Annons

Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

slideshowbob

Aktiv medlem
Varför blir en bild mindre, när jag klistrar in
den på en ny bakgrund?
Om jag skulle beskära exakt efter bilden jag
klistrar in borde den väl bli lika stor som den
var innan jag klistrade in den?
Båda har samma upplösning.

/Mattias

Okej.. båda har samma upplösning, men har båda samma storlek???

Typ klippe du ut 640x480 och klistar in på en ny bakgrund som är 1024x768 så blir den ju "mindre" eller ja, den upplevs som mindre.

För fotoshop isig skalar inte om bilden eller ändrar.

Hmmm... Förmodar att du vill duplicera en bild helt enkelt? Vänta då med att göra den nya bilden tills du har kopierat den gamla så den ligger i urklippet och lurpassar. Då blir måtten på den nya rätt ifyllda per automagi i ny bild-dialogen.

Jag klistrar in en bild på en bakgrund som är större än bilden, för att jag vill kunna klistra in något annat längs kanterna på bilden jag klistrar in.Jag vill alltså ha ett större dokument,men bilden jag klistrar in ska vara lika stor (i cm eller pixlar) som den var innan.
Bilden jag klistrar in blir hälften så stor när jag klistrar in den på den nya bakgrunden, än den var innan. Den upplevs inte bara som mindre utan är det enligt "storlek på bild"

/Mattias

Nej nej nej...inte en chans..om jag uppfattat dig rätt..
Ex.
Bild 1 är 100x100 pixlar
Bild 2 (som du klippt ut) är 70x70 pixlar

Klistrar du sedan in Bild 2 i Bild 1 blir det således en ram på 15 pixlar runt om bild 2.

Detta gäller så länge som du har samma upplösning på båda bilderna t.ex. 300 dpi.

Bilagor

• dump kopiera.jpg
    dump kopiera.jpg
    43.8 KB · Visningar: 282
Jeppe skrev:
Detta gäller så länge som du har samma upplösning på båda bilderna t.ex. 300 dpi. [/B]
Pixlar är ett absolut mått och har inget med upplösning att göra, det är helt irrelevant så länge man jobbar i photoshop. Upplösningen spelar enbart roll när man läser in eller skriver ut bilder (när man konverterar från digital till analog eller tvärtom). När man jobbar med bilder i datorn är det pixlar som räknas.

Så det spelar ingen roll vilken upplösning du satt, är bilderna 100x100 pixlar är dom lika stora oavsett upplösning. (fast om man specifierar måtten i cm eller nån annan "fysisk" enhet spelar förstås upplösningen roll)

slideshowbob skrev:

Jag klistrar in en bild på en bakgrund som är större än bilden, för att jag vill kunna klistra in något annat längs kanterna på bilden jag klistrar in.

ett annat sätt kan ju vara att öka "image > canvas size" (kanske "arbetsyta på svenska???) så slipper du hålla på att klippa/klistra och dona.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar