Annons

Photoshop, ofukus effect.

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin Lundin

Aktiv medlem
Hej. Ja, någon som vet en bra "tool" i photoshop så man kan typ göra allt suddigt utom ett speciellt objekt, t.ex. en människa i en folkgrupp.

Hej. Ja, någon som vet en bra "tool" i photoshop så man kan typ göra allt suddigt utom ett speciellt objekt, t.ex. en människa i en folkgrupp.
Jag har dessvärre inte senaste PS. Däremot har jag GIMP och jag har fått för mej att PS är snäppet enklare och snäppet vassare så funktionaliteten borde finnas där med...

Så här skulle jag (nog) gjort i GIMP:
Duplicera lagret.
Gaussisk oskärpa till lagom grad på hela det nya lagret.
Lägg på lagermask och välj den genom att klicka på den i lagerlistan.
Oval eller cirkulär selektion på det objekt som ska träda fram.
"Feather selection" vad det nu heter på svenska.
Fyll selektionen med bakgrundsfärg. (Eller är det förgrund? Jag gör alltid fel första försöket. Tack och lov för "undo".)

Åtminstone skulle jag börja i den änden. Nu är jag inte nån större expert så har nån annan nåt bättre råd så kanske du hellre ska lyssna på det.

Mycket nöje och lycka till!

Lens Blur heter filtret du är ute efter. Det kan inte bara göra oskärpa på valda områden ( man gör en lager mask som filtret följer ) utan kan också gör mer eller mindre oskärpa samt "ofokusringar". Det är dock väldigt långsamt och det kan ta tid att göra masken som filtret utgår ifrån. Sen finns tredjepartsfilter men de kostar lite pengar från ca 1100:- och uppåt.

Här är ett exempel jag gjort med Lensblurfiltret.

Bilagor

• brian1_7589_bw_400.jpg
    brian1_7589_bw_400.jpg
    58.9 KB · Visningar: 155
  • jenny_halv_7520_pp_400.jpg
    jenny_halv_7520_pp_400.jpg
    72 KB · Visningar: 151
ANNONS