Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta macro

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej
Jag ska till trädgårdsföreningen imorrn och plåta blommor. Vad är knepen för snygga bilder i macro? Vill man ha bara blomman eller vill man ha en massa bakgrund också? vill man ha skarp bakgrund eller blurrig bakgrund? ska man använda blixt eller inte?

Tacksam för alla tips! Ska plåta med en minolta dynax5, 50mm 1,7 och eventuellt en mellanring eller closeup lins om jag får tag på det imorrn annars är tyvärr närgränsen närmre 50cm.

(Om jag inte får tag på det så går jag dit nån annan dag med men jag ska dit i vilket fall som helst imorrn för jag behöver bilder att visa min estetiskverksamhets lärare)

Ska fortsätta söka nu. Har inte hittat nåt bra än men kanske jag lyckas hitta nåt.

Som sagt Alla tips är jätte välkomna!
/ Johan S

Lite svårt att svara på dina frågor eftersom de mest handlar om tycke o smak. När det gäller makro har man inte så mycket val angående bakgrunden, antingen blir den oskarp eller jätteoskarp. Blixt kan vara bra t ex om ljuset är hårt, för att lätta upp skuggor eller för tona ner bakgrunden, på så sätt att man ställer in kameran på "för kort" slutartid för bakgrunden och kompenserar för huvudmotivet med blixten. Hoppas det hjälper något!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar