Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PK adapter till Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johankv

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Pentax k-x och har köpt flera manuella objektiv billigt i andra hand. En kompis till mig har en 500D och det skulle vara kul om det gick att använda mina PK-ojektiv till hans kamera. Adapter behövs givetvis men jag skulle behöva hjälp med vilket som funkar på hans kamera?

Och, jag vill givetvis inte behöva modifiera objektiven eftersom jag vill använda dem själv.

Tacksam för kunskap och länkar mm.

mvh
Johan Kvissberg
 
Du behöver en EOS-Pentax adapter, såna är inte särskilt dyra. Förmodligen vill du ha en adapter med "AF-confirm" chip - så får man lite hjälp vid fokuseringen. De kan då också leverera lite mer EXIF till kameran. Här finns några stycken:

http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=m570&_nkw=eos+pentax+adapter

EDIT: det förekommer sällsynta problem då spegel och annat kan träffa objektivets bakdel - men om det är relevant för något Pentaxobjektiv har jag ingen aning om. Rent allmänt är Canon förmodligen det kameramärke där det är lättast och billigast att sätta alla möjliga gamla objektiv på.
 
Senast ändrad:
Tack för svar och länken!

Det står på den ena av produkterna i länken att det kan vara bra att ta bort pinnen som stänger bländaren på vissa objektiv. Liksom du skriver ovan.

Det verkar inte vara på alla objektiv. Någon av er som vet vilka som är ok/inte ok?

Vad är det värsta som kan hända om det spegeln tar i objektivet?

Jag vill som sagt inte ta bort någon del av objektiven eftersom jag själv vill använda dem på min egen pentax under tiden.

mvh
Johan
 
Jag tror att jag läst någonstans att pinnen är ett hinder för montering på FF eller 1.3crop kameror, dvs tex 5D2 eller 1D-serien - men att det inte ska vara något problem med XXXD. Tror alltså... :)

På Fred Miranda finns gott om folk som provar alla möjliga objektiv framförallt på Canons, hittar du inte vad du söker här kan det vara värt att testa där.

Kolla in forumdelen "Alternative Gear & Lenses", det är där alt-folket hänger...
 
Har lite erfarenheter.

Hade samma fråga för ett par år sedan när jag hittade min fars gamla Pentaxoptik.
Jag kom över min adapter på L-foto men såg nyligen på Kaffebrus.com att dem nyligen har fått hem samma adapter (dock utan AF-confirm chip) om du inte redan har hunnit hitta någon adapter än.

http://www.kaffebrus.com/adapter-pentax-k-till-canon-eos-1598.html

Var likadant då med problemet att man kanske var tvungen att modifiera objektivet igenom att ta bort pinnen som sticker ut för att inte skada kamerahuset vilket jag också var en smula skeptisk till. Men så länge man inte använder Fullsensor kamera typ Canons 5D:a eller liknande så ska man inte behöva göra någonting med objektivet. Kör ofta med Pentaxoptiken på min 400D:a och jag har inte haft några problem, vet dock inte hur det ligger till med 500Dn men det borde inte vara några problem som sagt.

Vad som kan vara värt att nämna är att fokus på oändligt inte kommer att funka i och med det avstånd adaptern skapar mellan objektivfattningen på kameran och objektivet.

/mvh
Morgan
 
Vad som kan vara värt att nämna är att fokus på oändligt inte kommer att funka i och med det avstånd adaptern skapar mellan objektivfattningen på kameran och objektivet.

Det skall inte vara något problem med fokus på oändligheten för Pentax K objektiv på Canonkameror, skillnaden i registeravstånd är mer är tillräcklig för en adapter (avståndet är ju samma som för M42 vilket flitigt används på Canonhus).

När det gäller "pinnen" är väl den också ett arv från M42, där finns det två varianter på adapterringar. Den enkla varianten låter pinnen sticka in i kameran, de bättre varianten har en fläns som håller pinnen intryckt. Tror samma gäller för PK fattningen, det vill säga att det finns olika varianter på adaptern. Jag har dock inte själv något Pentax K objektiv, men däremot flera M42 som jag använder utan problem med min Canon 5D Mk2.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.