Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop scratchdisk

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har problem med att Photoshop inte hittar den disk jag vill använda som scratchdisk.
Finns det ett maxantal för hur många diskar Photoshop kan hantera? Det sitter två skivdiskar och två SSD (varav en med operativet) i datorn.

Det har jag aldrig hört talas om att det finns maxantal på diskar.
Scratchdisken sätter man för sig själv någonstans i preferencies om jag kommer ihåg rätt.
O när den är satt så är det den disken som skall användas.

Har du satt i en ny disk/ssd? Isf - har du skapat en partition på den? Kan du se den i utforskaren? Detekteras disken som "flyttbar" av Windows?

Har du satt i en ny disk/ssd? Isf - har du skapat en partition på den? Kan du se den i utforskaren? Detekteras disken som "flyttbar" av Windows?

Jag började med en partition på en äldre SSD men den hittades inte. Satte sedan i en ny M2-disk och skapade en enhet på den. Inte heller denna hittades.

Har fortsatt Googla och hittade till sist ett foruminlägg som påpekade att man måste köra Photoshop som administratör om man ska se alla tillgängliga diskar.

Gick in på genvägen egenskaper-kompatibilitet och kryssade för Kör som administratör och vips ser jag var enda partition som finns på datorn.

Problemet löst :)

Jag började med en partition på en äldre SSD men den hittades inte. Satte sedan i en ny M2-disk och skapade en enhet på den. Inte heller denna hittades.

Har fortsatt Googla och hittade till sist ett foruminlägg som påpekade att man måste köra Photoshop som administratör om man ska se alla tillgängliga diskar.

Gick in på genvägen egenskaper-kompatibilitet och kryssade för Kör som administratör och vips ser jag var enda partition som finns på datorn.

Problemet löst :)

Bra att det löste sig men kass av Adobe. Man SKA INTE behöva vara administratör för att använda "normala" program.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar