Annons

Photoshoppade bilder väcker forskarreaktion

Produkter
(logga in för att koppla)

uanjar

Medlem
Vi har ju haft vår Terje-debatt efter avslöjandena om naturfotografen som klippte in lodjur lite som han hade lust. Fotografen blev av med fina utmärkelse och det gick så långt så att IKEA reade ut stolen TERJE. Reklambilder, modebilder och mer eller mindre förtäckt porriga herrtidningsbilder har ännu så länge gått fria, trots att det manipuleras friskt här också. Men nu kommer reaktionen:

”Omöjligt smala, långa och rynk- och fläckfria modeller hamnar rutinmässigt på reklamskyltar, tidningsomslag och i annonser. Det ohämmade användandet av dessa orealistiska och mycket idealiserade bilder har kunnat kopplas till ätstörningar och missnöje med egna kroppen bland män, kvinnor och barn”

Bakom det uttalandet ligger ett par forskare vid Dartmouth College i USA och de har inte bara tyckt till i största allmänhet utan faktiskt tagit fram en matematisk modell och ett program som kan mäta graden av manipulering i bilder...

Fortsättning: http://svar42.wordpress.com/2011/12/05/photoshoppade-bilder-vacker-forskarreaktion/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.