Annons

Pixelfel eller annat fel vid foto i kyla med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars tar siesta

Aktiv medlem
Jag var ute och fotade i kylan igår. Det var någon minusgrad och frost.
Plåtade med Canon 5Dmark 2, vidvinkel och en Speedliteblixt på toppen.
När jag kollar på bilderna i datorn ser jag att flera av dem har ett antal vita, lysande prickar utspritt främst över marken. Det ser inte ut som ett naturligt fenomen utan verkar vara en effekt som upptår vid plåtningen. Jag har vid tidigare tillfällen fotat på långa slutartider om flera sekunder och då har det uppstått röda prickar på vissa ställen i bilderna. Jag har för mig att jag hört om detta fel förut, och att det skulle vara typiskt för digitalkameror. Men jag är lite osäker.
Frostfenomenet har jag aldrig sett förut, men det sumpar flera av bilderna. Såna här störningar inträffade aldrig på den analoga tiden:(
Alla tips och idéer kring båda dessa fenomen är välkomna.

Heta pixlar uppstår lätt vid längre slutartider, som du nämner. Men, det första som slår mig är att det här kanske är blixtljuset som reflekteras i iskristaller... Bifoga en bild så är det lättare att göra sig en uppfattning.

När jag kollar på bilderna i datorn ser jag att flera av dem har ett antal vita, lysande prickar utspritt främst över marken. Det ser inte ut som ett naturligt fenomen utan verkar vara en effekt som upptår vid plåtningen.

Håller med Didgeridoohan, låter som blixtreflexer från iskristaller som yr i luften. Är marken dessutom mörk är det kanske därför de syns tydligare där. Skulle det vara något skumt pixelfel så skulle det sannolikt bara sitta på enskilda pixlar (jag tolkar prickar som större än en pixel).

Tack för era inlägg:) Jag misstänker själv att det kan ha att göra med reflektion hos iskristaller. Jag har inte stött på fenomenet förut, men jag brukar iof sällan använda blixt ute i naturen. Det är jobbigt att rädda bilderna efteråt då antalet vita punkter är rätt många. Men det kan gå om jag bara orkar.
Jag ska testa kameran i lite olika situationer för att utesluta att det är något fel på den. Jag återkommer med en bild på "felet" om jag hinner med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar