Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop och Windows 95

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Japp, då har man äntligen en dator igen. Datorn är från 1998 och har Windows 95 installerat. Nu har jag två problem som skall lösas innan jag lyckas komma igång med bildredigeringen igen.

För det första. Jag försökte installera Win 98 vilket inte fungerade. Varför och vilket program skall jag använda för att kunna installera Win 98?

För det andra.Finns det äldre gratisversioner av Photoshop någonstans? Isåfall var? Att köpa ett nytt program är helt uteslutet av ekonomiska skäl. Budgetvarianter av alla de slag är intressanta.

Med vänliga och tacksamma hälsningar från en som önskar att han behärskade tekniken lite bättre.

/Lasse

Senast ändrad:
För att kunna installera Win98 måste du först ta bort Win95. Om du har dosdrivrutiner till CDRom-en eller en dos-startdiskett så är en formatering av hårddisken att föredra. Det innebär dock att du måste ominstallera alla drivrutiner och alla program.

Några gratisversioner av Photoshop känner åtminstone inte jag till. Det finns en light-version som säljs billigare tror jag. Annars tror jag att det finns gratisverioner av PaintShop Pro som är bra (är inte säker för jag har själv inte använt det).

mvh
/Mattias

Om det nu inte är en Compaq du har så borde det vara en baggis att uppdatera till 98.
sätt i skivan o acceptera att du ska uppdatera din W95 till 98.
följ anvisningara vartefter och vips så har du W98.
Om detta inte funkar så får du väl skriva o förklara mer precist vad problemet är.

Om du inte kan boota direkt från skivan så fixa en windows 98 startdiskett, finns att ladda ner tex här: http://www.bootdisk.com/original.htm
Om du kan så är det bra att formatera innan du byter från 95 till 98, men se till att du kan fixa drivrutiner och sånt innan du gör det.

OBS! Problem kan uppstå.

Tyvärr, så är inte datorer enkla. Innan du formatterar (dvs tar bort allt på hårddisken) bör du se till att du har drivrutiner till ljudkort, grafikkort, och andra kort som du har i datorn.

Nu tror jag inte det ska bli problem med Windows 98 (använd Second Edition), men det är bättre att vara säker så att du inte sitter där utan en fungerande dator.

Ett förslag kan vara att gå till en datorbutik (inte OnOff/Elgiganten) och fråga om de kan ta fram drivrutiner till datorn.

- Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar