Annons

Photoshop, photoshop EPS eller TIFF

Produkter
(logga in för att koppla)

kaje

Medlem
Jag ska leverera ett antal foton till ett bokförlag och vet inte hur jag ska spara mina RAW-filer, i Photoshop, Photoshop EPS eller Tiff. Bäst är väl i 16 Bitar och inte 8? Jag tror att det är bäst om kameran är inställd på RGB och inte i SRGB, eller hur?. I vilket stadium ska man konvertera från RGB till SMYK? Det var många frågor och antagligen finns svaren bland andra trådar, men jag har inte fått ihop hur jag ska göra för bästa möjliga alternativ.

kaje skrev:
Jag ska leverera ett antal foton till ett bokförlag och vet inte hur jag ska spara mina RAW-filer, i Photoshop, Photoshop EPS eller Tiff.
Tiff är vanligast.

Bäst är väl i 16 Bitar och inte 8?
Mjaaaa....har du jobbat färdigt med bilden i P-shop räcker väl 8.

Jag tror att det är bäst om kameran är inställd på RGB och inte i SRGB, eller hur?
Ja. Kolla även vad ditt P-shop är inställt på. Vilken kamera använder du? Har den Adobe RGB?

I vilket stadium ska man konvertera från RGB till SMYK?
Det ska du inte göra alls om du inte har tryckeriets egna värden och att du vet exakt hur resultatet blir. Säkrast är att låta tryckeriet ställa CMYK och göra de sista finjusteringarna.

Tack för snabbts svar!
Jag har dels Pentax istD, dels Canon Powershot Pro1 och båda går att ställa in på Adobe RGB.

kaje skrev:
Jag har dels Pentax istD, dels Canon Powershot Pro1 och båda går att ställa in på Adobe RGB.
Ok. Oftast funkar sRGB, men den har ett ganska snävt område och är främst avsett för skärmvisning och webben. Adobe RGB kan ofta upplevas som lite rött, men det är lätt att kompensera.

kaje skrev:
Jag ska leverera ett antal foton till ett bokförlag och vet inte hur jag ska spara mina RAW-filer, i Photoshop, Photoshop EPS eller Tiff. Bäst är väl i 16 Bitar och inte 8? Jag tror att det är bäst om kameran är inställd på RGB och inte i SRGB, eller hur?. I vilket stadium ska man konvertera från RGB till SMYK? Det var många frågor och antagligen finns svaren bland andra trådar, men jag har inte fått ihop hur jag ska göra för bästa möjliga alternativ.

Min erfarenhet och kunskap från Repro- och Tryckeribranschen är att vi vill helst ha Photoshop EPS (med JPEG-HÖG-kodning, för då blir bilden bara 10% av originalstorlek om du ska maila den eller lägga upp den på en FTP-server) i RGB-läge (TIFF funkar också, då kan du använda dig av LZW-komprimering som är oförstörande), 8-bitar funkar utmärkt! Man kan inte använda sig av 16-bitar i RIP-processen än så länge.

Har du tryckeriets ICC-profil så kan du applicera den med kommandot "profil till profil" i Läges-menyn. Annars kan du hoppa över det och låta den vara kvar i RGB-läget.

Lycka till!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto