Annons

Photoshop fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag är rätt ny med Photoshop och jag har lärt mig massa roliga saker att göra,
Men om jag nu vill framkalla några av dessa på typ Crimson, hur vet jag att det ser bra ut på fotoutskrift då?
tex när jag exprimenterat i "unsharp mask" och när man ändrar i färger osv.?

jag vill alltså förbättra mina bilder innan jag framkallar dom och få bra resultat, något tips?
 
Steg ett är att kalibrera din skärm.

När det gäller färger sedan det enklaste troligen att prova några kort först.

Skärpan är också bäst att kolla på utskriften.
 
Ja, då ska jag undersöka hur man kalibrerar skärmen!
sen får jag helt enkelt framkalla lite och pröva då!
 
Utan att låta allt för dryg vill jag bara påpeka att framkalla är något man gör med filmrullar i kemikalier. Det du vill göra är att beställa papperskopior.

För att få färgerna att stämma på skärm mot kopia kan du, som redan nämnt, kalibrera din skärm. Det du efterfrågar med skärpa och annat får du nog testa dig fram. Jag skärper alltid i 100% skärmvisning så jag ser om det blir för mycket eller inte. Sedan zoomar jag ut så jag ser hela bilden. Ser det bra ut då med nöjer jag mig så. Sen finns det miljoner andra sätt att skärpa bilder på, men det där är en bra början, så kan du köra vidare med högpass och annat sen när du kommit lite längre i photoshop och vill bearbeta dina bilder grundligare.

Passa dig för att använda för hög radie när du skärper med oskarp mask. Många gör det och det resulterar i fruktansvärt fula haloeffekter i bilden.


/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.