Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixelfel eller damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smal

Aktiv medlem
Tog för första gången och fotade några nattbilder med riktigt lång exponeringstid (30 s) med min 5D Mrk II. Till min förskräckelse har jag ett flertal (säg 15-20) prickar på bilderna när jag tittar på dem i datorn. prickarna är riktigt minimala, typ några få pixlar. De är helt vita, röda eller magenta. De allra minsta är alltid vita och vanligen fomade som ett x med mittpunkten helt död och de fyra pixlarna som representerar spetsarna ljusgråa. Sedan mörkare pixlar runt omkring så att hela det påvekade området blir kvadratiskt. De färgade är vanligen kvadratiska eller nära nog kvadratiska och 7-9 pixlar i fyrkant. De är märkare mor perifierin och ljusare mot mitten. De verkare sitta på samma ställe i alla bilderna. Bilderna är tagna med mitt 70-200 4L IS USM med stabiliseringen avstängd. UV-filter.

På en serie bilder har jag även ett slöjliknande lite grönaktigt fenomen på en mindre yta mot en mörk himmel. Reflex någonstans?

Ser inte dessa prickar i dagsljusbilder. Tittar på CR2 i Windows Photo Viewer.

Vad är detta, tror ni?

Tog för första gången och fotade några nattbilder med riktigt lång exponeringstid (30 s) med min 5D Mrk II. Till min förskräckelse har jag ett flertal (säg 15-20) prickar på bilderna när jag tittar på dem i datorn. prickarna är riktigt minimala, typ några få pixlar. De är helt vita, röda eller magenta. De allra minsta är alltid vita och vanligen fomade som ett x med mittpunkten helt död och de fyra pixlarna som representerar spetsarna ljusgråa. Sedan mörkare pixlar runt omkring så att hela det påvekade området blir kvadratiskt. De färgade är vanligen kvadratiska eller nära nog kvadratiska och 7-9 pixlar i fyrkant. De är märkare mor perifierin och ljusare mot mitten. De verkare sitta på samma ställe i alla bilderna. Bilderna är tagna med mitt 70-200 4L IS USM med stabiliseringen avstängd. UV-filter.

På en serie bilder har jag även ett slöjliknande lite grönaktigt fenomen på en mindre yta mot en mörk himmel. Reflex någonstans?

Vad är detta, tror ni?
Exempelbilder vore användbart.

Utan att ha sett någon bild . Det låter som att du har en hel del felaktiga pixlar att mappa bort.
Prova att exponera manuellt i ca 30sek med kameralocket på, sensorn kommer att hettas upp, välj därefter sensorrengöring och rengör nu och tryck OK .
Kameran gör nu två omgångar sensorrengöring men mappar också bort defekta pixlar.
Testa igen med samma typ av fotografering och se efter om resultatet har blivit bättre.

OBS vid uppgraderingar försvinner tidigare mjukvaru/mappande av defekta pixlar och förfarandet får göras om.

Kvarstår problemen så lämna in kameran till exv Intervision som med datorprogram mappar bort felaktiga/ defekta pixlar .

Vissa filter kan ge effekten av små prickar liknande pixeldefekter, prova också att ta av filtret

Vad är detta, tror ni?

Låter som pixelfel. Har sett detta på andra kameror, (bl.a KM 7D). Verkar bli tydligare vid lång exponering och/eller mörker. Det är som med datorskärmar eller tv skärmar......ibland finns det någon eller några lysande eller svarta pixlar, men det kan man stå ut med för man vet att det är skärmen, men när det är kamerans sensor så vet man att det kommer att synas om man skriver ut bilder i hög upplösning:(

Tack för tipsen. Ska testa lite när jag kommer hem och kan jobba mer systematiskt. Då kan jag även lägga upp en bild så ni får se. Har tänkt lämna kameran till Intervision i okt-nov för rengöring och kalibrering. Då får de titta på det här också. Sedan är frågan hur mycket man ska tåla på en 1 1/2 år gammal kamera?

Glömde att säga att de flesta Raw konverterare exv camera raw , Lightroom etc mappar också bort defekta pixlar vid sin interpolering av bilden. Det Win program du använder för att se CR2 bilderna mappar antagligen inte bort felaktiga pixlar , därför ser du dom så tydligt.
Men ett enkelt sätt är att hetta upp sensorn med lång exponering och köra sensorrengöring enligt inlägget jag hade tidigare

Testade med objektivlocket på. Prickarna är kvar så linsen kan lämnas utanför detta. Hade trott att pixelfel visade sig som enstaka döda pixlar, inte som hela kluster. Tveksamt om man ska acceptera att filtrera bort detta.

Testade med objektivlocket på. Prickarna är kvar så linsen kan lämnas utanför detta. Hade trott att pixelfel visade sig som enstaka döda pixlar, inte som hela kluster. Tveksamt om man ska acceptera att filtrera bort detta.

körde du sensorrengöring enligt tidigare förslag

Du har heta pixlar, under andra omständigheter som te.x. lägre ISO och exponeringstid så syns dem mindre eller inte alls.

Det är bayer filtret som gör att det ser ut som kluster, eller stjärnor. Sen så kanske du har noise reduction på och det blir ännu värre. Så det kan vara en eller två pixlar men det ser sämre ut
Förövrigt så verkar DPP inte mappa bort heta pixlar.

Tror du missförstod. Du ska ha locket på linsen och sen köra sensorrengöring i manuell läge mellan 30s och 60s. Du ska inte själv rengöra sensorn eller något. Utan när denna rengöring kommer igång så kommer kameran att mappa bort defekta pixlar också. Jag tog bort en väldigt ful sådan utan problem. Den andra mindre och inte lika ljusa tog den inte bort, men sist jag testade så var sensorn kall så det kan ha spelat roll i detta.

Nja, jag tänkte som så att det väl måste finnas en gräns för hur många pixlar som kan vara sabb innan man måste tycka att det är oacceptabel kvalitet på grejorna. Man kan ju mappa bort 1000 pixelfel också, men ska man? Kameran har bara tagit ca 6500 bilder.

La upp en riktig bild också. Tyckte det syntes lite sämre i objektivlocket pga brus, men sitter på ganska dålig utrustning här på Kreta. I vart fall illustreras problemet ganska tydligt i den bilden.

Tror du missförstod. Du ska ha locket på linsen och sen köra sensorrengöring i manuell läge mellan 30s och 60s. Du ska inte själv rengöra sensorn eller något. Utan när denna rengöring kommer igång så kommer kameran att mappa bort defekta pixlar också. Jag tog bort en väldigt ful sådan utan problem. Den andra mindre och inte lika ljusa tog den inte bort, men sist jag testade så var sensorn kall så det kan ha spelat roll i detta.

nej inte i manuellt läge, manuellt läge är till när man själv vill blåsa av eller tvätta av sensorn.

I menyn väljer man alternativ 2 som heter "rengjör nu"

sensorrengöringen kör då två längre vändor, detta kan man sedan upprepa ett antal gånger, samtidigt sker en mappning av defekta pixlar, vissa som din bild =vita pixlar kan vara svåra att få bort och behöver mappas bort av Intervision vars programvara går igenom ett område som har markerats på skärmen där de defekta pixlarna ses

Tack för tipsen. Tror jag får gå fram lite aggressivt med det här. Räknade döda pixlar och landade på över 100. Får titta lite noggrannare när jag kommer hem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar