Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåtning i en nästintill kolsvart bunker.

Produkter
(logga in för att koppla)

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Jag har fått en liten begäran av en kompis att plåta ett skivomslag i en bunker, som vore en riktigt bra bakgrund då det är en massa graffiti i bunkern. Då det nästan är kolsvart där inne måste jag vilket som använda blixt. Min tanke var blixt i taket (som förhoppningsvis är vitt) och en reflektorskärm underifrån. Kan det funka? Har ingen radiosändare eller så så blixten måste tyvärr sitta på kameran.

Finns det fler saker att tänka på? Alla tips tas tacksamt emot!

Är det kolsvart kan du ju ställa kameran på stativ, köra en lång exponering (säg kanske 2s) och skjuta av blixten från valfritt ställe medan slutaren är öppen.
Kanske krävs två personer till detta (eller en fjärrutlösare), men du slipper ha blixten på kameran.

Ett skivkonvolut med lite mystiska mörka skuggor ocdyligt får du fram genom att sätta kameran på ett stativ och tända levande ljus på utvalda platser.
Sedan får du ha en lång slutar tid med en rätt stor bländaröppning.Ta flera bilder och utvärdera sedan när du kommer till en dator. Svårigheten ligger här om du också ska ha musikerna med på omslaget. För dom kan inte sitta så stilla som det behövs för att få skärpa. Men fyrar du av en blixt mot dem under en lång slutar tid så kan man lysa upp och ändå får man stämningen av dom levande ljusen.

Annars kan du lägga in ett lager över bunkerns mörka stämningsfulla bild "ex. photoshop"där ännu ett foto av enbart musikerna läggs ovanpå i ett eget lager om du förstår vad jag menar.

Annars kan varje bandmedlem ha varsin liten ficklampa lysande mot sitt ansikte så syns dom fint och får skrämmande skuggor...

Jo musiker ska vara med i bilden, får testa lite med långa tider och fyra av blixten vid sidan av, blixten fryser ju ändå deras rörelser så det borde bli skarpt. Mer tips mottages tacksamt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar