Annons

Planen Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Någon här som abonnerar på planen Lightroom med det molnbaserade Lightroom (med 1 TB lagring) som kan dela med sig av sina erfarenheter? Tänker främst på om endast en molnbaserad tjänst är "stabil" att jobba med. Jag tänker även på om den är mkt långsammare än att jobba lokalt mot hårddisk? (Lightroom Classic)

Kort bakrund till frågeställningen: Min 13 år gamla PC kraschade förra veckan så står just nu utan dator. Då min budget inte har utrymme för någon ny dator så budade jag hem en begagnad Macbook Pro (2012) som jag just nu väntar på. På min gamla PC hade jag Lightroom version 4.xx så mycket har ju hänt sedan dess... Macbooken har endast 120gb ssd så jag kommer antingen jobba mot en bildkatalog på en extern ssd alt en molnbaserad lagring. Hur som helst så blir det ju någon form av abonnemang från adobe..

Hej! Jag har gått den vägen. I många år körde jag precis som många här med en kraftfull dator och Lightroom CC samt Photoshop. Det gör jag fortfarande, men i en helt annan utsträckning än tidigare. Eftersom jag reser en del har jag alltid haft med mig en bärbar dator, i mitt fall en MS Surface Pro med i5 processor. Jag tyckte alltid att det var bökigt att synka ihop min bildfångst när jag kom hem med min fasta dator och Lightrooms katalog. Så fick jag idén att prova den molnbaserade Lightroom för några år sedan. Det har resulterat i att jag idag så gott som uteslutande använder den varianten. Jag tar bilder varje dag, när jag kommer hem laddar jag upp i molnet från min lilla dator. Likaså gör jag den grundläggande editeringen av mina bilder i samma dator. När jag slår på min desktop synkas originalfilerna ner till katalogen i Lightroom CC. Det betyder att jag har det bästa av två världar. Det ena förtar inte det andra. Jag är mycket nöjd med arrangemanget. Prestandamässigt känns min Surface Pro lika snabb med nertankning av filer och när det kommer till editeringen. Ska säga att jag har Photoshop i den också, men där är min desktop snabbare. Men vem har bråttom säg?

Tack för din input. Jag får väl köra testversion på 7 dagar av deras "photography plan" för att testa båda varianterna. Jag känner dock i nuläget att jag klarar mig utan photoshop. Synd att det inte finns en plan för Lightroom/Lightroom Classic med 1tb lagring.
Antar att man borde kunna byta plan efter att dessa 7 dagar löpt ut.

Hej! Jag har gått den vägen. I många år körde jag precis som många här med en kraftfull dator och Lightroom CC samt Photoshop. Det gör jag fortfarande, men i en helt annan utsträckning än tidigare. Eftersom jag reser en del har jag alltid haft med mig en bärbar dator, i mitt fall en MS Surface Pro med i5 processor. Jag tyckte alltid att det var bökigt att synka ihop min bildfångst när jag kom hem med min fasta dator och Lightrooms katalog. Så fick jag idén att prova den molnbaserade Lightroom för några år sedan. Det har resulterat i att jag idag så gott som uteslutande använder den varianten. Jag tar bilder varje dag, när jag kommer hem laddar jag upp i molnet från min lilla dator. Likaså gör jag den grundläggande editeringen av mina bilder i samma dator. När jag slår på min desktop synkas originalfilerna ner till katalogen i Lightroom CC. Det betyder att jag har det bästa av två världar. Det ena förtar inte det andra. Jag är mycket nöjd med arrangemanget. Prestandamässigt känns min Surface Pro lika snabb med nertankning av filer och när det kommer till editeringen. Ska säga att jag har Photoshop i den också, men där är min desktop snabbare. Men vem har bråttom säg?

Jag håller med om ovanstående. Använder själv ett liknande workflow med skillnaden att min resekompanjon är en iPad Air med Lightroom på.

Jag har dock bara 20GB i molnet, men kan utöka till 1TB om jag finner behovet.

Senast ändrad:
Jag håller med om ovanstående. Använder själv ett liknande workflow med skillnaden att min resekompanjon är en iPad Air med Lightroom på.

Jag har dock bara 20GB i molnet, men kan utöka till 1TB om jag finner behovet.

Intressant. Det räcker med en iPad Air? Den allmäna uppfattningen verkar ju vara att det ska till en iPad Pro.

Intressant. Det räcker med en iPad Air? Den allmäna uppfattningen verkar ju vara att det ska till en iPad Pro.
Jag har kört Lightroom appen på en iPhone 8 och det fungerar. Så en ny iPad Air borde fungera utmärkt. Nu kan man ju få Apple pencil till den oxå.
Pro kan fås med störreskärm och mer minne om man vill säkerhetskopiera sina kort utan att släpa på hårddisk i fält.

Jag har en iPad Air gen 4 och fördelen med den är att anslutningen är USB-c och jag kan därmed ansluta kortläsare, extern SSD osv utan problem. Har en liten USB-c-docka med inbyggd kortläsare och flera USB-A-portar vilket gör allt så smidigt när man är på resande fot. Lightroom CC fungerar även på äldre iPad-modeller men jag kunde inte ansluta extern SSD till min gamla iPad Air dock. Väljer man en iPad med ordentligt med lagring så behöver man kanske inte heller SSD:n.

Jag har en iPad Air gen 4 och fördelen med den är att anslutningen är USB-c och jag kan därmed ansluta kortläsare, extern SSD osv utan problem. Har en liten USB-c-docka med inbyggd kortläsare och flera USB-A-portar vilket gör allt så smidigt när man är på resande fot. Lightroom CC fungerar även på äldre iPad-modeller men jag kunde inte ansluta extern SSD till min gamla iPad Air dock. Väljer man en iPad med ordentligt med lagring så behöver man kanske inte heller SSD:n.

Precis den setup jag kikar på för resor.

Jag kör också just 1TB varianten med enbart Lightroom. Jag använder en stationär Windows dator, en "vanlig" iPad med penna, en android telefon med usb-c kontakt, och ibland även en Chromebook. Det funkar klockrent utan att jag behöver fundera på från vilken enhet jag laddade upp bilder eller senast redigerade eftersom allt finns i molnet. Det är faktiskt snabbt också tack vare att smart-preview tekniken inte laddar ner hela bilden förrän den redigeras.

När jag är på resande fot laddar jag upp bilder med telefonen med en usb-c kortläsare (wifi är att föredra om det är mycket bilder), på bussen kan jag gå igenom bilderna från senaste fotograferingen och göra urval. Har jag iPaden med kan jag enkelt och snabbt redigera bilder. Eller om jag lånar en dator kan man göra ganska mycket direkt i webbläsaren (utan att förstås veta hur skärmen är kalibrerad). Väl hemma är katalogen med bilder redan filtrerad med de bästa bilderna och jag kan redigera färdigt tills jag blir belåten. Vill jag dela någon av de senaste bilderna till Instagram från tv-soffan finns de där i telefonen.

Det funkar med andra ord väldigt bra så länge man håller sig till bilder som finns i molnet. Än så länge har jag inte kommit på vad jag vill göra när jag når gränsen på 1TB. Det verkar inte finnas något smart sätt att flytta bilder i katalogen man inte aktivt jobbar med längre till en extern hårddisk eller liknande för arkivering. Det kan bli dyrt över tid om man ska betala för tjänsten att spara i molnet som arkiv.

Men sammanfattningsvis är jag nöjd med funktionaliteten och framförallt att jag kan gå mellan olika enheter utan problem.

vet inte om det här kan klargör det...

Tack, jag har läst den där guiden förut, men den förutsätter att man har Lightroom Classic och den ingår bara i 20 GB planen vad jag förstår, inte om man som jag valde 1TB. Bridge som kanske skulle vara ett allternativ verkar inte kunna komma åt Lightrooms molnlagring så det ser inte ut att vara en framkomlig väg heller.

Tack, jag har läst den där guiden förut, men den förutsätter att man har Lightroom Classic och den ingår bara i 20 GB planen vad jag förstår, inte om man som jag valde 1TB. Bridge som kanske skulle vara ett allternativ verkar inte kunna komma åt Lightrooms molnlagring så det ser inte ut att vara en framkomlig väg heller.

Både Lightroom CC och Classic ingår i ”Creative Cloud Photography-plan med 1 TB”

I fredags hämtade jag ut datorn och signade upp för Lightroom med molnlagring 1 tb. Fick verkligen testa detta igår då jag kom hem från Öland med närmare 800 bilder. Det funkar alldeles ju utmärkt med molnlagringen 😊. Dessutom oerhört smidigt att komma åt bilderna från exempelvis telefonen då lättare editering även kan göras där 👍
42F2CE3E-6CC5-4F0E-B1E9-E08163A9C0BC.jpeg

I fredags hämtade jag ut datorn och signade upp för Lightroom med molnlagring 1 tb. Fick verkligen testa detta igår då jag kom hem från Öland med närmare 800 bilder. Det funkar alldeles ju utmärkt med molnlagringen 😊. Dessutom oerhört smidigt att komma åt bilderna från exempelvis telefonen då lättare editering även kan göras där 👍
Visa bilaga 160376
Den bästa grejen är att om du har en liten och lätt dator eller varför inte en iPad, så tar du med den på resan och om du har tid är bilderna grundfixade innan hemkomsten. Så använder jag datorn i vilket fall, riktigt smutt! Har du sedan Lightroom Classic i datorn hemma är det bara att fortsätta efter nedladdning från molnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar