nog risken för solljus å blå himmel minimal.. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar