Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

picasa?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blir jag halshuggen, hudflängd samt kokt i olja! Jag HAR, PS och LR samt Capture NX. Men om jag vill jobba snabbt och slänga iväg bilderna för kontroll till kund, så använder jag, ja just det Picasa!? Sluta inte läs nu. Plåtar alltid i JPEG+RAW. Sparar ner allt på en extern disk. Tar kopia av jpeggarna, lägger på skrivborder och "snabbjusterar" i Picasa. Kan lätt sedan med funktionen i Picasa skicka iväg bilder med epost. Programmet har också lite andra småtrevliga lustigheter att leka med. Nu skall jag kanske inte längre vara med i denna skaran av duktiga fotografer som finns här. Det finns nog ingen mera än jag som arbetar så här.
Jag har mina orörda RAW samt JPEG på externdisk. När jobbet kommer i retur från kund, kan jag sortera bort oönskade bilder, och jobba med de som skall vara med i slutprodukten. Då kommer PS eller Capture NC fram, så jag är inte helt låst till Picasa.
Frågor på detta?

Tycker Picasa är ett trevligt program, snabbt, enkelt och funktionellt. Använder det på ungefär samma sätt som du .
Absolut inget att skämmas för :))

Varför då? Jag som amatör jobbar på ett liknande sätt Motiv jag tycker är intressanta och som behöver pillas men (HDR) fotograferas i RAW, div i JPG. Oavsett så äker de in i Picasa först innan jag går över till annat. Skulle jag inte få till det med Picasas inställningar så använder jag Photoengine, RawTherapee, Noiseware och Gimp. Picasa är min uppladdningscentral när bilderna skall exporteras någontans, väldigt bekvämt.

Varför då? Jag som amatör jobbar på ett liknande sätt Motiv jag tycker är intressanta och som behöver pillas men (HDR) fotograferas i RAW, div i JPG. Oavsett så äker de in i Picasa först innan jag går över till annat. Skulle jag inte få till det med Picasas inställningar så använder jag Photoengine, RawTherapee, Noiseware och Gimp. Picasa är min uppladdningscentral när bilderna skall exporteras någontans, väldigt bekvämt.

Då kanske man inte blir hudflängd i alla fall! Trodde i min enfald att det bara var jag som var lat och insnöad. Härligt att det finns fotokollegor som delar min åsikt!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto