Så...
LR3 - proffs-stöd för lagring, digitalt mörkrums-arbete, kopiering och katalogisering av dina bilder.
CS5 - det ultimata verktyget för avancerad retuch och bild-arbete, såsom fotokollage och liknande.
Elements - bäst om man "bara" efterarbetar foton och vill bygga sin process själv (eller inte fotar RAW alls)
skulle man kunna säga så?
Eftersom LR3 har samma redigeringsfunktioner som Camera RAW i CS5 så skulle man kanske tänka sig följande flöde:
LR3 Import, urval av "de bra/bästa bilderna". -> Framkallnigsmodulen i LR3 - Beskär, fixa smågrejerna (mindre skönhetsretouch), göra svartvit, objektiv korrigeringar, brusreducering etc (Camera Raw) .
Efter det kan man överväga om man behöver ytterligare jobb. CS5 eller Elements 9. Kör själv CS5 men funderar att gå över till Elements 9 nu när man kan jobba med lager där.
Plåtade ett bröllop (nära anhörig) i helgen. Totalt över 1300 bilder. På tre timmar i LR3 (mitt arbestöde) fick jag ut 350 "flaggade" d.v.s de första kandidaterna. Av dessa blev sedan 229 stjärnmärkta att jobba vidare med.
På dessa 229 gjorde jag "framkallning på " d.v.s. beskar och fixade kontrast,högdagrar, lite "blemmor och annat fix" som brus och objektivkorrigering .
Sedan gjorde jag en webbsida och laddade upp så att brudpareret (och andra) kan göra ett urval.
Bilerna från mig och en annan fotonörd i släkten skall sedan mergas ihop till en fotobok.
Det innebär att först då kommer Photoshop eller elements in på banan!
Slutsats: LR3 som huvudmiljö -> CS5 eller Elements för sista touch up (layers is the thing!)
PS.
Elements har en fantastisk funktion om man kan skall scanna.
Lägg på ett gäng bilder på scannern. Scanna in. Elements kan sedan splitta upp det inskannade till olika filer.
DS.