Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plötsligt blixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag har en Yongnuo 568exII som jag ett tag har använt med min Canon 7D utan problem. Men så plötsligt, självklart mitt under en resa till Sydafrika, började den konstra. Blixten fungerar i sig, dvs går av när jag trycker på testknappen. Det finns också kontakt mellan blixten och kameran, bevisat av att de hittar varandra om jag går in i menyinställningarna i för extern blixt i kameran. Och kör jag blixten i manuellt läge fungerar det också. Men - går jag över till ETTL-läge händer ingenting när jag tar en bild. Har försökt gå igenom olika inställningsvarianter, men inget verkar hjälpa. Har någon något tips?
Fredrik
 
Jag har läst att YN blixtarna kan vara väldigt känsliga på batterier.
Har du testat stoppa i nya batterier i den?
 
Canons egna blixtar kan ibland få fnatt i E-TTL II läget. Det brukar dock visa sig som att det blåser på med full kräm i alla lägen. Under alla förhållande finns det tydligen ett speciellt stift som inte behövs vid manuella inställningar, så prova i alla fall med att lite försiktigt göra rent kontaktytorna på blixt och kamera. Lite slugt konstruerade blixtar skrapar själva rent kontakterna när de monteras. Canons 600 EX-RT är ett exempel på en blixt med en sådan konstruktion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.