Annons

Picture Window Pro vs. Photoshop Elements 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag håller på och undersöker vilket bildbehandlingsprogram jag ska satsa på framöver och har efter att ha testat ett antal andra program (bl a Gimp och Paint Shop Pro) kommit fram till att de två bästa/mest prisvärda verkar vara Picture Window Pro och Photoshop Elements 7. Photoshop CS4 kostar tyvärr alldeles för mycket pengar, även med studentrabatt.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa program och kan ge mig råd? Jag har använt de olika programmen en del och kommit fram till följande punkter som skiljer dem åt:

* PWP har mycket mer anvancerad maskning. Det finns inte lager, men ändringar skapar en nya versioner av bilden medan de gamla finns kvar.

* Elements har bättre Clone och Heal.

* Elements har snarlikt arbetssätt som vanliga Photoshop och det finns många fler användare och större material med tips och hjälp.

* PWP arbetar i 16-bit för alla redigeringar och har bättre stöd för olika färgrymder.

* Elements har ett ganska kapabelt katalogprogram.

* För mig är det enklare att få bra resultat snabbt med Elements, men PWP har funktioner som jag tror är mer kraftfulla när man väl kan dem.

Mvh,
Kjell Jorner
 
Jag tror du fattat de hela ganska rätt.
Elements är noga uttänkt så att man inte kan använda det till altför seriöst ändamål. Begränsat 16bitars stöd, ingen macrofunktion och om konventerar i CRW får man bara srgfärgrymd tex.
PWP lider uppenbart av hård konkurrens av ett så pass bra gratisprogram som Photoshop och är inte helt utvecklat. En sak som störde mig, jag har inte använt det på några år, var att jag inte kunde justera tex kurvor med piltangenterna. Jag har för mig att det är en ny version på gång? Det kanske redan har kommit? Det inte så mycket instruktioner till det tyvärr. Gör det lite knepigt att komma in i programmet.
Men det är ett helt ok bildredigeringsprogram om man bara ska redigera foton på vanligt sätt.
Personligen föredrar jag PWP.
 
... efter att ha testat ett antal andra program ...kommit fram till att de två bästa/mest prisvärda verkar vara Picture Window Pro och Photoshop Elements 7

Kjell,

När jag skulle välja program för 7-8 år sen laddade jag ned och provade flera tiotals program, däribland PS (det fullvuxna, inte Elements) och valde PWP. Här kommer för- och nackdelarna, enligt min högst personliga åsikt.

Fördelar:

- manualen på 400+ sidor förklarade alla funktioner mycket bra, med så-här-gör-man-exempel,
- kundstödet via användarforumet var ypperligt (och är det fortfarande) med snabba svar från Digital Light & Color (som utvecklat programmet) och från erfarna användare. Svar på frågor kommer mycket snabbt, oftast inom några timmar eller max ett dygn. Det här jag verkligen haft en enorm nytta av, för man får alltid ett begripligt och användbart svar.
- eventuella fel i programmet (buggar) fixas så fort någon har uppptäckt dem.
- funktionerna för bildbehandling är mycket effektiva, och bildhanteringen är alltid med 3x16 bitar,.
- färghanteringen (color management) är mycket bra,
- man kan lätt bygga upp egna rutiner, arbetsflöden för satsvis (batch)-behandling av flera filer,
- programmet är billigt, 800 kronor ex moms med dagens dollarkurs, eller en tusenlapp med moms (hur nu tullen ska få reda på att man köpt programmet via nätet). Photoshop Elements 7 kostar previs lika mycket inkl moms om man köper det från Dustin (PSE 7 är alltså inget gratisprogram, såvida man inte köper en kamera som levereras med det).

Nackdelar:

- en inlärningströskel som man måste kravla över, men så är det för alla program av den bättre sorten. Sen blir det är en vanesak. Jag tvivlar på att inlärningströskeln för PS CSE är lägre...,
- alla menyer och hjälpfiler, all dokumentation och allt kundstöd är på engelska, men kan man bara lite "foto"-engelska så är det inget problem,
- programmet finns enbart för PC, och kommer inte att släppas i någon Mac-version.

Ett annat bra program är Lightzone, www.lightcrafts.com. Har du tittat på det? Programmet släpptes efter det att jag redan hade valt PWP. Om man följer Digital Outbacks fotosajt (www.outbackphoto.com), och det gör man ju, får man 10 procents rabatt. LZ kostar 1900 kronor, varifrån rabatten dras.

PWP och LZ är avsedda för bildbehandling av foton, inget annat.
LZ finns i versioner för PC, Mac och Linux. PWP kommer i en ny version under våren, men betaversionen kan bara de som redan har programlicens ladda ned och prova. I likhet med flera andra programleverantörer brukar PWP bjuda på en uppgradering om man råkat köpa programmet strax före "skarven" mellan den gamla och den nya versionen.

OBS! Nu har jag hela tiden avsett proffsversionerna av PW och LZ. De finns också i enklare versioner till lägre pris.

/Per S
 
PWP/PS Elements

På sätt och vis blir det en fråga om man vill hålla sig i huvudspåret och kunna ta del av alla tips som kommer hela tiden i tidningar etc.

Eller tycker det är kul att ha ett nästan "eget" program där man kan kommunicera med upphovsmannen själv.

Jag tyckte PWP var bra. Det var också väldigt snabbt trots en halvgammal dator, inte alls så uppsvullet som Photoshop.

Bytte till Photoshop pga byte till Mac.

(Såg f ö i senaste Foto att man kan köpa ryskt plug-in till Elements som låser upp bl a "kurvor")
 
På sätt och vis blir det en fråga om man vill hålla sig i huvudspåret och kunna ta del av alla tips som kommer hela tiden i tidningar etc.

Eller tycker det är kul att ha ett nästan "eget" program där man kan kommunicera med upphovsmannen själv.

Jag tyckte PWP var bra. Det var också väldigt snabbt trots en halvgammal dator, inte alls så uppsvullet som Photoshop.

Bytte till Photoshop pga byte till Mac.

(Såg f ö i senaste Foto att man kan köpa ryskt plug-in till Elements som låser upp bl a "kurvor")


Tja, valet mellan olika program är inte så enkelt som att välja mellan att försöka att begripa ett program genom att läsa tidningar eller ett annat program där man får svar på frågor direkt från folk som kan svara på frågor.

Det bästa är nog att prova flera program för att se vilket som passar en själv bäst, samt med en titt på vad plånboken tål.

/Per S
 
Hej och tack för alla bra svar!

Jag har kollat en del på Lightzone och Lightroom och tycker att de är bra på det de gör. Speciellt Lightroom tycker jag har ett väldigt bra gränssnitt och smarta redigeringsfunktioner. Färgverktyget där man kan klicka i bilden och dra för att justera olika egenskaper hos en viss färg är verkligen smart. Jag tycker dock inte att de räcker som enda program. Kloning t ex är väldigt otympligt och selektiva markeringar går långsamt att arbeta med.

Jag har testat lite mer med PWP och Elements och har lite frågor som jag vore tacksam om någon kunde besvara:

* Motsvarigheten till healing brush i PWP verkar inte riktigt hålla måttet. I Elements kan man få den att bevara texturen och mycket enkelt ta bort oönskade fläckar och dylikt. I PWP får man alltid ett utsmetat utseende. Använder jag den fel eller är den helt enkelt sämre?

* Hur stor skillnad blir det på att arbeta i 8-bit och 16-bit? Jag gör en del skarpa förändringar i kontrast och färger ibland. I Elements kan man göra en det globalt i 16-bit men inte med lager och masker. Är det risk att jag får problem med så kallad "posterization"?

* Hur pass viktigt är det att kunna gå tillbaka och justera sina redigeringar som man kan i Photoshop med lager osv.?

* Är det något mycket viktigt verktyg som saknas i Elements? (Det finns kurvor och lagermask som plugins man kan ladda hem från nätet.)

/Kjell
 
...
Färgverktyget där man kan klicka i bilden och dra för att justera olika egenskaper hos en viss färg är verkligen smart.

* Motsvarigheten till healing brush i PWP verkar inte riktigt hålla måttet. ... Använder jag den fel eller är den helt enkelt sämre?

* Hur pass viktigt är det att kunna gå tillbaka och justera sina redigeringar som man kan i Photoshop med lager osv.?...


Kjell,

- Färgverktyget fanns i PWP långt innan det dök upp i PS. I PWP heter verktyget Color Correction. Där kan man också låsa färger som man inte vill ska påverkas av förändringar av andra färger. Färgverktyget i PWP finns för övrigt som ett insticksprogram, (plug-in) till PS. Här är en artikel om det från ca år 2000, med en kort uppdatering från 2002...
http://www.luminous-landscape.com/reviews/mechanic.shtml

- PWP har ingen direkt motsvarighet till "healing brush" i PSE. Penselverktyget i PWP kräver en del träning för att ge bra resultat. http://www.dl-c.com/cgi-bin/discus/search.cgi

- PWP använder inte lager. utan varje steg ger en ny bild. Därför är det mycket lätt att jämföra olika versioner av bilden under arbetets gång. Man får också en lista på vilka verktyg man har använt, och i vilken ordning. I den nya version av PWP som kommer i vår kan man också gå tillbaka göra ändringar i tidigare steg av arbetsgången.

/Per S
 
PWP 5 beta

Var har du hittat detta? Jag har letat på deras sida utan att hitta något. Har du en länk? Det skulle vara kul att se vad de tänker ändra/förbättra.[/QUOTE

Digital Light & Color, som är företaget bakom Picture Window och några andra program, brukar inte flagga särskilt mycket för kommande versioner. PWP 5 har hittills kommit till beta 9, men den kan bara laddas ned och provas av dem som tidigare har betalt licens för PWP:
http://www.dl-c.com/discus/messages/2/12437.html?1228674197

Det finns ingen officiell info om version 5. Däremot vet vi som använder PWP att det är snart ska komma en ny version.

I betan är gränssnittet i stort set detsamma som i PWP 4, men menyraden har fått fler knappar, och det finns flera nya funktioner. En del dialogrutor har också ändrats. Det finns bland annat en ny funktion för zonvis bearbetning, och den verkar riktigt bra.

Mycket av det nya verkar ha tillkommit efter diskussioner på det vanliga användarforumet, och det är uppenbart att utvecklarna är väldigt lyhörda för vad användarna föreslår. Åtminstone är det min uppfattning efter att ha använt PWP i 7 år och följt forumet kontinuerligt.

/Per S

Så här ser PWP 5.0 beta 9 ut:
 

Bilagor

  • L_PWP5b9.jpg
    L_PWP5b9.jpg
    23.2 KB · Visningar: 375
Jag har själv använt PWP i 4 år men jag är dålig på att följa med i forumet. Borde bli ändring på det.

Femman verkar riktigt intressant utifrån vad jag läst på den sida som Kjell Jorner länkar till. Är det någon av er som vet om man kan få maskerna i 16 bitars gråskala istället för 8 som idag? Ibland får jag problem men "banding" när jag tex. skall vinjettera en bild med stora ytor utan struktur (läs himmel). Då måste jag lägga på brus på masken för att få jämnare övergång. Det hade varit enklare om stegen var lite mindre.
 
Har vissa funderingar på vad jag skall fundera på för uppgraderingsprogram, har Elements 5 idag, efter 6månader så släpptes 6an så man vet inte om man skall vara trogen Adobe..
Vad kostar PWP o tror ni man kan se den på fotomässan i Helgen i göteborg
 
Är det någon av er som vet om man kan få maskerna i 16 bitars gråskala istället för 8 som idag?

Jag gjorde en snabbkoll genom att göra en mask i PWP5beta. Det blev en 8-bitarsmask, men jag vet inte om det går att ändra på det genom någon ny inställning.

Om du redan har PWP, tanka ned betan och prova. Då kan du också fråga om 16-bitarsmasker på betaforumet. Om du inte har betan, kontakta Kiril Sinkel på [email protected] och säg att du vill betatesta PWP 5 beta. OBS! Du måste ha ett giltigt serienummer till din PWP för att kunna installera betan.

/Per S
 
Vad kostar PWP o tror ni man kan se den på fotomässan i Helgen i göteborg

Digital Light & Color är inte med på fotomässan i Göteborg. Såvitt jag vet är det ett litet bolag som jobbar helt via nätet (fast de är möjligen med på en och annan mässa i USA/Canada).

Man kan ladda ned PWP 4 och prova det. Jag tror att alla funktioner fungerar i provversionen, Det går att hämta manualen från samma sida:
http://dl-c.com/content/view/23/54/

Användarforumet finns här:
http://www.dl-c.com/cgi-bin/discus/discus.cgi

PWP kostar 90 USD.

/Per S
 
Jag gjorde en snabbkoll genom att göra en mask i PWP5beta. Det blev en 8-bitarsmask, men jag vet inte om det går att ändra på det genom någon ny inställning.

Om du redan har PWP, tanka ned betan och prova. Då kan du också fråga om 16-bitarsmasker på betaforumet. Om du inte har betan, kontakta Kiril Sinkel på [email protected] och säg att du vill betatesta PWP 5 beta. OBS! Du måste ha ett giltigt serienummer till din PWP för att kunna installera betan.

/Per S

Har redan anmält mig :) och ja, jag har ett giltigt serienummer som jag har köpt för egna pengar.
 
Hej igen!

Jag har testat PWP lite mer nu och börjar vänja mig vid gränssnittet och arbetssättet. Uppskattar verkligen den höga kvaliteten på verktyg som curves och color correction. Jag tycker nog dock att lager är lite smidigare att arbeta med, men det är ju inte en oöverstiglig skillnad. Är lite nyfiken på hur den nya funktionen för att spara ändringar som "sidecars" och ändra tidigare ändringar i en kedja fungerar i praktiken. Kan detta fungera som ett slags motsvarighet till justeringslager?

Till Roland: Använder du Brightness för att vinjettera bilderna? Jag märkte påtaglig bandning när jag använde den och gjorde en sökning på forumet. Där sa Sachs att Brightness bara arbterar i 8-bit och att man istället kan använda Filter med svart som färg. Effekten blir snarlik och ingen bandning.
 
Kjell, ja jag brukar använda brightness plus mask för att vinjettera. Jag tror Sachs menar att masken man lägger på bara är på 8 bitar och det är därför som man får "banding". Intressant det där med filter, det skall jag prova. Tack för tipset:)
 
Hmmm... Jag har nog fel om det där med masken. Jag vet att maskerna bara är på 8 bitar men jag gjorde ett snabbt test där jag skapade en mask för vinjettering och använde den tillsammans med Brightness och fick då som väntat Banding. Sedan använde jag samma mask tillsammans med Filter och då blev det i princip ingen banding. Vid 100% så går det med lite vilja att urskilja en viss Banding men det kommer aldrig att synas vid normala betraktningsavstånd. Åter igen, tack för tipset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.