Annons

Pinhålskamerans dag

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
För de som inte sett det så var det pinhålskamerans dag här i helgen.

http://www.pinholeday.org/

Jag har laddat upp en bild som jag tog då. Vore roligt att se om något mer har fotat med pinhål här i dagarna.

http://www.pinholeday.org/gallery/2011/index.php?id=978

Tänkte att man kan länka till sin bild här, och prata om tekniken bakom det.

Sedan så har jag ett problem med min pinhålskamera (en k10d som jag moddade hus locket på.)
Som det syns på bilden så får jag ingen skärpa. är det för att jag har för stort hål?

Fasen också, det missade jag i år igen. Nu var det två år sedan jag var med sist. Förresten räcker det nog bra att säga hålkamera på svenska. Pinhål blir lite pinsamt ;).

hmm... kanse det. Funderade ett tag på vad det skulle heta på svenska.

Vad brukar du fota med då? jag funderar på att göra en kamera med två rullar och en tändsticksask. Lite osäker på exponeringen med det bara. Finns det någon formel man kan räkna på?

svår att säga. hade ett nålbrev ligandes och tog den minsta nålen som jag försökte göra ett så litet hål så möjligt. Kan det vara <½mm kanse

känns som det borde räcka har iofs bara gjort kameror för papper och då är väl motsvarande yta typ 10X12cm så de är inte lika kinkigt med perfekt skärpa som på 1,5x1cm, har för mig att man ska helst ligga på runt 0,2mm när man ska göra av kamerahuslock.

Jag labbade en eftermiddag med ett hål i täcklocket till min mk2:a. Fick ingen snits på det förrän det kanske var 2-3 mm stort hål. Diffraktionen tar över vid små hål.

Jag labbade en eftermiddag med ett hål i täcklocket till min mk2:a. Fick ingen snits på det förrän det kanske var 2-3 mm stort hål. Diffraktionen tar över vid små hål.

Så du tycker jag ska göra större hål?

känns som det borde räcka har iofs bara gjort kameror för papper och då är väl motsvarande yta typ 10X12cm så de är inte lika kinkigt med perfekt skärpa som på 1,5x1cm, har för mig att man ska helst ligga på runt 0,2mm när man ska göra av kamerahuslock.

Och du att jag ska göra mindre =?

Hur gör jag ett mindre hål på ett tillförlitligt sätt. Hur gör ni?

Den klassiska varianten att göra riktigt små hål till hålkameror brukar vara att ta en bit aluminiumfolie och göra hål i med en spetsig nål. Foliebiten monterar du sedan i kamerahuslocket som du har förberett med ett lite större hål. Om du bara gör hål i kamerahuslocket direkt blir resultatet inte bra då materialtjockleken ställer till det för oss, hålet skall vara både litet och tunt för bästa resultat.

Kodak har en trevlig sida som förklarar hur man gör en hålkamera
http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=11865&pq-locale=en_US&_requestid=7452
Där förklaras exempelvis hur man sätter folien mellan två styvare skivor medan man gör hålet för att minska risken för nedböjda kanter.

Men även på Fotosidan finns en hel del. Bland annat har jag för mig att hålets storlek och dess betydelse utreds ordentligt i någon tråd.
Googla "hålkamera site:fotosidan.se"

Petter ...

jag har gjort hålet i en bit aluminium från någon ölburk, som jag sedan satt fast i locket.
ska titta på siorna lite

http://www.mrpinhole.com/

På den sidan finns calculator för att räkna ut det mesta vid hålkamerafotografering, bl.a optimal håldiameter. Det är alltså inte minsta möjliga hålstorlek som gäller för bästa skärpa, utan en hålstorlek anpassad till avståndet mellan hålöppning - film/sensor.

Hehe. Fin och noggrann beskrivning av hur stort ett hål bör vara i en hålkamera:
Kodak sa:
The distance of the film from the pinhole and the diameter of the pinhole will determine the angle of view and sharpness of your final image. For a camera with the pinhole 3 to 6 inches from the film, you'll get the best results if the pinhole is about 1/75 inch in diameter.

Jag gjorde ett väldigt skarpt och bra hål (om jag får säga det själv) av en bit shims på 0,05 mm, som jag gjorde hål i med en nål, med en ganska hård träskärbräda som underlag. Jag knackade försiktigt med en hammare, och så använde jag den som normalbrännvidd till en mellanformatare.

Nu tänker jag: om man vill få till en vidvinkel, borde micro 4/3 vara väldigt lämpligt med sitt korta registeravstånd. Samma sak (ännu bättre kanske) Sony Nex...

Jag gjorde ett väldigt skarpt och bra hål (om jag får säga det själv) av en bit shims på 0,05 mm, som jag gjorde hål i med en nål, med en ganska hård träskärbräda som underlag. Jag knackade försiktigt med en hammare, och så använde jag den som normalbrännvidd till en mellanformatare.

Nu tänker jag: om man vill få till en vidvinkel, borde micro 4/3 vara väldigt lämpligt med sitt korta registeravstånd. Samma sak (ännu bättre kanske) Sony Nex...

Vidvinkel är en relation till sensorns storlek också.

Vidvinkel borde det väl bli genom att flytta hålet längre bak mot sensorplanet. Och omvänt, tele skapar man väl genom att sätta en bit rör så att man kan flytta hålet framåt. Och en zoom genom att ha variabel längd på röret.

Om man fäller upp spegeln och använder LiveView borde man kunna sätta hålet riktigt långt bak.

Funderar Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar