Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

plagiat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Har en fråga ang bilder och plagiat.

Om jag ser en modellbild tex en kvinna som sitter på en stol och håller i ett äpple i jeans och linne. Och jag tycker den är snygg. Är det ok för mig att ta en bild med samma ide..
Att jag tar en kvinna sätter henne i samma pose i en liknande stol och i liknande kläder med ett äpple i handen.
Dvs att min bild liknar den andra men skiljer sig tex i att det inte är samma stol samma kläder eller samma färg på äpplet. Men posen är det samma.

Har kollat runt lite ang plagiat på er sida och andra foto sidor men hittar ingen info,, Men vad jag kan se på tex modellbilder.se så påminner nästan alla bilder om varandra.. Så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara plagiat bara för att det skulle likna en annan bild..

Men skulle gärna vilja veta så att jag inte gör mig skyldig till brott.
 
Förmodligen är det inget problem. Dock har jag inte något juridiskt belägg för detta.

Dagens samhäller tenderar ju att låta varje enskild individ själv avgöra om någon annan har gått för långt... något jag inte gillar.

Det borde aldrig vara något problem att måla av en tavla, ta kort på den,, ta kort på samma sätt, med samma utrustning,, på exakt samma motiv o.s.v.så länge man inte försöker lura andra att tro att du säljer "orginalet", alltså det är inte okej att måla av en tavla och sedan sälja den som orginalet.

Mitt svar är väl något filosofiskt snarare än juridiskt hållbart.

Bli inspirerad och försök att hitta samma vinnande faktorer men lura ingen att tro att det är orginalet utan att det är DIN variant.
 
såklart självklart att du får fota samma sak som fotats förut, hur skulle man annars kunna fota turistattraktioner. Tänk på fotomodeller som fotograferas ungefär lika av en mängd olika fotografer. Det är att använda andras bilder du inte får.
 
I nån annan tråd länkades det till http://ngm.nationalgeographic.com/your-shot/top-shots-2010

I skrivande stund är bilden mest till höger en bild av ett flygplan som pangar igenom ljudvallen. Hmm... Det inspirerade mig att försöka skapa en liknande bild med hjälp av ett modellflygplan och lite kreativt photoshoppande.

Så här blev det och jag tycker det blev rätt så likt:
 

Bilagor

  • SG1L2916-600x400-q70.jpg
    SG1L2916-600x400-q70.jpg
    6.1 KB · Visningar: 231
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.