Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plötsligt långsam serietagning 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Något har tydligen hänt med min 70D. Serietagningen är plötsligt oerhört långsam, uppskattningsvis 1 - 1,5 bilder/sekund och jag misstänker att det är nån inställning som spökar. Jag trodde att jag hade koll på kamerans funktioner, men tvingas alltså med skammens rodnad brännande på mina kinder be om hjälp.

För tydlighetens skull: Jag har testat att ställa in ISO 100, manuell slutartid 1/8000 sekund, manuell fokus och den är även då långsam.

Nån som har en teori?

Kolla om "Brusreducering vid högt ISO" är aktiverat. Isåfall, prova att ändra det till 0, Standard.

Edit: Såg att du ju hade ISO100 så då är det nog inte det.

Kan det vara "fördröjd utlösning" som är påslaget? Det är bra om man fotar med stativ och inte vill att spegeluppfällningen ska orsaka onödiga vibrationer, men fotar man på fri hand så är det ganska irriterande.

På min 7d finns det två lägen för serietagning, ett "full fart" och ett långsamt; har du valt rätt läge?

Är det samma oavsett vilket objektiv du använder?

/Per

Något har tydligen hänt med min 70D. Serietagningen är plötsligt oerhört långsam, uppskattningsvis 1 - 1,5 bilder/sekund och jag misstänker att det är nån inställning som spökar. Jag trodde att jag hade koll på kamerans funktioner, men tvingas alltså med skammens rodnad brännande på mina kinder be om hjälp.

För tydlighetens skull: Jag har testat att ställa in ISO 100, manuell slutartid 1/8000 sekund, manuell fokus och den är även då långsam.

Nån som har en teori?

Möjligen att du slagit på fokusprioritet? Då måste den ju fokusera för varje bild.

Om man slår på autobracketing på D7100 så tar den tre (eller fem) bilder med full fart och sedan är det tvärstopp tills man släpper avtryckaren och börjar om.

Det beror nog på,
För min del så sänktes också hastigheten betydligt, antagligen för att den hade problem med fokuseringen mellan bilderna och behövde fokuseras om, (det var mörkt och på en konsert).
Det var tur att hastigheten sänktes annars hade jag inte märkt det och kommit hem med 2 tredjedelar felexponerade bilder :)

Det beror nog på,
För min del så sänktes också hastigheten betydligt, antagligen för att den hade problem med fokuseringen mellan bilderna och behövde fokuseras om, (det var mörkt och på en konsert).
Det var tur att hastigheten sänktes annars hade jag inte märkt det och kommit hem med 2 tredjedelar felexponerade bilder :)

Då hade du fokusprioritet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar