Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta hund, Fransk bulldog, duger digital...

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hejsan igen :)

Jag har presis lagt upp (nästan) alla mina surt förvörvade kronor på en Fransk Bulldog.
Jag hade tänkt och ta bilder på min vovve och sälja bilderna.
Jag har läst att om man vill ha en chans och sälja bilder bör dom helst plåtas med MF,
frågan är om man med en begränsad budget kan köpa en bra MF, eller om jag ska försöka få mina föräldrar lägga ut pengar på en digital kamera. (typ en Nikon D40x)

Jag har som sagt en begränsad budget, men enligt vad jag har läst ska Mamiya c330 vara ett bra alternativ, men jag har också sett en kamera som heter prentacon six, och är avsevärt billigare än en C330. Duger en Pentacon six ?

Längre fram i tiden hade jag tänkt och köpa en Hasselbladare, men jag är lite smått sugen på en fuji 680gx III, ganska saftigt pris, men att man kan använda den till mycket lockar mig...

Stort tack för hjälp på förhand.
Magnus Nygren

Bilder säljer ju sig knappast själv bara för att de är tagna med MF.
Satsa på en digitalkamera och lär dig ta bra, säljbara hundbilder med den. Det är betydligt snabbare att lära sig med digitalkamera eftersom du kan plåta loss friskt och se resultatet direkt och göra korrigeringar.

Senast ändrad:
Det är underbart med förkortningar. MF betyder normalt manuell fokus, men i detta fall troligen mellanformat.

"Jag har läst att om man vill ha en chans och sälja bilder bör dom helst plåtas med MF"

Detta var ofta fallet på den analoga tiden, men berodde på att bildköparna lättare kunde se på ljusbordet om bilden var rätt.
Småbild ratades för att dom var små och inte för att kvaliteten inte räckte till. Småbild kunde t o m vara bättre än dom större bilderna men ratades ändå, för att dom var just små.

Detta har den digitala, eran tack och lov, satt stopp för.

Det är inte alltid så lätt att komma med det som jag vill göra nu.Tyvärr har mer parten av sverige amatörforografer vid det digitala intåget så totalt fallit till marken att det kan liknas vid ett frireligöst bönemöte under Molle Lindbergs dagar.Med detta vill jag säga och påstå att det är en total reklambluff att tro att det digitala är så mer än det analoga.Tror FN att tillverkarna vill likt bilindustrin spota ut nya modeller med endast liten förändring mellan modellerna.Det finns en efterfrågan som är styrt av att landets amatörfotoklubbar varit det allra bästa budbäraren.
För ingen skall väl påstå att det inte behövs en person bakom kameran som tar bilden och lär sig det fotografiska hantverket.Därför är jag övetygad om att alla kan misslyckas totalt med såväl en analog som en digital kamera. Nej, tänk bilder i stället som i detta fall studera hunden och dess sätt att vara. Ställ frågan vad är det för bilder som jag vill ha. Och för tusan ta dom. Tro på det du gör och det inte alltid det blir så. Övning ger färdighet.Teknik är till för dom som bl.a åker till Elmia och går omkring med en kamera runt halsen. För dom är det viktigt att tala om för omvälden att dom FOTOGRAFERAR.
Hälsa hunden!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto