Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frostic_

Medlem
Jag har funderat på att skaffa en digital systemkamera senare under året, har just nu en Fujifilm Finepix F30 som jag fotograferar med.

Men, är det viktigt att kunna t.ex. Photoshop bra? HUr gjorde ni här på forumet för att lära er de viktigaste sakerna att kunna med Photoshop för att förbättre bilderna? Ni kanske kan ge mig lite tips så att jag kan öva mig fram?

Ni kan ju även säga vad ni tycker är de bästa och viktigaste funktionerna med Photoshop?
 
Jag kunde inget om Photoshop för ett år sedan, men efter att ha provat mig fram ett otal ggr så kan jag mycket mer nu än tidigare.

Köp ett nummer av Digital Photo (UK), där har du en himla massa guider och tips på hur du går tillväga.

Ta även en titt på Moderskeppet.se. Mattias Karlsson är väldigt duktig och givmild med sina tricks.

Hälsningar

Robert Hammar
 
Okej ,ska kolla in sidan.

Är det verkligen ett måste att hålle på med photoshop? Jag tänkte, om man inte behöver redigera och sånt så mycket kan man inte se det som ett tecken på att man är bra på att ta bilder från första början?
 
Frostic_ skrev:
Jag tänkte, om man inte behöver redigera och sånt så mycket kan man inte se det som ett tecken på att man är bra på att ta bilder från första början?
Oj oj oj, det där är nästan att leka med elden att göra sådana slutsatser. Jag hoppar illa undan när det blir allmänt ordkrig :)

Nej, du kan vara duktig fotograf, ta jättebra bilder och ändå tycka om att dra in dem i photoshop och göra justeringar, alternativa beskräningar och liknande. Så att någon använder Photoshop i sitt arbetsflöde behöver inte betyda någoting. Sen är det alltid lättare att utgå från BRA bildmaterial om man ska göra saker. Man kan rädda upp många bilder i Photoshop, men ofta är det lättast att ta rätt från början tycker jag. (Vet inte om det tyder på att jag känner mig mer bekväm med kameran än i bildbehandlingsprogrammet.)

Men visst, det är fullt möjligt att man tar bilder som man är nöjd med och då kanske det inte finns något större behov av att bearbeta dem i ett bildbehandlingsprogram. Det är väldigt individuellt hur man vill välja att arbeta. Mitt råd är att prova på olika saker och känna efter vad som känns rätt för dig.
 
Nu menade inte jag att just jag är bra på att ta bilder, ville bara se hur den allmäna opinionen är angående det påståendet.

Ingen som vet ifall det finns någon bra bok eller liknande som man kan läsa olika saker som är bra att kunna i Photoshop?
 
Frostic_ skrev:
Nu menade inte jag att just jag är bra på att ta bilder, ville bara se hur den allmäna opinionen är angående det påståendet.
Tyvärr är det svårt att få konsensus i frågan. För och emot bildbehandling har diskuterats i tidigare trådar och man kan nog med lätthet säga att det finns många ståndpunkter och att det inte nödvändigtvis är en som är mer rätt än en annan.

Ingen som vet ifall det finns någon bra bok eller liknande som man kan läsa olika saker som är bra att kunna i Photoshop?
Det finns en del recensioner på http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=45. Scott Kelbys böcker brukar vara uppskattade. Jag har inte läst dem själv men han är en rolig föredragshållare, så om böckerna håller samma kvalitet så kan jag rekommendera dem.

Annars finns det väldigt mycket information på nätet. Många tutorials och samlingar med tips. Jag brukar söka på Google på något ämne (merparten av dessa tips är på engelska, så använd engelska termer) när jag vill hitta hur man gör något.

[Edit: fixade länken]
 
Senast ändrad:
Jag bläddrade i den senare utgåvan efter hans seminarium på Adobe Live! i Stockholm. Den är väldigt lik det han gjorde på seminariet och jag funderade på att köpa den men har lite för mycket böcker jag borde hinna läsa just nu.

De finns rescensioner av båda versionerna, CS och CS2, här på fotosidan. Fina ord och betyg.
 
Jag har ju (förstås) en åsikt eller två.

Först om boken. Den är mycket bra. Finns billigare på Adlibris. Min recension:
http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2005/recension-photoshop-cs-for-digitalfotografer/

Sen om Photoshop. Min uppfattning när jag fotar med digitala systemkameror är att de redan i jpeg-läget är "försiktiga" i sitt resultat. Dvs de är inte så färgstarka och kontrastrika från kameran för att de ska gå att bildbehandla enklare.

Dvs bilder ur kameran är tänkta att hanteras med Photoshop eller liknande. Subtilt eller kraftigt, det är valfritt. Men inte alls ger sällan ett fenomenalt resultat, hur bra fotograf man än är. Just därför att kameratillverkaren medvetet sett till att resulateten är lite återhållet.

Men nu har jag inte fotat med alla tänkbara kameror... Min 10D och min 350D är sådana. Och de skiljer sig markant mot alla peka-klicka kameror jag använt där färger och kontraster kommer ut uppskruvade som bara f-n.

/ Mattias

ps. Tack för berömmet Robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.