Annons

Plåta in i Lightroom med Sony A7R II?

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
Efter höstens rabatter kan man ju misstänka att kameran kan komma ner i riktigt intressanta prisnivåer i vår, men stödet för att plåta in i Lightroom verkar vara riktigt dåligt, särskilt för en så i övrigt lockande studiokamera. Någon som hittat en smidig lösning?

Själv har jag länge kört tether plugin-lösningen från http://dslrsoftware.com/ för mina Sonykameror, men de verkar inte stödja A7R II. Man önskar ju att Sony kunde släppa specen för sitt USB-interface, precis som de föredömligt öppnat upp programmerings-APIerna för Wifi-styrning av kameror, så skulle nog tredjepartsutvecklare (eller Adobe själva) ta fram tether-stöd för A7R II.

Efter höstens rabatter kan man ju misstänka att kameran kan komma ner i riktigt intressanta prisnivåer i vår, men stödet för att plåta in i Lightroom verkar vara riktigt dåligt, särskilt för en så i övrigt lockande studiokamera. Någon som hittat en smidig lösning?

Själv har jag länge kört tether plugin-lösningen från http://dslrsoftware.com/ för mina Sonykameror, men de verkar inte stödja A7R II. Man önskar ju att Sony kunde släppa specen för sitt USB-interface, precis som de föredömligt öppnat upp programmerings-APIerna för Wifi-styrning av kameror, så skulle nog tredjepartsutvecklare (eller Adobe själva) ta fram tether-stöd för A7R II.

Jag har kört en hel del med CO och tethering sedan version 8. Version 8 funkar bra mycket bättre än mitt rysshack till LR. Stabilare och man kan köra tvåvägs vilket inte gick i LR på samma sätt. Problemet var bara att med de första A7:eek:rna så funkar inte visningen av kamerans videosignal i CO för Sonys A7:eek:r men väl för exv. en del Nikon-kameror åtminstone (vet inget om Canon), så då var man ju lite avis..

9:an är ännu bättre då de nya A7 II:eek:rnas (A7 II, A7r II och A7s II) videosignal nu äntligen kan ses inifrån CO också. LR är inte i närheten av den tethering vi kan få med Sonys A7 II:eek:r i CO. Bra hjälpmedel finns för skärpekontroll också vilket inte heller finns i LR till våra kameror. Men LR är säkert OK för både Nikon och Canon men för Sony-fotografer finns bara ett val i dag vad jag vet. Kul att även detta fallit på plats. Tethering hade ju t.o.m. gamla KonicaMinolta D7D stöd för så det hartagit ettatg att komma på banan med detta minst sagt. Bra att Sony förstått att liera sig med Phase One för det är ett verkligt lyft för hela Sony-systemet.

Om jag fattar Phase Ones produkt beskrivning rätt fungerar det även med Capture Express för Sony som är gratis. I så fall borde man ju kunna låta LR vakta samma mapp som C1 laddar ned filer till, och på så sätt få in bilderna i LR.
Att låta Lightroom bevaka en mapp fungerar väl även med Sonys egen programvara, men är rätt segt och skakigt (och programvaran kanske inte heller stöder A7R II?).

Verkar ju i alla fall som att man skulle behöva se om C1 duger som direkt ersättare för Lightroom ifall det någon skulle bli aktuellt med en A7R II...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar