Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pirat batteri till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

prellen

Aktiv medlem
Har hittat en pirat version av NB-2LH på Kjell & Company (www.kjell.com) för 299:- vilket såg bra ut vad jag tyckte...

Hittade dock följande pdf på Canons sida: http://www.canon.se/Images/87_157639.pdf

Där de skriver:
"Till skillnad från ett nickel-kadmiumbatteri och andra batterier som finns tillgängliga på marknaden, fordrar ett litium-jonbatteri vissa säkerhetsanordningar för att undvika tekniska fel och följaktligen även skador på Dig, Din Canonprodukt eller på Din övriga egendom. Vissa litium-jonbatterier från andra tillverkare än Canon kan sakna sådana säkerhetsanordningar."

Hur vet man om pirat batteriet har sådan "säkerhetsanordning"?
Vågar man satsa på pirat batteri el är det lika bra att lägga 350:- till och köpa ett orginal?

Vad är era erfarenheter?
 
prellen skrev:
Har hittat en pirat version av NB-2LH på Kjell & Company (www.kjell.com) för 299:- vilket såg bra ut vad jag tyckte...

Hittade dock följande pdf på Canons sida: http://www.canon.se/Images/87_157639.pdf

Där de skriver:
"Till skillnad från ett nickel-kadmiumbatteri och andra batterier som finns tillgängliga på marknaden, fordrar ett litium-jonbatteri vissa säkerhetsanordningar för att undvika tekniska fel och följaktligen även skador på Dig, Din Canonprodukt eller på Din övriga egendom. Vissa litium-jonbatterier från andra tillverkare än Canon kan sakna sådana säkerhetsanordningar."

Hur vet man om pirat batteriet har sådan "säkerhetsanordning"?
Vågar man satsa på pirat batteri el är det lika bra att lägga 350:- till och köpa ett orginal?

Vad är era erfarenheter?

Tjena!

Jag har provat köra två piratbatterier i ett år ungefär på min 350D. Köpte dem från Kaffebrus. Där får man två stycken för 199kr tillsammans. När jag inte använder batterigrepp kör jag originalbatteri och med batterigrepp på använder jag de två "piraterna".

Det är alltid en risk man tar men jag har sällan batterierna i kameran när jag inte fotograferar. Har varit med om läckande batterier i andra produkter.

Länk till kaffebrus batterier
 
För ett halvår sedan köpte jag ett piratbatteri som
både var billigt och angavs ha 1500 mAh i stället
för originalbatteriets 720 mAh (millamperetimmar).

Det dröjde inte länge förrän piratbatteriet kroknade
och bara gav halva drifttiden jämfört med Canon-
batteriet. Dissikerade piratbatteriet för att göra
om det till en adapter för extern strömkälla och
kollade hur det var uppbyggt. Temperatursensorn
visade sig vara ersatt med ett fast motstånd
(10 kOhm) för att lura laddaren att allt var OK.
Sensorn är ansluten mellan mittkontakten och
minuspolen och är gissningvis en thermistor,
resistansen sjunker med ökande temperatur.

Så länge battericellerna mår bra händer inget
spektakulärt men skulle de bli överhettade och
laddaren inget får veta så kan det smälla ganska
ordentligt. Det är inte den sortens spänning jag
förväntar mig av ett batteri!

Save Your Ass - Wear a Helmet!!
(både när du cyklar och laddar piratbatterier ;-)
 
arli skrev:
För ett halvår sedan köpte jag ett piratbatteri som
både var billigt och angavs ha 1500 mAh i stället
för originalbatteriets 720 mAh (millamperetimmar).


Får man fråga var du köpte ditt piratbatteri? Själv har jag köpt ett från Kaffebrus, men nu börjar jag bli nervös...

//Anders
 
Kan bara säga att jag har använt mina 2 piratbatterier från kaffebrus i 1 år nu och inte haft några problem. Upplever att piratbatterierna klarar fler bilder.

Spar pengarna till något annat!

/Peter
 
Jo men ja - det kom från kaffebrus men eftersom
piratbatterierna är anonyma kan man inte vara säker
på vem som tillverkat dom och då är jämförelser rätt
meningslösa (mellan piraterna alltså).

Jag har själv stressat många typer av elektronik-
komponenter till de havererat och just vissa
batterityper är det som jag har störst respekt för,
helt jämförbart med påsksmällare (brand, splitter).
Även om risken är liten är det värt några kronor att
slippa fundera på det.


Tips för er som alltid har tur:
Ersätt säkringar och proppar med spik och spara
ännu mera pengar.
 
prellen skrev:
Har hittat en pirat version av NB-2LH på Kjell & Company (www.kjell.com) för 299:- vilket såg bra ut vad jag tyckte...

Hittade dock följande pdf på Canons sida: http://www.canon.se/Images/87_157639.pdf

Där de skriver:
"Till skillnad från ett nickel-kadmiumbatteri och andra batterier som finns tillgängliga på marknaden, fordrar ett litium-jonbatteri vissa säkerhetsanordningar för att undvika tekniska fel och följaktligen även skador på Dig, Din Canonprodukt eller på Din övriga egendom. Vissa litium-jonbatterier från andra tillverkare än Canon kan sakna sådana säkerhetsanordningar."

Hur vet man om pirat batteriet har sådan "säkerhetsanordning"?
Vågar man satsa på pirat batteri el är det lika bra att lägga 350:- till och köpa ett orginal?

Vad är era erfarenheter?

men det är klart att Canon vill att man ska köpa deras prylar som är mkt mkt dyrare

köpte från zebramedia till min Ixus400/ 40/ 750/ 65
fungerade perfekt
 
Tack för alla svar :D
Fortfarande lite villrådig dock...
Har skickat ett mail till "GP Batteries" (ser ut att vara deras batterier Kjell & Co säljer) och frågat om säkerheten på deras produkter. De är ju ändå ganska "kända" (reklamer o grejjer) så tycker ju de borde ha reko prylar... Menar att har man gjort sig ett namn vill man ju gärna hålla ryktet bra :)
För det känns (iaf för mig) bättre att köpa ett märkes batteri än "no-name" produkt... Får ju iaf 2 batterier från GP för samma pris som ett Canon...
 
Köpa piratbatterier är som att köpa lott. Har köpt 3 st till min Olympus på traderas auktion. 2 st tar inte emot laddning, den 3:e funkar bra. Ytterligare 1 är inköpt från zebramedia, den funkar också bra.

Hittade ett test av Olympus BLM-1 kloner. Där framkommer det att en del batterier lämnar mycket att önska vad gäller säkerhet, medans andra har en mycket bra konstruktion.

http://t5r.pwp.blueyonder.co.uk/e1/clonetests.htm
 
Ett felande litium-jonbatteri ger en ganska rejäl smäll. Att snåla 300kr på ett batteri i en kamera för över tiotusen verkar för mig helt orimligt. Det funkar oftast, men går något fel så har du i bästa fall en förstörd kamera och andragradens brännskador på händerna.
 
Det fannas en liknande fråga på annat ställe här är kopia på mitt inlägg där:

GP Batteries har datablad på sina batterier som finns att ladda ner här:

http://www.gpbatteries.com.hk/html/...digital_cam.asp

Läs och bilda din egen uppfattning om säkerheten!

Till EOS350D har GP batteriet beteckningen VCL004. De finns på Teknikmagasinet och eventuellt hos Kjell & Co.
 
Pirat vs Pirat

"Pirat"-batterier av kända märken som GP eller Lenmar t.ex. förväntar man ju sig vara lika bra som "orginalen". Men märkeslösa pirater kanske inte håller måttet..

En ide skulle vara att köpa pirat-pirat och en påse termistorer :)
 
Jag har köpt totalt tre noname batterier från två olika leverantörer. Skit allihop, tar inte laddning som dom ska och räcker inte länge.

Jag har köpt ett GP batteri som funkat perfekt i över ett år, inköptes på Japanfoto i Göteborg. Det batteriet är bättre än mina två Canon original.

Jag kommer att lämna mina noname batterier till återvinning och köpa ett GP batteri till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.