Annons

Piratsaker, funkar det bra och e det värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tegendal

Aktiv medlem
Tjena!

Har planerat att köpa mig en beggad canon 350d och vill då även skaffa ett par batterier till och även ett vertiklagrepp.

Har kollat runt lite på olika ställen efter batterier och grepp och kom fram till att orginal är väldigt dyrt. Hittade då istället ett grepp med två batterier på ebay (uk).

Detta e det jag funderar på att köpa: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=370192987996&Category=15215&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D1

Vet någon hur det funkar?, blir det ofta problem med piratprylar?

Är mycket tacksam för svar!

MVH
Anton
 
Det är ju olika. Batterier till 350D köper man annars på kaffebrus - skitbilligt och de fungerar bra. Det är chansningar att köpa dessa prylar som pirat - det är sällan riktigt lika gediget som orginal, men oftast helt oki iaf. Var dock beredd på att en pryl av 10 är rent skit.
 
mitt batterigrepp från link-delight till min nikon d300 funkar bra. vet inte om det bara gällde det greppet, men vad jag läst på dpreview's forum så var det bättre än t.ex phottix grepp. men det kanske bara gällde d300-greppet.
hade ett phottix-grepp till min D80 och det var inte lika bra...

batteriet som jag fick med greppet var inte så bra, första laddningen fick jag ut mellan 35-50% av det jag brukar få ut av en laddning. men 90 spänn extra kostade det, så det var ju inte farligt dyrt.
 
Har ett piratbatteri som komplement till originalet i mitt batterigrepp. Sitter på en 30D...funkar jättebra och det känns som att det finns hur mycket kräm som helst. Sen hade jag kanske inte köpt t.ex. en 5Dmk2 och letat piratbatterier om man säger så...ibland händer olyckor och då gäller ingen som helst garanti.
 
Anton,

På tal om piratprylar... jag använder både original- och piratpartier till mitt Olympus-hus, och det har fungerat bra. Jag har inte märkt någon som helst prestandamässig skillnad mellan original- och piratbatterierna.

En annan sak är förstås att det säkert finns dåliga piratprodukter, men man kan ju handla från ställen som man själv eller andra har bra erfarenheter från.

Den tyska firman Enjoyyourcamera säljer bland annat batterigrepp av märket Ownuser till alla möjliga kameror.
http://www.enjoyyourcamera.com/Cano...-Grip-for-Canon-BG-E3-EOS-350D-400D::527.html

Ett test av deras batterigrepp, visserligen för Olympus, finns här:
http://www.fourthirdsphoto.com/magazine/0102_ownuser.pdf

Själv har jag köpt en objektivadapter från Enjoyyourcamera. Kundservicen svarade direkt på alla frågor, och när jag sen beställde tog det bara ett par, tre dagar innan adaptern damp ned i brevlådan. Kvaliteten var bra, och adaptern passade perfekt utan glapp.

/Per S
 
kör på pirat där det går.
batterier, motljusskyd, remotes, ir blixt, stativfästen. Har hittils inte haft oturen att åka på något dåligt. Kvaliten är ju inte som orginal, men så kostar de ofta 1/3:e del till 1/8:e del på ebay. Orginalgrejjer blir för dyrt! Har ett eos 1d system. Behövde lite småsaker, ungefär som nämna ovan. Orginal hade de kostat 5000:-. Det är ju för sjutton ett hyffsat objektiv, eller en kanonbra ny väska, som jag faktiskt behöver. Tror jag la 1300 på allt, ink frakt.
 
Det finns de som skulle köpa Volvo-orginalbensin till sin Volvo om det bara hade funnits. (45 kr/l, med de rätta och exklusiva tillsatserna som garanterar att din fina investering presterar optimalt, och inte gör att motorn exploderar, vilket inte kan garanteras om du pumpar ful-bensin på Statoil..)

Jag är inte en av dom.

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.