Annons

Photoshop/Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Hej!

Jag fick boken "Photoshop Elements 9 för digitalfotografer" av Scott Kelby & Matt Kloskowski, när jag fyllde år förra året. Boken är full med övningar i programmet. Det är först nu som jag haft lust att börja använda boken. Problemet är att jag har en urgammal version av Elements (4.0) som inte heller fungerar som den ska, så det går ändå inte att använda. Jag har även precis köpt Photoshop CS5.

Nu är min fråga hur lika dessa program är varandra? Går det att använda boken för att lära sig Photoshop CS5? Eller måste jag skaffa Elements? Jag antar att jag borde kunna använda boken till någon nyare version av Elements. Det är väl knappast så stora skillnader mellan versionerna att det inte är möjligt.

Dock är det ju så att jag inte riktigt känner för att köpa in Elements när jag precis skaffat CS5. Angående min fråga så skulle jag ju kunna kolla upp detta själv, men tänkte att någon här kanske på rak arm vet om det borde fungera, alltså hur lika programmen är varandra i utseende och så.

Hälsningar Ann-Charlotte

Dom är lika till utseendet på samma sätt som andra windowsprogram är lika varandra.

Elements är en extremt nedbantad version av photoshop, delvis baserad och gjord för att efterlikna photoshop till vissa delar. Men det går inte att jämföra dom skulle jag säga.
Speciellt svårt att se likheterna mellan dom lär det bli om du ska lära dig photoshop efter en bok om elements.

Lättast är ju att du läser i boken och tittar i photoshop själv.

Jag skulle snarare rekommendera att du skaffar läromaterial för photoshop om du köpt det och inte använder elements pga den där boken.

lynda.com kan rekommenderas. Kelby har också material för photoshop.

Dom är lika till utseendet på samma sätt som andra windowsprogram är lika varandra.

Elements är en extremt nedbantad version av photoshop, delvis baserad och gjord för att efterlikna photoshop till vissa delar. Men det går inte att jämföra dom skulle jag säga.
Speciellt svårt att se likheterna mellan dom lär det bli om du ska lära dig photoshop efter en bok om elements.

Lättast är ju att du läser i boken och tittar i photoshop själv.

Jag skulle snarare rekommendera att du skaffar läromaterial för photoshop om du köpt det och inte använder elements pga den där boken.

lynda.com kan rekommenderas. Kelby har också material för photoshop.

Jättetack för ditt svar! Ja, jag får nog skaffa mig böcker om Photoshop. Det är bara så trist när jag fick denna bok då jag fyllde år, och sen inte kunna använda den. =( Men jag ska jämföra lite själv och se om vissa övningar fungerar att göra i Photoshop också.

Jag lärde mig Photoshop genom att googla efter tutorials för programmet. Hitta något du tycker verkar ligga på en lagom nivå och testa på nån av dina egna bilder.

Kör igenom en tutorial per kväll och du kommer efter några veckor att ha bättre förståelse för vilka funktioner som finns och när/hur dom kan användas.

Jag lärde mig Photoshop genom att googla efter tutorials för programmet. Hitta något du tycker verkar ligga på en lagom nivå och testa på nån av dina egna bilder.

Kör igenom en tutorial per kväll och du kommer efter några veckor att ha bättre förståelse för vilka funktioner som finns och när/hur dom kan användas.

Detta är ett bra tips och jag har gjort detta massor också. Det går dock inte att jämföra med att gå igenom lynda.com's photoshop kurser från grunden där man lär sig färglära och hur det integreras in i photoshop, varje lilla detalj och blandningsläge beskrivs exakt och omvandlas i praktiken.
Dom flesta har inte användning av såpass mycket detaljerad information, det viktiga är vad den typen av grundlig förståelse gör för ens personliga utveckling och vilka dörrar som öppnas av det.

Enligt min åsikt är deras kurser ovärderliga jämfört med små bitar av information här och där på nätet.

Kelby är jämförbart med lynda.com men jag tycker lynda.com har haft det lilla extra hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar