Annons

Plåta id-bilder för 400 pers

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Har fått förfrågan att göra minst 380 ID-bilder på vår personal för nya ID-kort (företagskort)
Funderar på ett rimligt pris för detta "storjobb".
Jag ställerförstås upp min studio på plats och tror just nu att jag behöver ca 3 minuter per person, men då måste det flyta på med kö utanför dörren.
Personalansvariga måste ordna med när var och en ska vara beredd och att få detta att flyta på är kanske inte helt lätt.
Jag kommer köra min EOS20D direkt mot min laptop så man kan ser resultatet och bara tar max två bilder/pers.
Är det någon som vet ett bra sätt att koppla bild till rätt person? (en lista där var och en får skriva sitt anst.nr och namn?)
Känner att jag måste maxa allt för att få ett smidigt arbetsflöde.
Plåtning kommer att ske på två orter. Ca 7 mil till det andra stället. Jag funderar på om ajg hinner plåta 120 pers per dag...detta skulle kunna sätta mig i arbete för 4 dagar + editering...rimligt?
Prisbild?
Jag kommer plåta på min ordinarie betalda arbetstid, men jag använder min utrustning och allt efterarbete kommer att ske på kväll/helg. Tor mig kunna få fram 380 färdiga bilder på ca 8 timmar och då har jag även lagt till ans.nr på filerna.
Vad är då rimligt att begära efter skatt?
Tänkt att plåta och leverera i JPEG fullformat.
Alla tips är välkomna.

MWPhoto skrev:
Är det någon som vet ett bra sätt att koppla bild till rätt person? (en lista där var och en får skriva sitt anst.nr och namn?)
Känner att jag måste maxa allt för att få ett smidigt arbetsflöde.

Du säger max 2 bilder /porträtt.
Varför inte smälla av ett tredje där den porträtterade håller upp en lapp med namn och anställningsnummer på. Det måste ju vara det enklaste och säkraste sättet.
Skolfotofirmor och liknande har dataprogram som kopplas till bildfilerna, men det kanske känns lite overkill för ett engågngsjobb.
/jer.

Jag funderade på det att ta en bild på deras befintliga id först. Men det innebär ytterligare bilder och jag vill inte ändra kamerainställningar enkom för det...kommer ta mer tid än vad det smakar tror jag.

Första bilden på varje person får han/hon hålla en whiteboard med namn och anställningsnummer. Du behöver inte ändra kamerainställningarna för det. Detta system fungerade utmärkt för mig för några år sedan när jag jobbade som barnfotograf.

Den jag använde var ungefär som en A4, det kräver en lite utzoomning, men å andra sidan måste man ju finsjustera zoom och vinkel på kameran för varje person eftersom alla är olika och alla kommer inte att sitta exakt likandant.

Du har rätt, det får bli en liten whiteboard. Några flera tips ang resten av huvudvärken?

Vart 5e år får jag det "trevliga" uppdraget att ta tjänstekortsbilder på ca 600 anställda.
Mitt koncept är att kameran är kopplad till en TV som finns på orten. Bildfilsnumert visas i bilden på TVn.
Personen godkänner bilden och jag antecknar bildfilsnumret i ett utskrivet personlista över anställda. Den fotograferade uppger sitt namn och personnummer och jag kollar mot liggaren och antecknar bildfilsnummer i avsedd ruta.

Genom detta tar/sparar jag endast en bild per anställd.
Deta koncept har jag användt vid två omgångar och det har aldrig blivit missar.

Ulf, jag ar ocksa medveten om att det ska bli en trevlig stund. lol Men 600 pers, du maste ha en lang trevlig stund. lol
Har du nagon uppfattning om hur manga minuter du behover per individ? 3, 5? eller mer?

TV kor jag med i min studio, men i detta fallet tankte jag kora med EOS Capture men kan ju forstas anda skriva upp filnummer i en lista pa alla anstallda. Bra ide.

Timpris kan vara bra...ska fundra pa det.

MWPhoto skrev:
Ulf, Har du nagon uppfattning om hur manga minuter du behover per individ? 3, 5? eller mer?

Kollade exif i mina filer från 2005.
60 personer på 2 timmar. I början var det en person per minut, sen blev det lite strötid mellan tagningarna.
Längre tid behöver det inte ta om det flyter på och folk står på "led".
Har inte haft fler än ca 60 st på samma ort/dag.

MWPhoto skrev:
Ulf, lol Men 600 pers, du maste ha en lang trevlig stund

36år och använder ordet lol?
det var minsann det roligaste jag har varit med om.

Hur som helst. Medans nästa går in i studion så Döper du Bilden/bilderna till deras personalnummer.

Ur personalnummret framgår väl all information du behöver?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar