Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photozone testar K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag använder Lightroom, ska jag få samma resultat som med camera raw?

Jag har hört en del whine om lightroom ang. att det saknar funktion för att skärpa bilderna. Jag tror jag gillar upplägget i lightroom men borde jag komplettera med photoshop enbart för att använda det för att skärpa bilderna?

Lightroom använder samma råformatsrutiner som Adobe Camera Raw, så konverteringen är identisk.

Hur det är ställt med Lightrooms uppskärpning har jag ingen aning om, jag använder det inte.

Lightzones uppskärpning är utmärkt. :)

Hälsar
R

Det går bra att skärpa bilder i Lightroom. Det är samma upplägg på skärpningen som i ACR.

/Mats

lunma skrev:
Det går bra att skärpa bilder i Lightroom. Det är samma upplägg på skärpningen som i ACR.

/Mats

Jag jag ska håller på och lär mig lightroom (med roines pdf), jag har inte tidigare inte raw-konverterat alls eller efterbehandlat så mycket överhuvetaget så har ingen referens.

Läste bara i "vilket raw-program använder du?"-tråden att många inte gått över till lightroom eftersom det inte fanns någon bra funktion för att skärpa bilder.

Blir det bättre av att komplettara på ett enkelt sätt med PS CS3 så kan jag självklart göra det.

Bra test av K10. Intressant om stabilisering i huset vs optiken.

"Besides it eliminates the need to "pollute" the lens system with a "alien" lens group which doesn't contribute anything to the image quality and which may decrease the long term reliability of the lens (as many Canon IS and Nikkor VR lens tests have shown to date)."

Jo, den biten har jag också misstänkt länge. För att optisk bildstabilisering ska fungera så krävs det flyttbara optiska element som flyttar bildcirkeln för att kompensera skakningar, det är bara logiskt att ju fler optiska element som finns - desto mer förstörs bilden eftersom varje optiskt element drar ifrån en del av bildens prestanda, det blir som ett filter. Dessutom ökar problemen med ströljus och reflexer. Så ur kvalitetssynpunkt så ger bildstabilisering i huset bättre förutsättningar, rent optiskt. Även om det kanske inte är lika effektivt sett till antal räddade exponeringssteg, så är det mer effektivt i optisk kvalitet.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar