ANNONS
Annons

Placering av fotograf på bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Om två veckor ska jag fotografera mitt första bröllop och efterföljande fest på uppdrag (själva porträttbilderna tar dock en yrkesfotograf). Sitter nu och kikar på tidigare inlägg för att få en lite uppfattning om hur jag ska ”föra” mig i kyrkan (här var ett inlägg om klädsel speciellt intressant :).

Då jag inte vill märkas (allt för mycket) och vara i vägen för de inbjudna gästerna, samtidigt som jag vill få bra bildvinklar/foto för brudparet, har jag kommit i ett litet bryderi. Kyrkan har bara en altargång i mitten – det finns inget utrymmer på sidorna att röra sig lite mer obemärkt. Som jag ser det så har jag bara två val och bli kvar där under hela ceremonin. För jag antar att det är opassande att skifta position under vigselakten, eller?

1. Placera mig på någon av de främsta bänkarna och använda mitt 17-55 2,8 IS
2. Placera mig i de bakre regionerna och använda mitt 70-200 2,8L tillsammans med stativ.

Det bästa hade ju annars varit att börja med att sitta ner där framme och fota ingången och den första ceremonin för att därefter dra sig tillbaka för att få med utgången.

Finns det någon vänlig själ här på forumet som har fotograferat bröllop som kan ge mig lite tips och råd hur jag ska agera med ovanstående förutsättningar?

Vet inte om det har någon betydelse – men bröllopet börjar ganska sent, kl 16.00 vilket även innebär att det är mörkt/dämpat i kyrkan

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Jag har bara fotograferat ett bröllop, det var åt mina kompisar/grannar.

Som jag ser det så beror det väldigt mycket vilken nivå av bröllp det handlar om.

Prästen på detta bröllopet var ganska ung och inte så strikt som en del andra kan vara, kan t.ex nämna att jag aldrig tidigare har hört en präst "utbringa" en stor applåd när det hela var över.

Hur som helst så pratade jag med henne och brudparet innan och kom överens om att jag fick röra mig ganska fritt och att jag faktiskt även satt på en stol 4 meter från brudparet under delar av tiden.

Dom ville helt enkelt ha ett roligt minne med många bilder istället för ett knäpptyst, strikt och väldigt ceremoniellt bröllop.

För övrigt så brukar det alltid komma kommentarer i sånna här trådar om att man måste boka en "riktig" fotograf för x antal tusen kronor, men det tycker jag är trams eftersom alla människor idag har olika referenser och ekonomi med för den delen.

Då jag även var gäst på bröllopet så var jag klädd i kostym som alla andra. (Killar)

Kan dock tillägga att det var en väldigt liten kyrka så det var inte bredare än 8 meter vid altaret, därav anledningen till att jag satt så nära

Hej,

Bröllopet är nu avklarat (med råge) och det var en liten pärs..... Ljuset var väldigt svagt (vilket jag dock redan visste och förvarnat brudparet om) så en del bilder blev påverkad av rörelseoskärpa pga de långa slutartiderna (även om jag drog upp ISO:t).

Även om jag är gift själv så lärde jag mig att om det blir en nästa gång så ska jag läsa på mer om cermonin (från sin egen kommer man ju inte ihåg så mycket....). Förberedelse (eller erfarenhet) är A och O och även om jag tyckte jag visste hur jag skulle agera så var det lite stressigt emellanåt. Något som jag tror jag skulle slippa om jag planerat det ännu bättre.

Jag inser även fördelen med ha 2 st kameror med olika objektiv påmonterade fast. Ett tele och ett lite mer vidvinkel. Så att man kan växla utan behöva byta objektiv. Nu hade jag inte det så det var lite "bök" emellanåt under vigselakten.

Min placering löste sig mer eller mindre av sig själv. Då jag inte fick stå framför brudparet eller röra mig fritt i kyrkan så blev det att jag ställde mig vid brudparets inmarsch längst fram. Då använde jag mig av 17-55 objektivet. Därefter drog jag mig tillbaka till de bakre raderna och bytade till 70-200.

Som sagt - då jag fick inte stå framför brudparet (enligt brudparet så gillade inte prästen det) så blev det tyvärr inga bilder framifrån på dem. Men det var ju som det var.

Nå, hur blev det då. Ja, döm själva. Nedanstående länk är på ett bildkollage från själva bröllopsakten och efterföljande fest.

http://www.bossefoto.se/Bildgallerier/JohannaAlex/index.html

Detaljfoton och de officiella bröllopskorten tog en yrkesfotograf så de utelämnade jag helt.

Jag tar tacksamt emot feedback då jag nu blivit tillfrågad att vara "hovfotograf" på ytterligare ett bröllop.... Något som jag dock är tveksam till och försökt avböja. Skälet är att det är en vän till mig och där jag och min fru är inbjudna till bröllopet som gäster. Men hur säger man nej till en vän som vänligen ber en?

Mvh
Bosse

När jag inte kunde fota på ett dop i släkten så ställde jag in kameran och lämnade den till min 12-åriga dotter, och sedan fick de ta de bilder som blev. Hon kunde röra sig mer obehindrat/diskret än jag.

Bilagor

• _mg_8917.jpg
    _mg_8917.jpg
    95.6 KB · Visningar: 967
Tjena Bo! :)

Jag ska ju också fota mitt första bröllop fast om lite över en månad.

Det viktigaste är dock, vad vill brudparet själva ha för bilder? Kanske de kan leta upp bilder de sett på nätet som de kan visa som exempel.. Annars är det väääldigt svårt att få nöjda kunder.. Förklara också då att fotografen som tagit deras exempelbild inte är du, att det blir en annan typ av bilder när du fotograferar men att du ska försöka ta de bilder de vill ha..

Jag hade dock tur då brudparet var extremt trevliga och öppna för förslag när det gällde fotograferingen.

Men ett tips är, ska det bli riktigt bra bilder så är det fotografen som bestämmer.

Och om du bara måste byta position nån gång under akten så är det väl ingen katastrof? Du får smyga!

Sen kanske de roligaste/härligaste bilderna kommer när de är påväg ut ur kyrkan, då får du vara beredd! :D

Det ska bli så spännande! :D

Kolla också upp hur öppna de är för det här med blixt i kyrkan, med både präst och par.

Förresten, hur sjutton ska du kunna använda ett 70-200? Knappt iso 1600 räcker väl till en tillräckligt snabb slutartid så du inte får skakningsoskärpa i en dunkel kyrka?

Lycka till!

Senast ändrad:
Bozi skrev:

Jag tar tacksamt emot feedback då jag nu blivit tillfrågad att vara "hovfotograf" på ytterligare ett bröllop.... Något som jag dock är tveksam till och försökt avböja. Skälet är att det är en vän till mig och där jag och min fru är inbjudna till bröllopet som gäster. Men hur säger man nej till en vän som vänligen ber en?

Kul att du återkom och talade om hur det gick samt förmedlade hur du upplevde fotandet.

Har själv också hamnat i sitsen av vänner som gift sig, att ta deras bröllopskort.
Personligen tycker jag det är lite fräckt och framförallt oförstånd att fråga en vän om han/hon kan fotografera på sitt bröllop.

Får man i uppdrag att fotografera under bröllopet, blir man mer en fotograf än gäst. Jag får iallafall svårt att njuta fullt ut av vare sig vigseln eller efterkommande fest.

En lösning är att tala om att du gärna tar kort i kyrkan, men att du sedan vill vara med som gäst resten av kvällen.

Hej!

Daniel - Tack för din feedback. Bröllopet som jag skulle fota gjorde jag i december månad. Så placeringsfrågan jag hade i mitt inledande inlägg löste sig på sättet jag refererade till ovan :) Lycka till med ditt fotograferande. För min del var det roligt men mycket mer jobb än vad jag hade trott. Framförallt all tid man sedan får lägga i datorn. Som jag även skrev ovan så hade jag trott att jag hade koll. Men bristen på erfarenhet och inte så bra kontroll på själva bröllopsakten gjorde att kände en viss stress.

70-200 fungerade så där. Vet inte om du sett på bilderna i länken som jag bifogade ovan? Men mer eller mindre alla bröllopsbilder framme vid altaret är taget med det. Dock med stativ och långa slutartider (ISO 800 - 1600). Vissa bilder fick rörelseoskärpa men det var inte något att göra något åt. Jag hade även förklarat för brudparet förutsättningarna.

Staffan - Ja, jag tänkte att jag som första gångs bröllopsfotograf skulle ge lite respons på hur jag upplevde det. Det var roligt men som sagt mycket jobb så jag har stor förståelse för att det kostar att anlita en "riktig" fotograf :) . Har du sett något på bilderna i länken som jag bifogade? Brudparet blev nöjda vilket naturligtivs är det viktigaste. Men det skulle vara roligt med lite feedback från er som är lite mer erfarna.

Hur jag ska göra med min väns förfråga vet jag fortfarande inte. Är ju som du skriver - kommer vara svårt att njuta av bröllopet om man samtidigt vill göra en så bra fotograferande som möjligt.

Tack för allas respons!

Mvh
Bosse

Bozi skrev:

Staffan - Ja, jag tänkte att jag som första gångs bröllopsfotograf skulle ge lite respons på hur jag upplevde det. Det var roligt men som sagt mycket jobb så jag har stor förståelse för att det kostar att anlita en "riktig" fotograf :) . Har du sett något på bilderna i länken som jag bifogade? Brudparet blev nöjda vilket naturligtivs är det viktigaste. Men det skulle vara roligt med lite feedback från er som är lite mer erfarna.

Tyckte bilderna såg trevliga ut. Dom som du lyckats med utan blixt, tycker jag bäst om. Men, det är som du säger, kan vara hopplöst mörkt i en kyrka. Mardrömmen är om det blir riktigt mulet och mörkt på bröllopsdagen.

Som du skriver är två hus helt klart en fördel. Inte kul att hålla på att fippla med objektivbyte mitt i akten (brukar själv låna ett extrahus av en granne). Drömmen vore ju att ha en Canon 5D eller nya 1DMKIII. Då blir det 1-2 steg kortare slutartider att jobba med. Sen tycker jag det är rätt bökigt att hålla på med stativ över lag, så IS-objektiv är inte fel (men ska man ha både IS och ljusstyrka så blir det dyyyyrt).

Precis innan akten, när alla satt sig, brukar jag springa runt i kyrkan och ta kort på gästerna. Gärna med lite tele, för att få trevliga porträtt.

Det är ändå sååå skönt med digital systemkamera jämfört med förr. Nu kan man lätt växla mellan höga iso i kyrkan, låga iso utanför på trappen, svartvit konvertering av valda bilder efteråt, mycket lättare med vitballansen mm.
Lite jobbigt förr, när brudparet ofta ville ha lite svartvita bilder. Då var man nästan tvungen att ha tre kameror, en med sv/v en med hög iso och en med låg.

Tycker annars det är roligast när man endast är gäst, men ändå har med kameran och tar lite extra bilder för sitt (och brudparets) höga nöjes skull.

Senast ändrad:
bröllop

ska man inte märkes och smälta in då ska du inte ha två kameror. en camera då lär du dig när du ska änvända en objektiv som passar till det ända det bästa är att änvända en enda optik typp 24-105 elle sånt beoende vad du har för camera målet det räcker i kyran blixten ska undvikas i kyrkan men är man tvången så måste man ta det ändå prata med presten i förväg så du kan känna dig säker och fri utan att du behöver stressa eller skyma undan det är som är nakdel i kyrkan är spegeln låter när man trycker av det kan irritera folk när spegeln låter klick klick särkilt när prästen säger sina ord och brud paret

Det brukar ofta finnas en dörröppning framme vid altargången där prästen kommer ut. Där kam man stå och trycka och bara diskret kliva fram längst kanten vid dom viktigaste momenten.

Det vanligaste för mig är att jag håller till där om inte bättre plats finns som det gör i vissa kyrkor. Sedan har jag andrahuset riggat på stativ med tele på orgelläktaren, objektivet varierar mellan 70-200 2,8L, 135 2,0L och 85 1,8 beroende på ljusförhållanden och avstånd till altaret. Ev assistent sköter om plåtandet därfrån.

Har jag ingen assistent med mig riggar jag ena kameran (FF) med vidvinkel/normal zoom (24-70) och den andra (1,6 crop) med 85 1,8. Har båda husen själv och varierar mellan dom för closeups eller översiktliga kompositioner.

BugEyes skrev:
Det brukar ofta finnas en dörröppning framme vid altargången där prästen kommer ut. Där kam man stå och trycka och bara diskret kliva fram längst kanten vid dom viktigaste momenten.

Ja, där är ett bra ställe att stå. Måste inflika att jag på ett dop, pratade just med Prästen innan dopet, som Jonas föreslog. Frågade om blixt, vilket hon inte ville att jag skulle använda. Och så frågade jag om placering, var jag kunde stå och om hon hade något bra ställe att rekommendera.

- Du kan stå var du vill, och jag har inget speciellt ställe att rekommendera.

Så jag stod snett framför öppningen, under prediksstolen, där jag också var skymd för publiken, för att störa så lite som möjligt.

5 minuter in på dopet får prästen syn på mig, och säger med hög röst inför hela församlingen:

- Men där kan du ju inte stå och fotografera förstår du väl!!!

Bara att skamset lomma ner (ville inte gärna starta en diskussion med prästen inför hela församlingen) till första lediga plats på bänkrad nr 14. Blev inte många bra bilder från det dopet...

Min plan på bröllop (jag har bara fotat 5 stycken, så jag är ingen expert direkt, men följande brukar fungera hyggligt) är:

* Vid inmarsch så är jag längst fram i gången med 70-200 eller 24-105.
* När brudparet kommet fram till altaret så glider jag bakåt så att jag hamnar på sidan av altarringen där jag stannar under första delen av ceremonin. Objektiv : 50, 24-105.
* Mellan överlämnande av ringar och välsignelse av brudparet så brukar det vara en psalm och då går jag och ställer mig längst bak i mittgången (i sidgången om det finns en annars smiter jag förbi brudparet). Precis när en psalm börjar är en bra tidpunkt att röra på sig då folk fokuserar på att hitta psalmeni psalmboken.
* Står längst bak i gången under välsignelsen. 70-200.
* Flyttar mig upp til läktaren om den finns och stannar där under utgången. 70-200, 24-105, 17-40.
* Sticker snabbt ut för att få kort med lång slutartid när folk kastar risgryn. 24-105.

Det varierar en del i övrigt beroende på om det är någon sångerska med osv.

Andra tumregler :
* Prata med prästen innan om vad som är OK.
* Använd aldrig blixt i kyrkan om du verkligen inte måste.
* Två hus är bra att ha. Objektivbyten tar längre tid än man tror.
* Klä dig diskret, gärna som en gäst.

/Andreas

Det där med blixt i kyrkan eller inte tycker jag är för bildernas skull mer än för fridens. Det blixtrar ju ändå av hundra IXUS'ar hela tiden.

Bilderna blir snyggast i naturligt ljus men om det inte räcker knuffar jag på lite med blixten hellre än att riskera dåliga bilder.

Sätt brudparets önskemål före prästens, det är dom som är uppdragsgivare och deras bröllop. Vill dom ha bilder mitt i ceremonin till priset av ett störningsmoment så ska dom få det. Gör upp det innan så du vet vad dom prioriterar.

Re: bröllop

Jonas_art skrev:
ska man inte märkes och smälta in då ska du inte ha två kameror. en camera då lär du dig när du ska änvända en objektiv som passar till det ända det bästa är att änvända en enda optik typp 24-105 elle sånt beoende vad du har för camera målet det räcker i kyran blixten ska undvikas i kyrkan men är man tvången så måste man ta det ändå prata med presten i förväg så du kan känna dig säker och fri utan att du behöver stressa eller skyma undan det är som är nakdel i kyrkan är spegeln låter när man trycker av det kan irritera folk när spegeln låter klick klick särkilt när prästen säger sina ord och brud paret

Är man fotograf på ett bröllop så går det inte att undvika att synas. Om man hela tiden går och tänker på att inte synas hela tiden så får man inga bra bilder.

Ett objektiv räcker inte, iaf inte för mig. Och har man bara en kamera måste man ha väska på sig och det är ännu osmidigare.

Jag har alltid två kameror (+ en backup), oftast med 24-70/2.8 eller 50/1.4 på ena och 135/2 eller 70-200/2.8 på andra (beroende på hur kyrkan ser ut, ljus osv).

Finns det utrymme bakom altaret som i vissa kyrkor så kan man ställa en utrustningsväska med alla objektiv där. Då kan man enkelt smita bakom och byta.

Blixt ska man självklart inte använda i kyrkan. Däremot på festen och utanför kyrkan så är det jättebra att ha med en blixt.

hej

bildenran är fina även med lite oskärpa det är minnet hos brud parret som är viktigaste däremot tyckekr jag att du det blev begränsningg med zoomen
70-200 där skulle du ha behövt två kameror så att du får både miljön och när bilderna som du har här
mvh jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar