Annons

Pixmania - Bottennotering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Beställde en wacombräda i måndags morse kl 08.40 från pixmania. De lovar "leverans inom 48 timmar". När jag igår eftermiddag såg att ordern inte var sänd, så mailade jag dem och frågade. Inget svar. Mailade imorse(reply på orderbekräftelsen) - inget svar. Ringer kundtjänst - som bekräftar att det inte skickat ordern. Vill inte berätta varför och lämpligt nog så fanns ingen ansvarig som man kunde prata med. Efter en hel del tjat så fick jag en mailadress till någon chef man kunde kontakta(på engelska då).

Är verkligen skitsur - man pröjsar ju en dyr fraktavgift för att få det med DHL express, så skall det ta 1 vecka iallafall (för de kunde inte lova att det skulle vara framme imorgon heller ).

Nu kan man tycka att detta är en isolerad händelse, men en snabbstudie av 3 kollegor visar att alla fått vänta 1 dygn över lovad tid.

Har mailat chefen med förfrågan om förklaring och kompensation - men härdad av tidigare mailerfarenheter med Pixmania så förväntar jag mig inte ett svar.

// Lazze
 
Fick mitt paket i tid. inga problem
Fast i frmatiden vet jag inte om det är värt priset att få instruktionsbok etc på franska o sen det här med att kunna lämna in, slippa betala frakt etc överväger priset?
Mailsvar har jag fått 2 ggr ifrån dom o det tog ca 15 timmar
 
jag hade inte heller några problem att beställa därifrån. Fick min kamera hem till dörren fredag förmiddag när jag beställt onsdagkväll.
 
Nu har de svarat. De tycker 200% försening av leverans är godtagbart. Men den inställningen känns det lätt att inte handla där igen eller rekommendera dem.

Som IT-utvecklare så vet jag hur våra kunder reagerar på försningar, 20% försening == 20% avdrag på priset. 200% == de avbryter samarbetet och kallar in advokater.

Jag tycker verkligen illa om denna nonchalanta attityd som många företag/webb/butiker har mot sina kunder med vill passa på att ge en elogé till de som verkligen vet vad kundvård är - keep up the good work, ni är tyvärr en utrotningshotad art!

// Lazze
 
Jag har nästan precis samma historia, beställde en Wacombräda från Pixmania, skulle ta 48 timmar, tog 1.5 vecka!
Jag fick ringa kundtjänst 3 gånger, telefonkö alla gånger c:a 20minuter...

Alla gånger jag ringde sa de att det nog skulle skickas idag, senast imorgon...

Sista gången jag ringde och det fortfarande inte var skickat en dryg vecka efter beställning ville jag avbeställa för att lägga beställningen hos Dustin istället som jag VET levererar omgående men det gick absolut inte, jag pratade/tjatade på kundtjänst i 10 minuter om att få avbeställa men det var tvärt omöjligt, trots att paketet inte var skickat än och 1 vecka försenat redan.

Wacombrädan var noterad som i lager när jag beställde samt hela tiden min order behandlades...

Kommer aldrig handla där igen.
 
Behöver man ha något snabbt finns tyvärr inget bättre sätt än att ringa runt efter en butik som har det hemma och sedan åka och handla över disk. Tyvärr kostar det mer och jag har t.o.m. efter att ha ringt och kollat råkat ut för att det inte fanns hemma (Kameradoktorn, måste ha varit undantaget som bekräftar deras annars utmärkta personal). Dustin, Scandinavian Photo, Cyberphoto har annars fungerat utmärkt för mig.
 
Jag har aldrig någonsin beställt postorder/köpt via internet någinsin i mitt liv av den enkla anledningen att det finns inget mer enklare eller mer garanterande än att åka/gå ner till butiken och köpa det man vill ha. Det kanske kostar några kronor mer men det är det värt i alla lägen. Skulle tex aldrig vid min dröm beställa en kamera från tex tyskland och spara 1000 kronor. Lever man på sådana marginaler så bör man lägga pengarna på annat anser jag.

Nu menar jag inte att alla handlar på internet av snålhet, troligtvis handlar många eftersom det är bekvämt att bara klicka och få hem i brevlådan, men eftersom du inte har någon direkt kontakt med säljaren så behandlar dom dig därefter.
I slutändan är allt detta en smaksak vad man föredrar, jag gillar personkontakten och att få klämma o titta och sedan få saken i handen samma sek jag har betalat. Vissa föredrar att beställa via nätet. Men borde man inte ta förseningar lite med i beräkningarna när man internet handlar? i en perfekt värld eller i en ärlig värld så skall ju allt komma som avtalat, men eftersom vi inte lever i en sådan värld så kanske man borde premiera dom som fortfarande driver butiker?
 
Ärligt talat förstår jag inte varför folk väljer att handla hos Pixmania över huvud taget. De är ju inte ens billigare fast de påstår det. En liten snabb jämförelse:

Sigma 150 mm macro
Pixmanias pris: 7 368
Cyberphotos pris 5 985

Canon 60 mm macro
Pixmanias pris: 4 839
Cyberphotos pris: 4 119

Det finns många fler exempel. Och skulle man jämföra med t ex Technikdirekt.de så är skillnaderna ännu större, och så utger sig Pixmania för att ha oslagbara priser...
Falsk marknadsföring, eller?

MVH
Ulrika
 
Kan tillägga att jag snart får min nya Canon speedlight 430 från Cyberphoto. Hos dem kostar den 2 695, men om jag skulle köpa den på Pixmania så skulle den kosta 3 099. Oslagbart, eller hur...
 
Kalle_B skrev:
Jag har aldrig någonsin beställt postorder/köpt via internet någinsin i mitt liv av den enkla anledningen att det finns inget mer enklare eller mer garanterande än att åka/gå ner till butiken och köpa det man vill ha. Det kanske kostar några kronor mer men det är det värt i alla lägen. Skulle tex aldrig vid min dröm beställa en kamera från tex tyskland och spara 1000 kronor. Lever man på sådana marginaler så bör man lägga pengarna på annat anser jag.

Nu menar jag inte att alla handlar på internet av snålhet, troligtvis handlar många eftersom det är bekvämt att bara klicka och få hem i brevlådan, men eftersom du inte har någon direkt kontakt med säljaren så behandlar dom dig därefter.
I slutändan är allt detta en smaksak vad man föredrar, jag gillar personkontakten och att få klämma o titta och sedan få saken i handen samma sek jag har betalat. Vissa föredrar att beställa via nätet. Men borde man inte ta förseningar lite med i beräkningarna när man internet handlar? i en perfekt värld eller i en ärlig värld så skall ju allt komma som avtalat, men eftersom vi inte lever i en sådan värld så kanske man borde premiera dom som fortfarande driver butiker?

Jag har köpt merparten av mina kameror och objektiv från USA, mest bhphotovideo.com. Anledingen till det är dels att allt finns i lager till skillnad från i Sverige där i princip allt har varit restnoterat från Canon, och dels priset. Jag sparar ofta 10-25% inklusive alla påslag. Höjdaren var mitt EF 500/4 som var cirka 10.000 billigare...
 
Anders Östberg skrev:
Jag har köpt merparten av mina kameror och objektiv från USA, mest bhphotovideo.com. Anledingen till det är dels att allt finns i lager till skillnad från i Sverige där i princip allt har varit restnoterat från Canon, och dels priset. Jag sparar ofta 10-25% inklusive alla påslag. Höjdaren var mitt EF 500/4 som var cirka 10.000 billigare...

Ok, man är ju inte en sämre man en att man kan ändra sig.. :)

Att få ett prisnedslag på 10 000 är ju ganska attraktivt... men som många andra som jagar hundra lappar ligger inte för mig. Men som jag sa innan, detta fenomen att handla online är ju en smaksak, en smak jag inte har blivit sugen på...än i alla fall
 
Jag håller med, jag jagar heller inte hundralappar, läggar man på postförskottet och bensinen till postkontoret blir det ofta lika billigt att gå in i fotobutiken. Dom är inte alltid omöjliga när det gäller att jämka priserna lite närmare postorderfirmornas heller. Däremot kan det löna sig bra att se sig om i världen för inköp på större belopp.
 
Anders Östberg skrev:
Jag håller med, jag jagar heller inte hundralappar, läggar man på postförskottet och bensinen till postkontoret blir det ofta lika billigt att gå in i fotobutiken.

Snacka om storstadperspektiv... Till posten (=lanthandeln) har jag ca 4 km. Hur långt jag har till en fotobutik värd namnet orkar jag inte ens räkna ut... Men långt är det i alla fall...
//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
Snacka om storstadperspektiv... Till posten (=lanthandeln) har jag ca 4 km. Hur långt jag har till en fotobutik värd namnet orkar jag inte ens räkna ut... Men långt är det i alla fall...
//Anders

Minns när jag var ung, så fanns det butiksbussar som körde runt på landsbygden i Södermanland och var matvarubutik. En verksamhet som helt försvann på 80-talet. Kanske kan detta återupplivas, fast som fotobutiksbuss?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.