Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop påverkar Word? Får dåliga utskrifter.

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har testat att skriva ut bilder genom Photoshop 5.5 med dåligt resultat. Bilderna får alltid stora kantiga pixlar.

Inte nog med det, efter detta så blir även mina utskrifter från Word och Powerpoint dåliga. Textutskrifterna ser ut som om de skrivits ut med en forntida skrivare på >300 dpi trots om jag väljer hög utskriftskvalitet. Skrivaren är en Canon S520.

Hur kan jag återställa till normal fuktion? Måste jag installera om drivrutinerna?

Bilagor

• testar.jpg
    testar.jpg
    9 KB · Visningar: 362
Johan Okker skrev:
Testa att göra rengöring på skrivaren.
Rikta om skrivhuvuden??

Jag gjorde det, och testutskriften visade att alla färger var bra utom den svarta som printades med raster. :-/

Installerade om drivrutinerna, men det blev inte bättre. Svart text skrivs ut med raster.

Bläckpatronen är rätt ny och full, och det har fungerat fint med den ända tills jag skrev ut från Photoshop häromdagen.

Det dumma är att samma sak hände förra året efter att jag skrivit ut från Photoshop, så det finns ett klart samband. Utskrifterna från Word och Powerpoint blev dåliga.

Har för mig att jag åtgärdade det genom att justera skrivhuvudena, men denna gången verkar det inte fungera. Jag har kört rengöring och djuprengöring några gånger också, utan resultat.

Här är ett klipp ur en scan från testutskriften för skrivhuvudena. Den svarta har horisontella linjer medan cyan (och magenta) är bra.

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    21.1 KB · Visningar: 299
Testade att skriva ut ett test av munstyckena, block med rutor. Alla färger var bra utom svart, där det saknades några linjer.

Om det inte hjälper med de vanliga regnöringskommandona, bör jag lämna in skrivaren för byte av munstycke?

s520 har väl bara fyra patroner och det gör väl att tonövergångarna blir lite hårda. Jag har själv en s 820 och det finns ju en mängd inställningar man kan göra och jag skriver ju ut blandad text, grafik och foto men gör det via PageMaker och har inga problem. Men det blir ju en och en annan sida från word också.
Om du har samma inställningsmöjligheter till skrivaren som jag har till min 820 kan du ju kolla under profiler hur skrivaren är inställd. Normalt styr man ju utskriftskvaliten med pappersvalet, att gå in och fippla med manuella inställningar brukar inte löna sej om man inte provar ut någon speciell kombination av papper och utskriftsläge.
Men om man gjort det sparar man ju lämpligen det i profilinställningarna. Men det ser onekligen ut som den skriver ut i det läge som kallas utkast då den är lite sparsammare med bläcket.
Skulle det visa sej att du måste byta skrivhuvud så har väl 520 separat skrivhuvud som du kan byta själv. En bläckstråleskrivare måste dessutom köras lite minst två ggr per månad annars torkar den ihop.
Sten

Det dumma är ju att det inte hjälper att skriva ut på högsta upplösningen. Det har aldrig varit så här dåligt. Bilden i mitt originalinlägg är en scan av en utskrift med högsta upplösningen.

Jag har haft skrivaren i ett par år, och har varit mycket nöjd med kvaliteten.

Det är nog lika bra att jag köper en ny skrivare. Man kan ju få en Canon i560 för 1600 kr, och den har 4800x1200 dpi jämfört med min på 2400x1200. Det lär ju kosta ändå om jag skulle byta skrivhuvud.

ANNONS