Annons

Plåta en föreningsstyrelse – ljus och komposition

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag ska ta ett antal bilder till en föreningstidning. Det är lagbilder samt ca 150 halvkropp på aktiva, ledare och administrativ personal. Förra året så gjorde jag detta under kraftig tidspress så när det var dags för styrelse och den administrativa personalen så fick de åka med på löpandebandet och presenteras i ”apgalleriet” med ett halvkroppsporträtt. Nu har jag lite mer tid på mig och skulle vilja presentera styrelsen på ett lite mer ”illustrativt” sätt. Frågan är hur jag ska komponera och ljussätta en grupp på 7-10 pers med max tre speedlites.

Det kommer att ske på kvällstid, lokalen är stor utan lämpliga ytor att studsa ljus i, belysningen är lysrör och möblerna är gamla trämöbler. Jag har tre speelites, ett par paraplyer och någon reflexskärm. Funderar på att sätta gruppen runt tre sidor av ett bord och plåta ett ”styrelsemöte” men jag misstänker problem med skuggor. Jag behöver också få skärpa i hela djupet, som kan handla om 2-3 meter. Tips på framförallt komposition och ljussättning så att alla syns, utan att det blir platt och tråkigt mottages tacksamt. Även andra fällor och annat att tänka på?
 
Jag skulle samlat dem vid kortändan/hörnet av bordet där hälften sitter och hälften står. Ungefär samma "story" men lättare att plåta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.