Annons

Plötsligt långsammare Lightroom ????

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag kör LR 4.2 och har använt LR flera år och är mycket nöjd.

Helt plötsligt igår märker jag att det tar lång tid att växla mellan bilderna, både i framkallningsmodulen men även i biblioteksmodulen.
Förut har LR läst in bilden på 2-3 sekunder men nu helt plötsligt kan LR stå och tugga 20 sekunder på en bild medans det snurrar
och visar "läser in...". Mycket irriterande!

Jag importerar alltid med förhandsvisningen 1:1.

Min dator har hög prestanda. Win 7 64 bit. Intel i7 2600K processor, 16 G ram, SSD-disk till operativet där även LR är installerat
och en egen SSD där LR-katalogen liger själv. Bilderna 23.000 st ligger på en vanlig mekanisk HDD. Alla diskar har långt kvar till
maxgränsen. Processorbelastningen ligger runt 12% och minnesanvändningen runt 24 %.

Jag har rensat register och onödiga filer med CC Cleaner och jag har defragmenterat den mekaniska disken.
Jag har också optimerat LR-katalogen med LR:s optimeringsverktyg i akrivmenyn utan att nå ett bättra resultat

Fler förslag inhämtas gladerligen från er läsare!
 
Raw-cachen liten? I Lightroom klicka Redigera - Inställningar - Fliken Filhantering, näst längst ned Inställningar för Camer Raw cache-minnet. 1GB har jag för mig att det står default, prova ett rejält högre tal exempelvis 50GB.
 
Om det främst gäller äldre bilder som är sega kan det va så att lightroom helt enkelt har tagit bort din förhandsvisning. Det går ju att ställa in hur länge man vill att förhandsvisningen ska vara sparad, standard tror jag brukar ligga på 30 dagar, går ju att ändra till att aldrig ta bort.
 
Tack för många bra tips!

Jag ska hem och prova att ställa upp cach-minnet i LR, kanske är det den rätta medicinen.
Jag kan återkomma med om det hjälper.

Trevlig fotohelg!
 
Nu blev jag fundersam. Jag har hela tiden trott att jag kör 64-bitars versionen men jag har inte texten x64 i namnlisten. Installeras alltid 64-bitars versionen som default på ett win 7 system? Kan någon lotsa mig i utforskaren och hitta exe filen för 64 bitars versionen och starta LR därifrån? Allt bara för att vara säker på att jag har "rätt" version. Min installation är på en ny SSD disk.

Text från Adobes sida
Kontrollera att Lightroom körs i 64-bitarsläge i Windows
Starta Lightroom och titta i programmets namnlist.
Se efter om namnlisten innehåller beteckningen ”x64”.
 
64 eller inte beror väl på om du installerat i x32 Program Files eller i Program Files, dvs 32-bitsmappen eller 64-bitsmappen...startar du ett program i Program Files så SKA det vara ett 64-bitars...
 
Installeras alltid 64-bitars versionen som default på ett win 7 system?

Om du kör 64-bitars Win 7 bör 64-bitars LR installeras default. Kör du 32-bitars Win7 kan du inte installera 64-bitars LR.

Vilken version av Windows 7 har du? Kolla i Kontrollpanelen-System, där står det om du har 32 eller 64 bitars system.
 
64 eller inte beror väl på om du installerat i x32 Program Files eller i Program Files, dvs 32-bitsmappen eller 64-bitsmappen...startar du ett program i Program Files så SKA det vara ett 64-bitars...

Stämmer om du kör 64-bitars system (och då bör mappen ha tillägget (x86), inte x32)

Kör du 32-bitars system stämmer det förstås inte.
 
Jag kör LR i 64-bitars läget. När jag drar igång LR så finns en "dialogruta" mitt i skärmen som talar om att jag drar igång LR 4.2 - 64-bitar men uppe på den blå (default) listen finns inte något som avslöjar att jag kör i 64-bitars läget. Klickar jag på exe filen i programmappen ser det precis likadant ut - dvs programmet tänder upp samma dialogruta som signalerar 64-bitars läget.

Har Ni verkligen den text i namnlisten som Adobe skriver om?
 
Jag kör LR i 64-bitars läget. När jag drar igång LR så finns en "dialogruta" mitt i skärmen som talar om att jag drar igång LR 4.2 - 64-bitar men uppe på den blå (default) listen finns inte något som avslöjar att jag kör i 64-bitars läget. Klickar jag på exe filen i programmappen ser det precis likadant ut - dvs programmet tänder upp samma dialogruta som signalerar 64-bitars läget.

Har Ni verkligen den text i namnlisten som Adobe skriver om?

Nej, jag vet inte vilken text som Adobe pratar om.

När jag startar LR kommer det upp en splash screen som visar 64-bitar.

Om du inne i Lightroom går till Help-System info så får du nog all information du behöver, bland annat Application Architecture där du bör ha x64.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.