Smal
Aktiv medlem
Tog för första gången och fotade några nattbilder med riktigt lång exponeringstid (30 s) med min 5D Mrk II. Till min förskräckelse har jag ett flertal (säg 15-20) prickar på bilderna när jag tittar på dem i datorn. prickarna är riktigt minimala, typ några få pixlar. De är helt vita, röda eller magenta. De allra minsta är alltid vita och vanligen fomade som ett x med mittpunkten helt död och de fyra pixlarna som representerar spetsarna ljusgråa. Sedan mörkare pixlar runt omkring så att hela det påvekade området blir kvadratiskt. De färgade är vanligen kvadratiska eller nära nog kvadratiska och 7-9 pixlar i fyrkant. De är märkare mor perifierin och ljusare mot mitten. De verkare sitta på samma ställe i alla bilderna. Bilderna är tagna med mitt 70-200 4L IS USM med stabiliseringen avstängd. UV-filter.
På en serie bilder har jag även ett slöjliknande lite grönaktigt fenomen på en mindre yta mot en mörk himmel. Reflex någonstans?
Ser inte dessa prickar i dagsljusbilder. Tittar på CR2 i Windows Photo Viewer.
Vad är detta, tror ni?
På en serie bilder har jag även ett slöjliknande lite grönaktigt fenomen på en mindre yta mot en mörk himmel. Reflex någonstans?
Ser inte dessa prickar i dagsljusbilder. Tittar på CR2 i Windows Photo Viewer.
Vad är detta, tror ni?